Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPaula Claessens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Decentralisatie en Wmo-arrangementen Rotterdam
Stef van de Weerd 29 september 2016
2
Voor wie kopen we in?
3
Overzicht presentatie
Proces Waarom resultaatsturing Waarom integrale dienstverlening Prikkels om te sturen op zelfredzaamheid Doorontwikkeling Wmo-arrangementen Wat zijn uw vragen?
4
Projectteam WMO Start medio 2012 Medio 2013 op stoom Doorbraak Integratie Vernieuwing
5
Ingrediënten Ervaringen met inkoop HV Ervaringen in de OGGZ 14 deelgemeenten één model veel schijnbaar tegengestelde eisen bezuiniging verschillende culturen intern wijkteams nog niet uitgewerkt
6
Marktordening? Beperken aantal aanbieders Minimum aantal cliënten Wijkgericht inkopen Eén aanbieder per gebied Volledig open markt Veel ruimte voor PGB Afspraken met grote aanbieders Iedereen een contract Ruimte voor ZZP ers
7
Hoofdlijnen vernieuwingsopgave
Van Naar Scheiding zorg en welzijn Integratie zorg en welzijn Aanbodgericht Probleem-/vraaggericht Verzorgde burger Zelfredzame burger Curatief Preventief Verkokerde dienstverlening Geïntegreerde dienstverlening Individuele voorzieningen Collectieve en individuele voorzieningen Gefragmenteerd In samenhang Input/output sturing Sturen op maatschappelijk effect Handelingsbeperkte professional Handelingsvrije professional
9
= Panacee: middel dat tegen alle kwalen helpt Dichter bij de burger
Wijkteam = Panacee: middel dat tegen alle kwalen helpt Dichter bij de burger Goede verbinding met sociaal netwerk Verbinding met welzijn Sneller hulp Korter hulp Gerichtere doorverwijzing
10
Wijkteams Lage drempel Geen vraag is te gek Flexibel Hoge reactiesnelheid Verbindend Gerichte doorverwijzing 10
11
Zorg en welzijn in Rotterdam
Toegang via VraagWijzer Wijkteam: kortdurende ondersteuning Tweede lijn: langdurige ondersteuning 42 integrale wijkteams 14 verbrede VraagWijzers
13
CLIENT LEVERANCIER FINANCIER
14
Resultaatsturing Waar zijn we van? Zelfredzaamheid en participatie ZRM = handig maar niet geschikt voor ordening 7 resultaatgebieden Zorg als integraal arrangement. Cliënt en hulpvraag centraal Aanbieders per clientgroep
16
Gemeente bepaalt WAT, aanbieder en cliënt bepalen HOE:
Resultaatsturing Gemeente bepaalt WAT, aanbieder en cliënt bepalen HOE: indicatie en leveringsopdracht o.b.v. resultaatafspraken cliënt kiest aanbieder zorgaanbieder maakt samen met cliënt afspraken over de manier(en) waarop de geïndiceerde resultaten worden bereikt Persoonsvolgende financiering d.m.v. weekbudget Gemeente stuurt op behalen resultaten via o.a. klanttevredenheidsonderzoek en audits 16
17
Wmo-arrangementenmodel
Een Wmo-arrangement is gebaseerd op de persoonlijke situatie van de cliënt en bestaat uit ondersteuning op één of meer resultaatgebieden. Deze ondersteuning moet integraal worden geleverd door de zorgaanbieder. Hij krijgt daarvoor een persoonsvolgende, resultaatgerichte, ontschotte financiering. In overleg met de cliënt bepaalt de zorgaanbieder hoe hij de ondersteuning vorm geeft (inzet sociaal netwerk, inzet vrijwilliger, inzet professional), zo dat hij de geïndiceerde resultaten behaalt.
18
Huidige indeling Wmo-arrangementenmodel
Sociaal en persoonlijk functioneren Ondersteuning en regie bij het huishouden Financiën Dagbesteding Zelfzorg en gezondheid Huisvesting Mantelzorg-ondersteuning Ouderen en Somatiek Lichamelijk Beperkten Verstandelijk Beperkten GGZ/MO extramuraal GGZ/MO intramuraal Waarom 5 cliëntgroepen? Er is gekozen voor deze indeling in cliëntgroepen, omdat de gemeente voor iedere cliëntgroep deskundige aanbieders wilde contracteren, die de ondersteuning kunnen leveren op de verschillende resultaatgebieden. Gekeken is naar de ordening van het zorgveld en de behoefte aan deskundigheid op die gebieden. Daarbij is een extra onderscheid gemaakt tussen GGZ/MO intramuraal en extramuraal, omdat we in het extramurale aanbod geen aanbieders willen uitsluiten die geen aanbod met wonen hebben. Bijzondere doelgroepen Binnen de cliëntgroepen onderscheiden we soms nog bijzondere doelgroepen. Bijvoorbeeld dak- en thuisloze jongeren binnen de cliëntgroepen GGZ/MO 5 cliëntgroepen 7 resultaatgebieden
19
Resultaatgebieden SOM LG VG ZG GGZ GGZ INTRA Sociaal (5)
Huishouden (7) Financiën (3) (combi sociaal) Dagbesteding (3) Zelfzorg (3) Huisvesting (3) Mantelzorg (3) 19
20
Marktordening Twee contracten Overgangsrecht Arrangementen Raamcontracten Geen sturing op volume per aanbieder, maar op de toegang Eredivisiemodel? Risico?
21
Inkoopstrategie 2018 Kansen en verbetermogelijkheden
op basis van ervaringen uit de praktijk Kans om meer integraliteit in zorg, welzijn en jeugdhulp te realiseren Motie integrale inkoop zorg en welzijn
22
Inkoopstrategie Synchroniseren bestekken welzijn, wijkteams, jeugdhulp en Wmo-arrangementen op tarieven en kwaliteitsbeleid Integrale aanpak van jeugd en volwassenen Looptijd overeenkomsten: 3 jaar + 2 optiejaren Daarna vierjarige cyclus Gewijzigde aanbestedingswet - Aanbestedingsprocedure “Sociale & aanverwante diensten” - Open aankondiging – inkoopprocedure “vormvrij” 2018 2019 2020 2021 2022 welzijn wijkteams jeugdhulp arrangementen Motie Overhead overboord
23
Nog uit te denken inkoopstrategie
Loslaten pakketindeling in cliëntgroepen? Maximeren te contracteren aantal aanbieders? Nadere invulling preferent leveren Right to challenge/ruimte voor sociaal ondernemers Standaard voor goed werkgeverschap Verdere verbinding tussen zorg en welzijn
25
Informatie www.tenderned.nl www.rotterdam.nl/zorgvoorelkaar
Stef van de Weerd
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.