Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdThijmen de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Partiële herziening GRS POPERINGE
2
Inhoud van de presentatie
Stand van zaken planproces Bevoegdheden Woonstructuur Ruimtelijk-economische structuur Open ruimte en blauwgroene netwerken Toeristisch-recreatieve structuur Toekomstvisie stedelijk gebied Toekomstvisie dorpen
3
Stand van zaken - Planproces
Plenaire vergadering: 4/10/2017 Voorlopige vaststelling gemeenteraad: 26/2/2018 Openbaar onderzoek: 9/4/2018 – 7/7/2018 Definitieve vaststelling eind 2018
4
Inleiding: wat is een GRS?
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) bestaat uit drie delen: - informatief gedeelte: beschrijving bestaande toestand, onderzoek naar toekomstige ruimtebehoeften, verband met hogere plannen - richtinggevend gedeelte: doelstellingen en prioriteiten, gewenste ruimtelijke structuur, acties en maatregelen - bindend gedeelte: bindende onderdelen (t.a.v. de overheid, niet t.a.v. de burger)
5
Inleiding: wat is een GRS?
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Beleidsdocument dat de krijtlijnen uittekent voor de verdere ruimtelijke ontwikkeling. De ruimtelijke structuren en ruimtebehoeftes van de verschillende maatschappelijke geledingen (wonen, economie, natuur, landbouw …) worden afgewogen. Prioriteiten en locaties worden gekozen. Beleidskeuzes over de ruimtelijke structuur op lange termijn. = géén bestemmingsplan! Geen carte blanche: moet gericht worden naar hogere plannen (Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan West-Vlaanderen). Duidelijk onderscheid bevoegdheidsniveaus: bv. afbakening kleinstedelijk gebied = provincie West-Vlaanderen
6
Bevoegdheden woonbeleid
De provincie West-Vlaanderen/Vlaamse overheid bepaalt: Hoeveel woongebied er bijkomend mag worden gecreëerd Welk aandeel in stedelijk gebied en welk aandeel in buitengebied mag worden ondergebracht Welke kernen in het buitengebied geselecteerd worden + op welk niveau Welke principes er moeten worden nagestreefd bij het selecteren van zoekzones De stad Poperinge bepaalt: Waar in de stad en in welke kernen nieuwe woongebieden zullen worden gecreëerd Enkele spelregels moeten hierbij worden gerespecteerd
7
Kernselectie door provincie West-Vlaanderen
Netto-programmatie komende 10 jaar: 246 wooneenheden in stedelijk gebied, 72 in hoofddorp + woonkernen Hoofddorp: Proven Woonkern: Watou, Reningelst, Roesbrugge-Haringe, Krombeke Overige kern in het buitengebied: Geen Niet geselecteerd: Abele
8
Bevoegdheden ruimtelijk-economisch beleid
De provincie West-Vlaanderen/Vlaamse overheid bepaalt: Welke oppervlakte bijkomende bedrijvigheid kan worden gecreëerd (= bepaling van de behoefte) Waar de regionale bedrijventerreinen (bedrijven met opp. groter dan 5.000m²) komen In welke kernen lokale bedrijventerreinen mogelijk zijn (hoofddorpen) Waar en of er bijkomende grootschalige kleinhandel kan komen De stad Poperinge bepaalt: Waar lokale bedrijventerreinen (bedrijven met opp. kleiner dan 5.000m²) komen in het hoofddorp of het stedelijk gebied Locatieonderzoek op basis van provinciale spelregels
9
Woonstructuur
10
Woonstructuur Ruimtelijke verdeling bijkomende wooneenheden:
Programmatie voor komende 10 jaar: 246 wooneenheden in stedelijk gebied, 72 in kernen buitengebied Keuze om programmatie voor buitengebied niet door te schuiven naar het stedelijk gebied Stedelijk gebied: woonreservegebieden Veurnestraat (RUP Veurnestraat) meer dan voldoende groot Buitengebiedkernen: diverse zoekzones onderzocht en afgewogen t.o.v. elkaar Proven: beperkte uitbreiding woonreservegebied Terenburgseweg (1ha) 18 wooneenheden Watou: nog 1,57ha woonreservegebied beschikbaar 19 wooneenheden Roesbrugge-Haringe: positief momentum versterken door aansnijding 1ha WUG 15 wooneenheden Reningelst: aansnijden binnengebied (BPA Kriekstraat), geen uitbreiding 20 wooneenheden
11
Stedelijk gebied
12
Reningelst
13
