De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?"— Transcript van de presentatie:

1 Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?
Ron van Amen – gemeente Zwolle Martijn Schut – martijnschut.wordpress.com

2 Inhoud Waarom aandacht voor armoede en schulden in wijkteam
Samenstelling wijkteam Ervaringen in Zwolle Wat doe je in het wijkteam, en wat daarbuiten? Instrumenten voor wijkteammedewerker

3 Motie Motie van het lid Yücel over signaleren van armoede en schulden als onderdeel van het takenpakket van wijkteams (27 oktober 2015) – Deze motie verzoekt de regering om te stimuleren dat het signaleren van armoede en schulden een integraal onderdeel wordt van het takenpakket van wijkteams.

4 Quiz Hoeveel procent hulpvragen wijkteam is financieel van aard?
70% Hoe hoog is de schuld van cliënten in schuldhulp? Hoeveel schuldeisers hebben zij? Hoeveel procent van gemeenten heeft P-wet in wijkteam? 54%

5 Waarom? Bij multiproblematiek speelt bijna altijd schuldenproblematiek % hulpvragen is financieel van aard. Schulden zijn oorzaak of gevolg van problemen op andere leefgebieden. Integrale aanpak noodzakelijk. Eerst schulden oplossen! Schuldpreventie loont

6 Klik voor hele artikel

7 Samenstelling wijkteam
Disciplines Wmo Jeugd P-wet (54% volgens Movisie feb. 2015) Schuldhulp Aanvliegroutes Zorg, individuele hulpverlening en Samenlevingsopbouw Link met backoffice Generalist in wijkteam, specialist in backoffice Periodiek casuistiekoverleg, incl. vertegenwoordigers 2e lijn structureel/incidenteel Spreekuren bijzondere disciplines Pré-intake Wijkteammedewerker als ketenregisseur Samenstelling Mede afhankelijk van wijk Inzet vrijwilligers Max. 8 medewerkers (korte lijnen / flexibel)

8 In Zwolle kunt u bij het Sociaal wijkteam terecht voor ondersteuning op het gebied van:
Opvoeden Opgroeien Werk en Inkomen Hulp en ondersteuning Hulpmiddelen Vrijwilligerswerk Dagbesteding Mantelzorg Ontmoeten

9 Ondersteuning: geld, werk of inkomen
Voor ondersteuning op het gebied van: het vinden van een betaalde baan; inkomen en uitkeringen; Financiën en Schulden; Arbeidsongeschiktheid; kijk

10 “Nieuwsgierig naar alles en behoud van het goede”
Wat hebben we gedaan? Voorlichting beleidsadviseurs Sociaal Domein Voorlichten nieuwe wethouder SWOT analyse SHV in relatie tot SWT SHV-ers proefdraaien in 2 pilots met opdracht: analyseren en adviseren Handreiking voor medewerkers SWT kijk

11 Beleidsadviseurs sociaal domein
Geen idee van: Complexiteit SHV wettelijk instrumentarium, positionering t.o.v. schuldeisers bedrijfsvoering kredietbank Wettelijke kader waaronder Wck: verbod op schuldbemiddeling WFT: verbod op uitvoering budgetbeheer WFT: certificering adviserende medewerkers

12 SWOT SHV Zwolle in relatie tot SWT
Extern Intern Positief Negatief

13 Analyse en advies uit de pilot
Taken die als eerste in een SWT belegd kunnen worden: Preventie en vroegsignalering Het in kaart brengen van schulden Het op orde brengen van administratie Het op orde brengen van inkomen Deel elkaars kennis om tot een integraal plan te komen Bundel elkaars expertise: psychosociaal en financieel technisch. Analyse en advies uit de pilot Sociale Wijkteams in samenwerking met Schulddienstverlening

14 Intakemodel Thuisadministratie
Humanitas heeft samen met Nadja Jungmann het Intakemodel Thuisadministratie ontwikkeld. Deze kan gebruikt worden door organisaties die Thuisadministratie aanbieden. Met de Handreiking intakemodel Thuisadministratie en het bijbehorende intakeformulier verzamelen professionals of vrijwilligers tijdens de intake gegevens over de feitelijke situatie en relevante gedragsaspecten die inzicht geven in de mogelijkheden en motivatie van een hulpvrager om de eigen situatie aan te pakken.

15 Signaallijst Financiën: snel inzicht in situatie hulpvrager
Recent is de Signaleringslijst Financiën ontwikkeld. Deze geeft professionals en vrijwilligers snel inzicht in de financiële situatie van een hulpvrager, zeker als er sprake is van een licht verstandelijke beperking. Je kunt hiermee bepalen of een hulpvrager aanvullende ondersteuning nodig heeft bij financiële zaken. De digitale vragenlijst wordt samen met de hulpvrager ingevuld. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Na het invullen en verzenden volgt een advies. Klik hier voor de Signaallijst of bezoek de website van Kennisplein Gehandicaptensector voor meer informatie. Je leest daar ook meer over het beter bekende Mesis©-screeningsinstrument voor schuldhulpverlening waar de signaallijst een uitwerking van is. Bekijk filmpje

16 Schuldhulp op maat na een intake volgens de Traject51-methodiek
Schuldhulp op maat na een intake volgens de Traject51-methodiek. Dit is een door Stadsring51 ontwikkeld diagnose-instrument dat inmiddels in meer dan 60 gemeenten gebruikt wordt.

17 Kaarten met schuldenproblematiek op straatniveau

18 Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Schuldhulpverlening in de wijk, een vak apart?"

Verwante presentaties


Ads door Google