Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheophiel de clercq Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Welkom ouders van groep 4 en 5!
2
Inhoud Even voorstellen Kwink Werken met niveaugroepen Rekenen
Technisch lezen Taal Spelling Begrijpend lezen Zaakvakken Technisch schrijven Weektaak Creatieve vakken Toetsen Volgen van leerlingen Rapporten en ouderavonden Niet te vergeten
3
Even voorstellen
4
Kwink Methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling
Gericht op preventie voor een veilige groep Bewustwording van emoties Handvatten voor thuis en op school Kei leuk
5
Werken met niveaugroepen.
De groep wordt ingedeeld in 3/4 niveaugroepen. Basisaanbod: Instructie en oefening nieuwe stof. Kinderen maken zelfstandig hun werk. Basisaanbod met aanpassingen en verlengde instructie Verlengde instructie Indien nodig compacten en extra oefenstof Subgroep 1 (verdieping): De kinderen maken i.p.v. oefenstof extra uitdaging Subgroep 2 (drijfvermogen): Kinderen maken zelfstandig hun werk met hulp van materiaal, maatje, lkr. Extra aandacht voor stof die ze nog niet beheersen. Het is mogelijk dat er wisseling nodig is gedurende het schooljaar. Dit is natuurlijk in het belang van het kind.
6
Introductie Aanpak 1, 2 en 3 Instructie Aanpak 3 Korte werkinstructie Aanpak 1 en 2 Basisinstructie Zelfstandig verwerking Verwerking Aanpak 1 Begeleide inoefening en verwerking Aanpak 2 Zelfstandige verwerking Afronding
7
Rekenen We gebruiken dit jaar de methode Getal en ruimte junior
De methode bestaat uit 9 blokken met elk 15 lessen. Er is een leerwerkboek (gr 4), leerboek (gr 5), rekenschrift (gr 5) en toetsboek (gr 4 en 5) De methode werkt met 4 niveau’s Naast de methode maken we gebruik van Rekentijgers, computerprogramma “Rekentuin” en losse werkbladen.
8
Technisch lezen We gebruiken de methode Station Zuid. Doel: niveau AVI E4 / E5 beheersen. We werken groeps-doorbrekend in drie lokalen. De kinderen krijgen 2 x per week leesinstructie en 2x herhaling. De instructie is voor iedereen gelijk. De verwerking in 3 niveaus ( 1,2,of 3 sterrengroep). De herhalingsles wordt gezamenlijk afgesloten. We oefenen 4x met het roetsjboek. Op de computer is een flitsprogramma. 1x per week zijn we bezig met leesbevordering/leesmotivatie. Het is belangrijk dat er thuis ook hardop gelezen wordt, bij voorkeur samen met uw kind. Graag elke dag een korte tijd. Voorlezen is ook prima In de bibliotheek kunnen de kinderen boeken kiezen op niveau of leesplezier.
9
Taal We gebruiken de methode Taal in Beeld.
In elk blok komen de volgende onderdelen aan bod: Woordenschat Spreken en luisteren Schrijven Taalbeschouwing Elke les heeft dezelfde structuur Wat gaan we leren vandaag. Op verkenning De uitleg Verwerking in het werkboek Hoe ging het? Naast de methode maken we gebruik van: Taalzee (computer). Taalopdrachten in de weektaak.
10
Spelling We gebruiken de methode Spelling in Beeld.
5 spellingproblemen per blok Signaaldictee. Herhalingsles of uitdaging. Controledictee. Categoriefout/ schrijffout. De verschillende spellingproblemen worden onderverdeeld in: Klankwoorden Regelwoorden Weetwoorden Computer spelling in beeld
11
Begrijpend lezen Op dit moment zijn we bezig met het werkboekje van Cito. Daar wordt vooral aandacht gegeven aan de manier van de vraagstelling van Cito. Vanaf januari start groep 4 met Nieuwsbegrip. Groep 5 is al gestart. Dit is een begrijpend leesmethode die inspeelt op de actualiteit. Elke week staat er een nieuw actueel onderwerp centraal.
12
Zaakvakken In groep 4: Af en toe op projectbasis iets van wereldoriëntatie en natuur In groep 5: Methode Argus-Clou voor aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Leren voor toetsen op school.
13
Technisch schrijven We gebruiken de methode Schrijven in de bassischool. In groep 4 zijn we gestart met het herhalen van de schrijfletters. Later in het schooljaar komen ook de hoofdletters aan bod. In groep 5 worden de verbindingen herhaald en wordt de liniatuur kleiner. Als doel wordt gesteld dat de kinderen eind groep 4 alle letters, hoofdletters en verbindingen kunnen schrijven. Er wordt gelet op de goede potloodgreep, zithouding, potlooddruk en schrijfrichting
14
Weektaak De kinderen gaan binnenkort aan de slag met de weektaak. Tijdens de weektaak kan er ook gebruik gemaakt worden van het leerplein met thematische opdrachten. Op de weektaak staan taken van diverse vakken. De kinderen maken eerst een verplichte taak af en mogen dan beginnen aan een keuzetaak.
15
Creatieve vakken Aan de creatieve vakken wordt natuurlijk ook aandacht besteed. In ons lesprogramma komen de volgende creatieve vakken aan bod: Handvaardigheid Tekenen Muziek door art4you Dans en/of drama
16
Toetsen in groep 4/5 We hebben natuurlijk de toetsen van de methode, maar we maken ook gebruik van het Cito leerlingvolgsysteem. De afname van deze toetsen staat gepland in februari en in juni. De kinderen maken verschillende toetsen: Rekenen en wiskunde Begrijpend lezen AVI en DMT Spelling Woordenschat De scores kunnen afwijkend zijn van de methodetoetsen. Dit heeft te maken met de opzet en het doel van de toetsen.
17
Volgen van leerlingen We proberen de ontwikkeling van uw kind zo goed mogelijk te volgen. Dit doen we door middel van observeren, het werk van leerlingen bekijken en de toetsen. We hebben elke periode een groepsbespreking met onze kwaliteitsondersteuner Sylvia van Bragt. Alle belangrijke informatie noteren we in groepsoverzichten en groepsplannen. Eventueel raadplegen we externe diensten. Dit alles natuurlijk in samenspraak met u als ouder!
18
Rapporten en ouderavonden
Gedurende het schooljaar staan er verschillende momenten gepland waarop we in gesprek gaan over de ontwikkeling van uw kind: 17 en 18 september: mogelijkheid tot een kennismakingsgesprek 26 en 27 november: oudergesprek m.b.t. rapport 1 18 en 19 maart: oudergesprek m.b.t. rapport 2 26 juni gaat rapport 3 mee naar huis toe en is er mogelijkheid tot een oudergesprek. Heeft u vragen tijdens het schooljaar?! U bent van harte welkom. Als u iets belangrijks wilt vertellen, kan dat altijd. Als u iets wil bespreken, dan willen wij graag een datum plannen met u. Inhoudelijke gesprekken voeren wij liever persoonlijk, om misverstanden te voorkomen.
19
Niet te vergeten. Communie Ik eet het beter
Sowieso op alle dagen voor de pauze: Schoolgruiten. Trakteren: de verjaardag van de kinderen wordt gevierd voor de kleine pauze. Toestemming klassenlijst Folders Zijn er nog vragen?
20
Bedankt voor jullie komst!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.