De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Scholing nieuwe knowledge brokers 2de dag 5 februari 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "Scholing nieuwe knowledge brokers 2de dag 5 februari 2014"— Transcript van de presentatie:

1 Scholing nieuwe knowledge brokers 2de dag 5 februari 2014

2 Doel voor nieuwe knowledge brokers
Scholing Leren over implementeren, projectmatig werken, goede voorbeelden en de richtlijn Scholing: 9 jan, 5 feb en 26 maart (ochtend) Deelnemen aan het netwerk 3 netwerkdagen: 9 jan, 15 mei en 2 oktober

3 Hoe ziet dit jaar eruit? Januari Afronding November 2014
1 april Implementatie van richtlijn in instellingen/ Knowledge Brokers actief Projectplan maken Start project Implementeren van zorgvernieuwing (kies uit de goede voorbeelden) Bekendheid geven aan rol Aandacht voor de richtlijn/evidence based werken in de zorg Nulmeting Effectmeting Scholing nieuwe Knowledge Brokers 9 jan 5 feb 26 mrt Netwerk(ontmoetingen) 9 jan Feedback projectplan 15 mei 2 okt nov Kennis en ervaring delen (via Forum) Maken gezamenlijk product

4 Belangrijke deadlines
5 februari 1e deel projectplan af 21 februari 1e concept projectplan naar collega kbers & naar ons 14 maart deadline feedback op elkaars projectplan uiterlijk 1 april project start 2 oktober presentatie resultaat November symposium kennisnetwerk CVA

5 Programma vandaag 10.00 uur Doelstelling en resultaat
Revaliderend werken en chronische fase in de praktijk uur Lunch uur Activiteitenplan en planning Nulmeting uur Pauze Wat zou jij doen? Evaluatie uur Uitloop: mogelijkheid om met anderen af te spreken, ons iets te vragen of te werken aan je project

6 Jullie verwachtingen…
Aantal mensen - Borgen 20 - Projectmatig werken 17 - Revaliderend werken 8 - Ideeën opdoen & inspiratie krijgen - Kennis & ervaring halen 6 - Netwerken - Samenwerken binnen de keten 5 - Leren wat haalbaar is 4 - Informatie externe professionals - Multidisciplinair werken/kijken 3 - Kennis & ervaring brengen 1 - Bredere blik krijgen - Leren van elkaar Boodschap: uitschieters benoemen en zeggen wanneer die in het programma zitten. Wat willen jullie precies weten over borgen? Of wil je dat daar aandacht voor is? Kennis en ervaring brengen: waarom hebben jullie die niet gestickerd?

7 Nadere kennismaking 3 gesprekken van 5 minuten met mensen die je nog niet kent. Gesprek 1: Welk goed voorbeeld heb je gekozen en waarom? Gesprek 2: Hoe was het om je projectplan te maken? Wat was moeilijk wat leverde het op? Gesprek 3: Wat heb je gedaan om bekendheid te geven aan je rol? Schrijf het antwoord op de laatste vraag op een post-it en plak dat op de flapover

8 Implementatie = Invoeren van vernieuwingen
= Veranderen = een WERKwoord …Vraagt om een actieve aanpak tussen alle betrokkenen…

9 Implementeren = gedragsverandering!
Oriëntatie Inzicht Acceptatie Verandering Behoud Openstaan Begrijpen Willen Kunnen Doen Blijven doen KB Grol & Wensing, 2005 Van der Burgt & Verhulst,1999

10 Implementeren= Gedragsverandering
Richt je op de “Early” adopters

11 Project fasen Voorbereiding -denken (9 januari – 1 april)
Projectplan schrijven ahv format (zie site) Nulmeting doen Bekendheid geven aan je rol 11 wkn x 2 uur =22 uur per kber beschikbaar Realisatie –doen (1 april – 2 okt) Projectuitvoer Aandacht voor implementatie van de richtlijn 26 wkn x 2 uur =52 uur per kber beschikbaar Nazorg –onderhouden (na 2 okt)

12 Het projectplan Probleemanalyse en probleemstelling Doelstelling
Resultaat Projectgrenzen Projectactiviteiten Meten van de verbetering Planning Financiële aspecten Het projectteam Communicatie Randvoorwaarden en risico’s

13 Doelstelling en resultaat
In de praktijk komt vaak voor dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen, verwachtingen niet helemaal kloppen. Goed beschrijven van je doelstelling en resultaat helpt om dat op een lijn te krijgen.

