De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitale toegankelijkheid in Nederland

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitale toegankelijkheid in Nederland"— Transcript van de presentatie:

1 Digitale toegankelijkheid in Nederland
Kristian Mul Productmanager Digitoegankelijk Online diensten toegankelijk maken doe je voor iedereen. Want ‘iedereen’, dat is je schoonzus met een progressieve oogziekte, de blinde man die je ziet lopen op straat, de dove mevrouw drie straten verderop en de student in de trein die z’n oordopjes is vergeten maar toch even het filmpje op rijksoverheid.nl wil zien. Met toegankelijke websites en apps, kan iedereen meedoen in de maatschappij. Omdat het belang van toegankelijkheid zo groot is, zijn er op internationaal niveau afspraken gemaakt. Nederland heeft het VN-verdrag voor de rechten van personen met een beperking bekrachtigd. En de Europese Unie schrijft lidstaten voor om digitale toegankelijkheid vast te leggen in nationale wetgeving. Om in lijn te blijven met het Europese beleid zijn de Nederlandse Webrichtlijnen op de ‘pas toe of leg uit’-lijst van het Forum Standaardisatie in november 2016 vervangen door de Europese standaard EN We noemen de Webrichtlijnen nu DigiToegankelijk en deze richtlijnen worden door Logius beheerd. In dit productcollege vertellen we meer over deze standaard en de gevolgen ervan voor websites en apps. Meer informatie over DigiToegankelijk vind je op digitoegankelijk.nl. 23 november 2017

2 Logius; wie zijn we? Dienst digitale overheid, baten-lastendienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Missie: Eenvoudig, snel, groen en betrouwbaar zaken regelen tussen overheden, burgers en bedrijven. Doel: betere dienstverlening, kostenbesparing en administratieve lastenverlichting. Verantwoordelijk voor: het beheer, de doorontwikkeling en de overheidsbrede toepassingen van onze diensten en standaarden. Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

3 25% Waarom digitale toegankelijkheid?
Blinden en slechtzienden Kleurenblinden 25% Doven en slechthorenden Fysiek beperkten Dyslectici Laaggeletterden Voor wie doen we het? Zo’ n 25% van de Nederlanders heeft een beperking. +/ mensen met een beperking

4 Digitale toegankelijkheid: ontwikkelingen
Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte (Wgbh/cz) Inclusie, persoonlijke autonomie en volledige participatie Toezichthouder: College voor de Rechten van de Mens Regeerakkoord: “Wij willen een samenleving waarin iedereen mee kan doen ongeacht talenten of beperkingen. De implementatie van het VN-gehandicaptenverdrag is hierbij belangrijk.” 14 juli 2016: VN-verdrag Handicap Ook VN verdrag leidt tot nieuwe wetgeving! Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

5 De inclusieve samenleving in beeld
Ook VN verdrag leidt tot nieuwe wetgeving! Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

6 Digitale toegankelijkheid: ontwikkelingen
22 december 2016: Europese richtlijn digitale toegankelijkheid Ministerie van BZK: Wet GDI Algemene Maatregel van Bestuur per 23 september 2018 Doelgroep: organisaties die een (financiële) afhankelijkheidsrelatie met de overheid hebben Om de digitalisering van de dienstverlening van de overheid te harmoniseren en deze van waarborgen te voorzien op het gebied van toegankelijkheid, veiligheid, betrouwbaarheid en privacybescherming, is een wettelijke basis nodig. Overheden worden verplicht aan te sluiten op de generieke infrastructuur op basis van deze wet. Een algemene maatregel van bestuur (AMvB) is een besluit van de regering waarin regels uit een wet verder worden uitgewerkt. Voordeel is dat niet alle details precies in de wet zelf geregeld hoeven te worden. Bovendien kan een AMvB veel makkelijker (en dus sneller) worden gewijzigd dan een wet. Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

7 Naar de nieuwe situatie
Dus dit was de oude situatie. De nieuwe situatie is als volgt  klik volgende sheet

8 Mijlpalen : EU richtlijn 2016/2102 : uiterlijke inwerking-treding GDI/AMvB : nieuwe interne en externe websites voldoen aan GDI : bestaande externe en (herziene) interne websites voldoen aan GDI : nieuwe en bestaande mobiele apps moeten voldoen aan GDI Dus dit was de oude situatie. De nieuwe situatie is als volgt  klik volgende sheet

9 Kantoorbestandsformaten
In de Europese richtlijn staat: Deze richtlijn is niet van toepassing op de volgende content van websites en mobiele applicaties: kantoorbestandsformaten die zijn gepubliceerd vóór 23 september 2018, tenzij dergelijke content nodig is voor actieve administratieve processen met betrekking tot de door de betrokken overheidsinstantie vervulde taken Verantwoording via de toegankelijkheidsverklaring en ook maatregelen benoemen!! Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

10 Wanneer hoef je niet te voldoen?
Onevenredige last (organisatorisch of financieel) Maar dat betekent niet: Geen tijd Geen kennis Geen prioriteit En: altijd een toegankelijk alternatief bieden en maatregelen benoemen in de toegankelijkheidsverklaring! Verantwoording via de toegankelijkheidsverklaring en ook maatregelen benoemen!! Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

11 Verankering binnen hele organisatie nodig
Verankering in de organisatie Visie & beleid Standaarden & richtlijnen Besturing & risicomanagement Processen & ICT HR Marketing & Communicatie Juridisch & Inkoop & Bedrijfsvoering Commitment van iedereen nodig Verantwoording via de toegankelijkheidsverklaring en ook maatregelen benoemen!! Logius, dienst digitale overheid 31 december 2018

12 Meer lezen op Digitoegankelijk.nl
Lijst met alle verplichte toegankelijkheidseisen Stappenplan toegankelijke website of app Testen Vragen / suggesties: Nieuwsbrief


Download ppt "Digitale toegankelijkheid in Nederland"

Verwante presentaties


Ads door Google