De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Organisatiecultuur in kaart

Verwante presentaties


Presentatie over: "Organisatiecultuur in kaart"— Transcript van de presentatie:

1 Organisatiecultuur in kaart
Op zoek naar een geschikt meetinstrument

2 Conclusies op basis van de literatuur
Ago Powerpoint

3 Begrip organisatiecultuur is niet eenduidig
Algemeen Begrip organisatiecultuur is niet eenduidig Verschillende definities in de literatuur Discussies nog lang niet uitgeklaard Bijgevolg ook zeer verschillende soorten cultuurbevragingen Er bestaan een groot aantal cultuurbevragingen Divers in doelstellingen Divers in kwaliteit Veel variaties op bepaalde ‘families’ van bevragingen Er bestaat geen beste instrument ‘Investigators and consultants looking for an “ideal” instrument to measure the culture of health organizations will be frustrated’ (Scott et al., 2003) Ago Powerpoint

4 Types van instrumenten
Dimensioneel: Peilen naar verschillende dimensies van organisatiecultuur vb. attitudes tov verandering, samenwerking, innovatie, leiderschap, machtsafstand,…. Organisaties krijgen een bepaalde plaats/score op die verschillende dimensies Typologieën: Categoriseren organisaties in vooraf bepaalde cultuurtypes vb. Quinn/OCAI: adhocratie, clan, bureaucratie en markt. Ago Powerpoint

5 Kwaliteit van het instrument
Is er informatie over de kwaliteit van het instrument? Stabiliteit, validiteit, betrouwbaarheid,… Beschikt het instrument over bepaalde normen? Bestaat er informatie op basis waarvan de behaalde resultaten kunnen vergeleken worden met een norm? Wat is de gehanteerde bevragingsmethode? Likert: vb. oneens-noch oneens noch eens-eens Ipsatief: Gedwongen keuze/verdeling Andere… Ago Powerpoint

6 Levert de vragenlijst een resultaat op waarmee ik iets kan doen?
Advies Levert de vragenlijst een resultaat op waarmee ik iets kan doen? Sluit de benadering van cultuur aan bij de onze? Vertellen de resultaten iets over onze visie op cultuur? Waarvoor is het instrument gemaakt? Kunnen we onmiddellijk aan de slag met de resultaten? Welke investering (tijd & geld) vereist de meting? Ago Powerpoint

7 Dimensionele of typologische benadering?
Advies Dimensionele of typologische benadering? Dimensioneel Typologie Voordeel Resultaat (mogelijk) dichter bij beschreven visie Realistisch beeld Eenvoudig resultaat Nadeel Minder beschikbaar (in het Nederlands of via consultancybureaus) Complexere vragenlijst Complexere resultaten Risico: waardenoordelen gekoppeld aan types Simplificatie van de realiteit Vaak weinig verband met beschreven visie Ago Powerpoint

8 De cultuurbarometer Een alternatief? Ago Powerpoint

9 Inzetten van bestaande metingen & bevragingen als ‘barometer’
Een alternatief? Inzetten van bestaande metingen & bevragingen als ‘barometer’ Op basis van visie op cultuur, nagaan welke vragen/items relevant zijn Bepaal een te behalen norm voor elk item Volg evoluties op Ago Powerpoint

10 Welke metingen/bevragingen?
Vertrek vanuit de beschreven visie op cultuur Wat zijn daar de kernelementen? Van welke elementen wil je de evolutie kennen? Waar vind je informatie over die elementen? Welke gegevens verzamelt de organisatie? In welke zit zinvolle informatie mbt cultuur? Denk breed! BUE, klantentevredenheid, personeelstevredenheid Maar ook aantal klachten, resultaten balanced score card,… Bepaal per gegevensbron Relevante items /vragen Bijkomende informatie: Eigenaar/ verantwoordelijke, periode van meting,… Ago Powerpoint

11 Bepaal een na te streven norm
De barometer wordt pas zinvol als je weet wat je wilt bereiken Bepaal per item een norm die je wil behalen Norm? Bijvoorbeeld: X% is zeer tevreden over…. Wees ambitieus maar toch realistisch Vertrek van de vraag: ‘Welke score zou een organisatie realiseren, indien hij een visie als de onze heeft’ Vb. visie stelt ‘We hebben een vertrouwensrelatie met onze medewerkers’, hoeveel medewerkers zou dan ‘volledig akkoord’ antwoorden op een vragen als ‘ik vertrouw mijn leidinggevende’ of ‘selecties gebeuren in deze organisatie correct. Het helpt om daarbij te ‘doen alsof’ je de normen voor een andere organisatie bepaalt Laat de norm niet bepalen door de huidige resultaten Bepaal de normen zonder naar de huidige resultaten te kijken Ago Powerpoint

12 Bepaal een werkwijze voor het opvolgen
Volg de evoluties op Duid iemand aan die verantwoordelijk is voor het opvolgen en rapporteren van de barometer Bepaal een werkwijze voor het opvolgen Wanneer? Aan wie wordt er gerapporteerd? Bepaal wanneer er tot actie moet worden overgegaan worden Ago Powerpoint

13 Bronnen Jung T., Scott T., Davies H.T.O., Bower P., Whalley D, McNally R. & Mannion R. (2009), Instruments for exploring organizational culture: a review of the literature, Public Administration Review, November-december, p Scott T., Mannion R., Davies H. & Marshall M. (2003), The quantitative measurement of organisational culture in health care: a review of available instruments, HSR: Health Services Research, 38(3), p Jung T., Scott T., Davies H.T.O., Bower P., Whalley D., McNAlly R. & Mannion R., (2007) Instruments for the exploration of organisational culture, Working Paper, Available at Colle C. (2008), Een kwantitatief onderzoek naar de implementatie van individual performance management in Vlaamse Ziekenhuizen, Masterproef Hogeschool Gent. Moussa K. (2007), Meten van organisatiecultuur-kwantitatief of kwalitatief? Een onderzoek naar kwaliteitscriteria voor metingen van organisatieculutur in de praktijk, Scriptie Erasmus Universiteit Rotterdam. Ago Powerpoint


Download ppt "Organisatiecultuur in kaart"

Verwante presentaties


Ads door Google