14 Doelstelling Bijschrijf SMART wat je wilt dat dit project oplevert:
SMART wil zeggen specifiek, meetbaar, appelerend, resultaatgericht en tijdsbepaald. Soms is het noodzakelijk een doelstelling uit te werken in een paar subdoelstellingen. CHECK: Is het doel echt een doel? Welke resultaten levert het project op? Wat is er klaar als het klaar is? Het resultaat is een beschrijving van de zorg zoals die eruit ziet aan het einde van het project. Het project moet naar de resultaten toewerken. De eisen aan het resultaat moeten zoveel mogelijk meetbaar zijn (zie verder punt 4).

15 Resultaat Wat is er klaar als het klaar is?
Het resultaat is een beschrijving van de zorg zoals die eruit ziet aan het einde van het project. Het project werkt naar de resultaten toe. De eisen aan het resultaat zijn zoveel mogelijk meetbaar.

16 Het formuleren van de doelstelling
Is “de zon” boven het project Het is de inspiratie en de leidraad Verschil met resultaat: Resultaat dient altijd in het geheel binnen het project opgeleverd te worden Resultaat is het middel waarmee je doelstelling wilt bereiken Resultaat draagt bij aan doelstelling Doelstelling kan verder in de toekomst liggen of het bereik van dit project te boven gaan. Resultaten = middel Doelstelling = wat je wilt bereiken met behulp van dat middel

17 Wat vinden jullie ervan?
Voorbeeld 1 Project AMC 2013 Doelstelling CVA patiënten trainen dagelijks in een groep minimaal 30 minuten onder begeleiding van een mantelzorger en/of therapeut volgens het meest recente inzicht van evidence based practice de verminderde arm/ handfunctie tijdens de opname in het AMC. Wat vinden jullie ervan? Je kan ook subdoelstellingen formuleren. Dit zou eventueel een subdoelstelling kunnen zijn waarboven een doelstelling staat reden waarom je dit doet: CVA patienten zo snel mogelijk laten herstellen door volgens de richtlijn te werken.

18 Alternatief: Doelstelling
Voldoen aan de conclusie van de CBO Richtlijn Beroerte met betrekking tot intensiteit van de oefentherapie zonder dat meer inzet van therapeuten nodig is door: CVA patiënten dagelijks in een groep van minimaal 30 minuten onder begeleiding van een mantelzorger en/of therapeut te trainen volgens het meest recente inzicht van evidence based practice

19 Resultaat CVA patiënten en familie/ mantelzorger krijgen tijdens de groep educatie van een therapeut op maat over de verminderde arm/ handfunctie. CVA patiënten en familie wordt tijdens de groep verteld op welke moment en waar ze vragen kunnen stellen over het oefenen met de verminderde arm/ handfunctie. Patiënt en familie/ mantelzorger krijgen tijdens de groep van de therapeut educatie op maat over welke oefeningen voor de patiënt toepasbaar zijn. Patiënt en familie/ mantelzorger doen tijdens de groep samen de oefeningen, terwijl ze tips krijgen van een therapeut. Patiënten kunnen zowel functiegericht als functioneel met de arm/ handfunctie oefenen, waarbij zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van betekenisvolle activiteiten.

20 Opdracht formuleren doelstelling en resultaat
Oefenen met resultaat en doel stellen Inzicht verschil doelstelling en resultaat Opdracht: Vorm samen met de collega(‘s) uit je instelling met nog 2 andere instellingen een groep Ieder deelt zijn doelstelling en resultaat op papier uit Vertel de anderen waar jij/jullie over twijfelen en graag feedback op willen Geef elkaar feedback. Gebruik eventueel de checklist voor nakijken van het projectplan Je hebt 10 min per instelling Wij geven aan wanneer het tijd is om te wisselen

21 Revaliderend werken hoe doe je dat?

22 Neurorevalidatie: Efficiëntie van functioneren
Optimaal inschakelen van de aangedane zijde Aanleren van een functionele en veilige manier van bewegen Leren zorg dragen voor de paretische zijde en rekening houden met stoornissen Voorkomen van secundaire problemen zoals pijn, stijfheid, contracturen Consequent zijn in de benadering: 24 uur Negatieve feedback vermijden