Woonstructuur Ruimtelijke verdeling bijkomende wooneenheden:
In principe enkel planologische compensatie nodig voor woongebied in Proven Woonuitbreidingsgebied in Roesbrugge-Haringe ruimschoots voldoende hiervoor
14
Woonstructuur Algemeen streven naar duurzaamheid
Ruimtelijke kwaliteit en beeldkwaliteit Diversiteit van het woonaanbod meer nadruk op doelgroepenbeleid Wijkvoorzieningen in functie van het woongebied STOP-principe Baten van openbaar groen Bijna-hemelwaterneutraal Klimaat- en waterrobuustheid Gesloten grondbalans Ruimte voor energie
15
Ruimtelijk-economische structuur
16
Ruimtelijk-economische structuur
Gewenste structuur bedrijvigheid Blijvend optimaliseren bestaand terrein Sappenleen Uitbreiden Sappenleen als gemengd bedrijventerrein op basis van behoefte toegekend door provincie West-Vlaanderen. Goede integratie Robaartbeek = belangrijk Schrappen reservegebied voor bedrijvigheid in Proven + afwerken zuidelijke lokale bedrijvenzone landschappelijke integratie t.o.v. Klijtebeek = belangrijk Sowieso moet deel lokale bedrijvigheid realiseerbaar zijn: gedeeltelijk ‘verschuiving’ van Proven Poperinge + indien haalbaar: verschuiving niet ontwikkelde bedrijventerreinen Sappenleen
17
Sappenleen
18
Proven
19
Ruimtelijk-economische structuur
Gewenste structuur handel Gelet op huidige trends voorzichtige begroting van 5.000m² winkelvloeroppervlakte. Inclusief parking ± 1,5ha. Stadscentrum: commercieel strategisch plan Poperinge Grootschalige kleinhandel: Huidige concentratie langs Europalaan blijft op bestaande schaal. Geen nieuwe vestigingen i.f.v. ‘goederen voor persoonsuitrusting’ (nieuwe categorieën decreet integraal handelsvestigingsbeleid) Aangetoonde behoefte kan worden voorzien als aanvulling van de concentratie Ieperseweg Kernversterking primordiaal
20
Open ruimte en blauwgroene netwerken
21
Open ruimte en blauwgroene netwerken
Gewenste stedelijke groenstructuur Bestaande structuur Toevoegen blauw-groene vingers Verknopen via ‘kleine groene ring’
22
Open ruimte en blauwgroene netwerken
Gewenste stedelijke groenstructuur
23
Open ruimte en blauwgroene netwerken
Gewenste open ruimtestructuur Krachtlijnen oorspronkelijk GRS blijven behouden Insteek naar mogelijkheden voor leegstaande gebouwen in de open ruimte afhankelijk van Vlaams beleid Hefbomen voor een kwalitatiever landschap: Slimme bedrijfsintegratie: focus op architectuur en gerichte beplanting ipv loodsen met schermgroen rondom Gerichte integratie vanuit belangrijke zichtassen Opportuniteiten aangrijpen om lineaire structuren of dorpsranden te vergroenen ipv gebouwen te ‘camoufleren’ KLE’s tussen grote groenpolen Buffer/-spaarbekkens als landschappelijke elementen Verbreding van bedrijfsvoering onder impuls van IHD’s en PAS-wetgeving (binnen de beperkingen van de Vlaamse wetgeving)
24
Recreatie en toerisme
25
Recreatie en toerisme Gewenste structuur
Optimaliseren van toeristisch-recreatief netwerk en invullen van missing links: Aandacht voor zuidzijde van de gemeente in relatie tot Reningelst als uitvalsbasis richting Heuvelland Verdichting van de mazen van het bestaande netwerk, bv. t.h.v. het Couthofbos Beekvalleien als wandelroutes? Herwaarderen van bepaalde trage wegen, bv. ten zuiden van Poperinge Bewaken en verhogen landschappelijke kwaliteit (landschapsopbouw) Kampeerterrein stedelijk gebied: evaluatie a.d.h.v. marktonderzoek i.r.t. behoefte verblijfs- vs. dagrecreatie Onderzoeken van kleinschalige kampeerplaatsen in Reningelst (Fietseling?) en Roesbrugge (Dode Ijzer?)
26
Recreatie en toerisme Gewenste structuur
Lokale recreatieve voorzieningen laten aansluiten bij de kernen Schuttersgilde Roesbrugge: herlokalisatie onderzoeken in RUP Hondenschool Krombeke: herlokalisatie naar sportterreinen Proven? Herziening van BPA sportterrein Proven: o.a. behoefte aan extra voetbalveld
27
Reningelst
28
Partiële herziening GRS POPERINGE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.