Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
COLLEGE ZORG OPLEIDINGEN:
Erkennen opleidingen in de zorg opleidingsinstituut en zorginstelling 20 verpleegkundige vervolgopleidingen 5 initiële opleidingen opleidingscommissies bewaken kwaliteit opleidingen deskundigheidsgebied en eindtermen (leerresultaten kwalificatie) Welkom en voorstellen 1
2
Validiteitstoets Hoe te werk
Praktijksessie: zeer leerzaam, contacten gelegd met organisaties die al verder in het traject zaten Stukken NCP NLQF goed bestudeerd: duidelijke formulieren, bij onduidelijkheden contact opgenomen. Geen extern gevalideerde kwaliteitsborgingssysteem, volledige proces met instellingsbezoek Invulling formulieren: hoe uitgebreid verantwoorden? Vrij snel duidelijk welke onderdelen meer aandacht behoeften: Voldoen aan criteria rechtspersoonlijkheid, eigendomsrecht, continuïteit, examinering, kwaliteitsborging Instellingsbezoek: duidelijk aangegeven welke onderwerpen meer aandacht vroegen, welke stukken beschikbaar. Een zo breed mogelijk panel samengesteld, volledig open en eerlijk Goed om erachter te komen waar verbetering nodig/mogelijk is Nav validering: verdere harmonisatie OERs, traject productaccreditatie RvA opgestart ISO-normering Minder werk dan inschaling kwalificatie. Jaarverslag, reglementen
3
Inschaling – onderbouwen niveau van de kwalificatie
4
concreter, werkwoorden
eerst verschillende NLQF-niveaus bestudeerd om in te schatten welk niveau opleiding zit deskundigheidsgebied en eindtermen (leerresultaten kwalificatie) NLQF-proof gemaakt: concreter, werkwoorden CZO maakt gebruik van taxonomiecodes CanMEDS* en Miller: competenties geordend en niveaubeheersing Ook Bloom en Romiszowski bekeken en aan te raden en afgeraden werkwoorden Canadian Medical Education Directives for Specialists. Daarvan zijn zeven algemene competenties afgeleid * Canadian Medical Education Directives for Specialists.
5
Waaraan moet een leerresultaat voldoen om het niveau uit te kunnen destilleren
Eindterm 4.5 De student levert een bijdrage aan onderzoek koffie – co-auteur niet concreet welk niveau? 5
6
Voorbeeld: niet concreet genoeg
ET 1.4 De operatieassistent voert assisterende werkzaamheden uit ten behoeve van het perioperatieve proces zoals het inbrengen van urinekatheters, aanleggen van gipsverband, hechten van de huid. 6
7
Descriptoren betreffende niveau en aanpalende niveaus in één overzicht
Waarom een bepaald niveau en waarom niet aanpalende niveaus. 7
8
hoe uitgebreid verantwoorden? Best-fit
8
9
descriptoren leerresultaten (eindtermen) toetsing
Examinering descriptoren leerresultaten (eindtermen) toetsing 9
10
Kwaliteitsborging examinering kwalificatie in relatie tot leerresultaten
11
Borging examinering in relatie tot leerresultaten:
Format A1-2: curriculum kwalificatie ingedeeld per leerresultaat (theorie en praktijk) en welke toetsing daarbij (niveau, type). In het overzicht van de gebruikte toetsen wordt per toets beschreven: - hoe er getoetst wordt; - wie er toetst; - op welk niveau (Miller) wordt getoetst; op welk moment wordt getoetst (OLE). Zo toetsing elk leerresultaat verantwoord en geborgd dat elke/hele kwalificatie wordt gedekt in de toetsing. Variatie in soorten toetsen, is soort toets geschikt voor wat je wilt toetsen, leerresultaat met verschillende toetsen getoetst
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.