23 Wat is intensief oefenen?
Meer herhaling Taak georiënteerd Uitdagend Oefenen op de grens van kunnen/niet kunnen  beter resultaat

24 Intensief vaardigheden oefenen
Ieder teamlid draagt hieraan bij door: Niet “zorgen voor een patiënt” en “in de watten leggen”, omdat de persoon iets ergs heeft meegemaakt…..maar… de patiënt activeren en zoveel mogelijk ZELF laten doen (afhankelijk van wat de patiënt aan mogelijkheden heeft en rekening houdend met zijn belastbaarheid).  = Revaliderend werken

25 Intensieve revalidatie
= ALLES is Therapie Vanaf dag 1 na CVA

26 Hoe doe je dat dan? Stimuleer patiënt om, buiten de therapie tijd, alledaagse handelingen te gebruiken als gelegenheid om te oefenen. Stimuleer patiënt om lichamelijk actief te zijn. Stimuleer patiënt om zoveel mogelijk zelf te doen. Geef patiënt (huiswerk)oefeningen om zelf vaardigheden te trainen Geef patiënt en hun naasten uitleg over het belang en de wijze van intensief oefenen Betrek naasten bij het oefenen.

27 Interdisciplinair werken
samenwerking en afstemmen van de behandeling Hoe? Samen behandelen op de afdeling: in en om het bed Samen begeleiden bij het eten op de afdeling Wat geoefend is bij de fysiotherapie/ergotherapie gelijk gebruiken op de afdeling, bv lopen naar de toilet Naast individuele therapie ook groepstherapie starten Agendatraining Etc

28 Aansluiten bij de patient
Filmpje OAT

29 Chronische fase screenen op problemen in de chronische fase
stimuleren dat mensen lichamelijk actief blijven de begeleiding van mantelzorgers de begeleiding van neuro-psychologische problemen. De 5 goede voorbeelden tot nu toe: Refereeravonden om eerste lijns ft’s te infromeren over neurorevalidatie en intensief oefenen Actief blijven na CVA dmv aangepast sporten(CVA groepen) Beslishulp beroerte thuis CSI Niet rennen maar plannen Naaraanleiding van richtlijnen CBO, et en VP tot bovenstaande punten gekomen. In de loop vd tijd zullen er mogelijlk meerdere geode voorbeelden naar voren komen , of nieuw ontwikkeld, of al bestaande. De goede voorbeelden moeten voldoen aan een aantal eisen, waarvan 3: uitvoerbaar door een Kber, en EBP, en innovatief

30 Opdracht Knowledge Brokers:
Binnen jouw instelling: Een goed voorbeeld implementeren + Aandacht voor richtlijn/EBP Revaliderend werken Zorg in de chronische fase

31 = De basis voor je project!
HOE? Wat kan jij doen om te zorgen dat de teamleden revaliderend gaan werken en/of dat er meer aandacht komt binnen je team voor de chronische fase = De basis voor je project!

32 In tweetallen acties bedenken
Opdracht Doel: bedenken wat jij kan doen om te zorgen dat de teamleden revaliderend gaan werken en/of dat er meer aandacht komt binnen je team voor de chronische fase In tweetallen acties bedenken Kleine concrete acties, geen projecten, maar kan wel bijdragen aan je project Verzin acties aansluitend bij het thema dat jij kiest (chronische fase of revaliderend werken) Vragen over revaliderend werken: Hoe revaliderend wordt er bij jullie gewerkt/werk jij? Welke onderdelen doe jij/jullie goed? Wat kan nog beter? Wat zijn redenen dat er niet altijd zo gewerkt wordt? Moeten alle leden van het behandelteam zo werken? Wie wel, wie niet? Zijn er verschillen tussen jullie organisaties wat betreft revaliderend werken en hoe komt dat? Wat zou jij als knowledge broker willen veranderen/verbeteren wat betreft revaliderend werken binnen je eigen organisatie?

33 Omschrijf je actie Wat Wie Waar Wanneer Hoe Voorwaarden

34 Voorbeeld actie Revaliderend werken:
Wat houdt je actie in?: zorgen dat de revalidanten zelf ontbijttafel dekken Waar vindt de actie plaats?: in de huiskamer Wanneer?: voor het ontbijt Hoe gaat het in zijn werk?: Overleggen met therapeuten die die groep begeleid. Huiskamer assistënt instrueren dat bestek en borden klaarstaan op aparte tafel. Team informeren over nieuwe werkwijze. Revalidanten vertellen dat het voortaan anders gaat en waarom Wat heb je nodig/voorwaarden?: huiskamer.

