Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKarin Straub Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Mediprima en Dringende Medische Hulp
LENTE 2018
2
MediPrima en Dringende Medische Hulp
Inleiding Laatste stand van zaken inzake het project MediPrima Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn MediPrima en Dringende Medische Hulp
3
MediPrima Nieuwe release (= ICT-aanpassingen) op 22/03/2018 :
Controle op de dekking « ambulante zorg » en « hospitalisatie » (geen hospitalisatie mogelijk zonder ambulante zorg) Afschaffen van de mogelijkheid om bij de creatie van een elektronische beslissing een vrij tekstveld in te vullen (vrije tekstvelden werden vervangen door 5 gestructureerde velden) Elektronisch attest van dringende medische hulp: in productie in juni MediPrima
4
MediPrima Uitbreiding naar de huisartsen
Corilus (= één softwarehuis voor de huisartsen) zijn bezig met de laatste testen m.b.t. de elektronische facturaties Van zodra Corilus in productie is gegaan, wordt in een nieuw overleg voorzien met de huisartsen en hun softwarehuizen Alle erkende softwareprogramma's van de huisartsen zullen uitgerust worden met de functie MediPrima Verplicht gebruik wanneer de elektronische facturatie voor de derdebetalersregeling verplicht zal zijn MediPrima
5
MediPrima Uitbreiding naar de apothekers
Op 3/02/2018 vond er een vergadering plaats met de apothekers, de softwarehuizen, de tariferingsdiensten, de HZIV om de eindversie voor te stellen van de vereisten. Voor de lijst van de medicijnen zijn er nog enkele vragen (onderzoek lopende) De richtlijnen voor de facturatie voor de apothekers, voorgesteld door de HZIV, werden aanvaard Op 23/02/2018 werd er een voorstelling gegeven in de Overeenkomstencommissie voor de apothekers van het RIZIV MediPrima
6
Wijziging wet van 2 april 1965
Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn 15/03/2018 : Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekrachtiging voorgelegd 2 koninklijke besluiten dienen uitgewerkt te worden : Besluit inzake de uitwerking van de controles door de HZIV en de maatregelen ten aanzien van de zorgverleners Besluit inzake het administratief, functioneel en geldelijk statuut van de controlearts Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
7
Versterking controles door de HZIV
Wet versterkt controles door de HZIV (artikel 9ter, § 5) : Ingevolge gewijzigd artikel : Maatregelen mogelijk in geval van administratieve gebreken in hoofde van zorgverleners en onverschuldigde betalingen aan zorgverleners Creatie van functie van controlearts bij de HZIV Motivatie van deze wettelijke basis: Controles vonden reeds plaats bij de HZIV (adviserend geneesheer); Steekproef slechts uitzonderlijk een probleem Bepaalde ziekenhuizen weigeren om hun medische verklaringen door te sturen zonder wettelijke basis; Het is niet langer aan het OCMW om te beslissen over het medische dossier. Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
8
Versterking controles door de HZIV
Verdere uitwerking in koninklijke besluiten Concrete en gedetailleerde beschrijving van de controles onder meer met betrekking tot de aanwezigheid, de conformiteit en de medische verantwoording van de attesten van dringende medische hulp Concrete en gedetailleerde beschrijving van de maatregelen in geval van administratieve gebreken en onverschuldigde betalingen = niet-betaling of terugvordering van de kosten Bepaling van administratief, functioneel en geldelijk statuut van controlearts bij HZIV Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
9
Versterking controles door de HZIV
Verdere uitwerking in koninklijke besluiten Geen afbreuk aan principe van dringende medische hulp Zo breed mogelijk overleg zal georganiseerd worden, opdat alle in de praktijk ontstane bezorgdheden gehoord kunnen worden Overleg met onder meer Federaties van OCMW’s, Orde van Geneesheren, Dokters van de wereld en meest representatieve artsensyndicaten Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
10
Financiële sanctie Wet introduceert financiële sanctie (artikel 9ter, § 7): Minister kan aan het OCMW een financiële sanctie opleggen in 2 gevallen : Aansluiting bij verzekeringsinstelling mogelijk Geen of gebrekkig sociaal onderzoek Maximum het bedrag van de kosten terugbetaald door de HZIV in naam en voor rekening van de Staat Geen verhoging van financiële last voor OCMW’s Financieel compensatiemechanisme financieel sanctioneringsmechanisme Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
11
Nieuwe bevoegdheidsregel
Wet introduceert nieuwe bevoegdheidsregel : = art. 2, § 9, van de wet van 2 april 1965 OCMW dat medische kaart heeft verleend, is bevoegd tijdens geldigheidsperiode; Indien hospitalisatie geldigheidsperiode overschrijdt, blijft OCMW bevoegd voor gehele ononderbroken duur van hospitalisatie Doel : Geen wijziging van territoriale bevoegdheid tijdens geldigheidsperiode medische kaart en/of tijdens hospitalisatieperiode Bevoegd voor verlenen van medische hulp en iedere andere vorm van hulp Omzendbrief volgt Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
12
Wijziging termijn naar 60 dagen
Wet wijzigt ook termijn van 45 dagen naar 60 dagen (artikel 9ter, § 2) : beslissing van OCMW zal betrekking kunnen hebben op hulp verleend in een periode van 60 dagen voorafgaand aan beslissing opdat OCMW sociaal onderzoek in de best mogelijke omstandigheden kan voeren Wet tot wijziging van de artikelen 2 en 9ter van de wet van 2 april 1965
13
MediPrima en Dringende Medische Hulp
Vragen? MediPrima en Dringende Medische Hulp
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.