35 Voorbeeld actie Chronische fase
Wat: Regelen dat het team iets leert van de terugkoppeling die we krijgen van de nazorgverpleegkundige hoe het gaat met revalidanten Waar: binnen de instelling Wanneer: tijdens het teamwerkoverleg Hoe: vragen aan manager of TWO gewijd kan worden aan aan “leren van terugkoppeling”, terugkoppelingen bekijken en aantal interessante casussen voorbereiden Voorwaarden: tijd in TWO, goede notulen

36 LUNCH

37 Projectplan maken Geeft energie Kost energie Hoezo?

38 Activiteitenplan & planning maken

39 Het bepalen van activiteiten
Organiseer een project startsessie: 1. Opdracht verduidelijken Met de opdrachtgever Werk activiteiten uit Brainstorm over alle activiteiten die nodig zijn Groot en klein, specifiek en globaal Zet deze op post-it briefjes Structureer de activiteiten Cluster post-it briefjes die bij elkaar horen Plaats ze in de tijd Kies wie welke taak wil doen 4. Doe een SWOT, stakeholder en/of een risicoanalyse Vul je activiteiten naar aanleiding daarvan aan Opdrachtgever: voor toelichting van de opdracht (doelstelling en beoogd resultaat).

40 Hoe ziet het eruit? Besteed hier tijd aan (2 à 3 uur), daar heb je later baat bij Blijf flexibel, want het loopt toch anders dan verwacht.

41 Voorbeeld uit de praktijk (1)
Globale planning en activiteitenplan EPD project

42 Voorbeeld uit de praktijk (2)
Gedetailleerde planning en activiteitenplan EPD project

43 Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Swot Stakeholderanalyse Risicoanalyse

44 (voor het slagen van je project)
SWOT analyse Interne factoren Sterkten (voor het slagen van je project) Zwakten Externe factoren Kansen Bedreigingen

45 SWOT analyse Bij zwakten / bedreiging:
Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning Bij sterkten/kansen: hoe kan je hier gebruik van maken? Hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning

46 Voorbeeld projectplan Slotervaart 2013
Doelstellingen Wij richten ons op de aanbevelingen met betrekking tot het revaliderend werken en de borging van de oefengids. Hierbij horen de volgende doelstellingen: 1. Per 1 september 2013 is iedere verpleegkundige op de afdeling neurologie op de hoogte van het concept revaliderend werken en passen zij dit toe in hun dagelijks werkzaamheden met CVA patiënten. 2. Per 1 september 2013 is iedere verpleegkundige en paramedicus op de hoogte van het belang van de oefengids en het communicatieschrift en hoe deze ingezet worden. 3. Per 1 september 2013 ontvangt iedere CVA patiënt de oefengids en/of een communicatieschrift óf staat duidelijk in het elektronisch patiëntendossier omschreven waarom deze niet ingezet zijn Producten Eenduidig protocol met daarin onder andere een afsprakenlijst tussen artsen, verpleging en paramedici over taken en verantwoordelijkheden Lespakket revaliderend werken (scholing/klinische les) voor verpleegkundigen en paramedici ‘Promotie’ materialen om collega’s te herinneren aan dit project en de doelstellingen Stroomschema/beslisboom oefengids Informatie voor patiënten en familie Wat zou jij doen?

47 Stakeholders analyse Welke betrokkenen/ groepen bij je project?
Wat weet je over hun belangen? (standpunt = belang + visie) Wanneer verwacht je weerstand bij welke betrokkene? Waar zitten dus risico’s waar je tegenaan gaat lopen in je project? Stakeholder:

48 Stakeholderanalyse Bij weerstanden:
Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning Bij belangen: hoe kan je hier gebruik van maken? Hoe neem je dit op in je activiteitenplan en planning

49 Voorbeeld projectplan slotervaart 2013
Wat zou jij doen?

50 Risicoanalyse Wat zijn de redenen waarom straks het project (nog) niet af is? Wat is de kans dat dit gebeurt? Wat is het effect? Groot kans en effect: Wat kan je doen om dit te voorkomen? En hoe neem je dit op in je projectplan?

51 Voorbeeld uit de praktijk (1)
Risicoanalyse voor het EPD project Tijd van projectgroep/werkgroepleden Afhankelijkheid van externe partij, niet tijdig leveren van producten De scholing ontoereikend is (kost meer tijd dan verwacht) Uniforme manier van werken, werkt demotiverend (je moet inleveren) Onzekere factor van de verhuizing (kost tijd en energie, veel veranderingen tegelijk, improviseren) ICT niet genoeg mankracht Teams hebben geen tijd voor de implementatie Te weinig begroot voor technische zaken Wat zou jij doen? bert, andries, annette, mischa, mia mensen goed scholen superusers inzetten (verwachten managen, begrijpen wat ze moeten doen) communiceren over uitgangspunten (waarom doen we dit?) focussen op de overeenkomsten weten welke technische mogelijkheden het systeem biedt om eigen ding te doen goed definieren wat echt uniform moet zijn, maar ook de mogelijkheid inbouwen om enige diversiteit te hebben het huis meenemen niet opleggen niet weggooien wat al ontwikkeld is wat betreft de teamcommunicatie, starten met een format waar iedereen van de inhoudsgroep in gelooft. Mark, catja, floris, annette, mischa Rondom de verhuizing niet implementeren (zeker een maand) Goed testen van de techniek in Overvecht voor de verhuizing Dit onderwerp regelmatig op de projectgroep agenda laten terugkomen: hoe staat het ermee?

52 Voorbeeld uit de praktijk (2)
Uniforme manier van werken, werkt demotiverend (je moet inleveren) superusers inzetten (verwachten managen, begrijpen wat ze moeten doen) communiceren over uitgangspunten (waarom doen we dit?) In communicatie focussen op de overeenkomsten goed definiëren wat echt uniform moet zijn, maar ook de mogelijkheid inbouwen om enige diversiteit te hebben en dit communiceren naar gebruikers Onzekere factor van de verhuizing (kost tijd en energie, veel veranderingen tegelijk, improviseren) Planning aanpassen en rondom de verhuizing niet implementeren (zeker een maand) Goed testen van de techniek in Overvecht voor de verhuizing Dit onderwerp regelmatig op de projectgroep agenda laten terugkomen: hoe staat het ermee?

53 2 valkuilen Scholing als enige activiteit voor verandering bij gebruikers SWOT, stakeholder en risicoanalyse zijn niet verwerkt in activiteitenplan

54 Laat je inspireren door document ‘aanpak kiezen’ op de site
Valkuil 1: scholing als enige activiteit voor verandering bij gebruikers We weten scholing alleen bewerkstelligt onvoldoende gedragsverandering, je zal dus meer moeten doen…. Gebruik van GMFM-66 Ketelaar et al, 2008 Laat je inspireren door document ‘aanpak kiezen’ op de site

55 Valkuil 2: SWOT, stakeholder en risicoanalyse zijn niet verwerkt in activiteitenplan
Cochrane review, Baker etc al 2009 Review van 26 studies Interventies gebaseerd op een ‘knelpunten-analyse’ werden vergeleken met geen of interventie niet gebaseerd op knelpuntenanalyse. Analyse van knelpunten voor verandering: bijv. focusgroep discussie, interviews, vragenlijsten of analyse van de organisatie Conclusie: Interventies gebaseerd op knelpuntenanalyse effectiever Er is nog onvoldoende bewijs: hoe je knelpunten het beste kan identificeren hoe je vervolgens goed de interventie vormgeeft

56 Wat betekent dit voor ons?
Doe je stakeholder, sterkte/zwakte of risicoanalyse zorgvuldig Stem je activiteiten daarop af!

57 Opdracht: Doe een analyse
Doel: Oefenen met stakeholder, SWOT en risicoanalyse Opdracht: Werk samen met de collega(‘s) uit je instelling Kies een analysemethode uit die jij wilt oefenen Pak je doelstelling en resultaat erbij Doe de stakeholder, SWOT of risicoanalyse. Bedenk ook hoe je de resultaten kan verwerken in je activiteitenplan en planning. Je hebt 15 minuten de tijd

58 Meten

59 Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols
Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert

60 Sneller…………….(start behandeling) Beter………..(dagelijks functioneren)
Wat meten? Welke veranderingen verwacht je bereikt te hebben aan het einde van het project? Wat gaat: Sneller…………….(start behandeling) Beter………..(dagelijks functioneren) Minder ……….(momenten van inactiviteit) Meer ……..(oefenen in dagelijkse situatie) NB: Denk hierbij aan uitkomsten bij professionals, patiënten, organisatorisch

61 Hoe meten? Hoe is sneller, beter, minder, meer vast te stellen?
Denk aan: Observeren Vragenlijsten of interviews Bestaande registraties, bijv dossiers, notulen, verwijsbrieven Hoe en wanneer ga je meten of de verbetering is bereikt? Wat is de norm? Wanneer is de verbetering geslaagd?

62 Maken van je meetplan is vaak aanleiding om nog eens kritisch te kijken naar doelstelling en resultaat Soms is je einddoel heel lastig, duur of ingewikkeld om te meten kies dan voor het meten van iets dat voorwaardelijk is om einddoel te bereiken

63 Wanneer meten? Nulmeting:
voordat projectveranderingen hebben plaatsgevonden Effectmeting: Afnemen ter evaluatie op moment dat projectveranderingen ook plaatsgevonden kunnen hebben Tussentijds bij behalen mijlpalen Bij afsluiting realisatiefase Als methode van borging

64 Waar beschrijf je meting eigen project
Beschrijf nul- en effectmeting als activiteit in je projectplan Plan tijdstip van nul- en effectmeting in projectplan Bereid wijze van dataverzameling voor (bv: vragenlijst, datalijst gegevens te verzamelen uit status; meetinstrument)

65 Voorbeeld: Resultaten lunchgroep JBZ 2012
Gemiddeld 85 % extra oefentijd / therapie voor de patiënt bovenop de reguliere therapie Wij hebben de meting in 2-3 weken tijd gedaan. In deze weken hebben wij voor iedere patiënt bijgehouden aan de hand van looplijsten hoeveel minuten therapie een pt. kreeg per dag, (fysio, ergo, logo). De looplijsten maakten ook inzichtelijk of patiënten geen individuele therapie kregen op dagen dat zij deelnamen aan de lunchgroep. Dit bleek niet het geval te zijn. Het hoge percentage is als volgt te verklaren. Stel een pt. krijgt gemiddeld genomen 20 min. Fysio, 20 ergo en 20 logo op een dag en gaat dan ook nog deelnemen aan de lunchgroep (75 minuten). Dan stijgt de therapietijd uiteraard direct enorm. Wij hebben alleen de therapie op ma-vrij berekend. Als je nog vragen hebt dan horen wij dat graag! Groetjes, Edith en Linda

66 Opdracht Doel Opdracht Oefenen met het maken van een nulmeting
Vorm koppels van 2 instellingen Maak een meetplan voor de andere instelling (15 min): Formuleer op basis van de geformuleerde resultaten & doelstelling wat bereikt kan worden (wat gaat sneller, beter, minder, meer) Verzin een simpele en realistische manier waarop je zou kunnen meten of ze hun resultaten & doelstelling bereiken? Wissel met de andere instelling uit (10 min)

67 Begeleiding mogelijk: hoe?
Via forum, mail of telefoon Gebruik ook expertise in je eigen instelling Gebruik elkaars ervaringen en ideeën (post ze op het forum!) Voor nu: Breng het project op stoom !! Wacht niet af een jaar is kort !! Trek aan de bel als er hulp nodig is !!

68 Vul op het overzicht aan welk goed voorbeeld jij gaat implementeren
Pauze Vul op het overzicht aan welk goed voorbeeld jij gaat implementeren je schrijft je in per instelling, je kijkt in ieder geval het projectplan van je ketenpartner na en daarnaast kies je voor een projectplan waar je affiniteit mee hebt of ervaring in hebt) bijv leerstijlen of muziektherapie etc

69 Wat zou jij doen? Vertel je probleem of vraag
De rest vraagt toelichting Iedereen geeft een advies op papier Lees (een paar) adviezen voor

70 Evaluatie van de eerste 2 opleidingsdagen
Tops & Ideeën Verbeterpunten & Tips

71 Huiswerk 21 februari: Stuur het projectplan op naar je ketenpartner, de andere instelling die je feedback gaat geven (zie schema) en naar ons Mail-adressen vind je op de site 14 maart: Geef feedback op de projectplannen die je hebt ontvangen. Doe dit op tijd, zodat de anderen weer verder kunnen!


Download ppt "Scholing nieuwe knowledge brokers 2de dag 5 februari 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google