Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdIda de Vos Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ Gent 29 januari 2013 DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging 1
2
DEEL 1 Situering vernieuwing leerplan studierichting vz binnen het geheel van de vernieuwing bso studiegebied personenzorg DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 2
3
Studiegebied personenzorg opnieuw bekeken.
Deel 1 Studiegebied personenzorg opnieuw bekeken. Vanwaar komt deze vernieuwing? DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
4
Veranderingen in onze maatschappij: belang levenslang leren, flexibiliteit, mobiliteit, evolutie in de gezondheids- en welzijnszorg, vergrijzing, mensbeeld … Belang van beroepsprofielen, afstemming onderwijs-arbeidsmarkt, kwalificatiegerichte studierichtingen! Veranderingen in denken over leren en onderwijzen: begeleiden van het leren leren, sociaal constructivisme, omgaan met kennis … DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
5
90% van wat ik uitleg of toon
18 september 2018 Ik leer %van wat ik lees 20% van wat ik hoor 30% van wat ik zie 50% van wat ik zie en hoor 70% van wat ik bespreek 80% van wat ik doe 90% van wat ik uitleg of toon (William Glaser) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 5
6
Geloof in groei van leerlingen (relatie 2de – 3de graad)
Visie op leren Leren handelen centraal stellen (gedrag) = doen met verstand, belang van herhaling in leerkrachtige situaties Geloof in groei van leerlingen (relatie 2de – 3de graad) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 6
7
Visie op leren Leren in samenhang:
18 september 2018 Visie op leren Leren in samenhang: competentieontwikkelend leren (verbond): samenhang kennis, vaardigheden, attitudes in welbepaalde situaties ontwikkelen = groeien in kunde = leren Daarom: samenhang algemene doelstellingen (AD) beroepsgericht gedeelte (geen opsplitsing in vakken, TV-PV, K&V&A) + samenhang met doelstellingen basisvorming DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 7 7 7
8
Uitgangspunten bso 2de graad: alle scholen zijn op het zelfde ogenblik gestart met het werken vanuit een nieuw leerplan: september 2010 3de graad: alle scholen zijn gestart met het nieuwe leerplan: september 2012 Leerplannen 7de jaren worden vernieuwd – leerplancommissie werkt uit – resonantiegroepen . Nieuwe leerplan : september 2014 DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 8 8
9
Uitgangspunten Vanuit keuze voor christelijke mensvisie, jongeren helpen uitgroeien tot mensen die in verbondenheid en op verantwoordelijke wijze in het leven staan. Vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie naar een totaalvisie op zorg en begeleiding èn diensten werken. Belangrijk dat leerlingen al van in de 2de graad de samenhang tussen leerlijnen, componenten en clusters zien en ervaren (geloof in vakoverschrijdend werken). DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 9
10
18 september 2018 Relatie 2de –3de graad Op het einde van de rit kunnen leerlingen 3 verschillende trajecten concretiseren: Verzorging – voeding Verzorging TBZ/zorgkundige Verzorging – voeding Verzorging Kinderzorg Verzorging – voeding Organisatiehulp OA DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 10 10
11
Relatie 2de – 3de graad: ‘Groei’
18 september 2018 Relatie 2de – 3de graad: ‘Groei’ Competenties Algemene doelstellingen Algemene doelstellingen Competenties Tweede graad Derde graad Derde graad 1ste leerjaar 2de leerjaar 1ste leerjaar 2de leerjaar 3de leerjaar leerplandoelstellingen leerplandoelstellingen leerplandoel-stellingen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 11 11
12
Relatie 2de - 3 de graad: ‘Competenties’
Relatie 2de - 3 de graad: ‘Competenties’ Leerlingen groeien vanuit de 9 algemene doelstellingen verder door in derde graad en verwerven zo competenties waarmee ze in arbeidsveld kunnen stappen! Context wordt beroepsgericht en handelingen complexer … DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 12
13
3de graad: professionele zorg en begeleiding bieden
Uitgangspunten 2de graad = zelfzorg, leerlingen kunnen maar voor anderen zorgen wanneer ze eerst hebben geleerd om voor zichzelf te zorgen + mantelzorg. We vragen leerlingen om hun eigen gedrag ten aanzien van gezondheid en welzijn in vraag te stellen. In functie van het ontwikkelen van een beroepshouding vragen we dat ze op een kwaliteitsvolle wijze handelen. 3de graad: professionele zorg en begeleiding bieden DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 13
14
Zelfde begrippen, kaders en basis(K,V,A)in 2de en 3de graad
Zelfde begrippen, kaders en basis(K,V,A)in 2de en 3de graad Gezondheid en welzijn (ICF schema + gezondheidspatronen) (advies) Communicatieschema Kader om gedrag en sociale interacties te duiden (relatiewijzer) Voedingvoorlichtingsmodel (actieve voedingsdriehoek) Factoren van het reinigings- onderhoudsproces (Sinner cirkel) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 14
15
DEEL 2 Leerplan VV – 2de graad 18-9-2018 18-9-2018 15
DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 15
16
Leerplan 2de graad VV Context tweede graad: Doelgroepen:
Leerplan 2de graad VV Context tweede graad: Doelgroepen: medeleerlingen gezonde kinderen van 2,5 tot 10 jaar gezonde volwassenen In de situatie van kind en volwassene zijn geen acute veranderingen te verwachten en geen problemen in de communicatie. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 16
17
Leerplan 2de graad VV Opdrachten: met een lage moeilijkheidsgraad
Leerplan 2de graad VV Context tweede graad Opdrachten: met een lage moeilijkheidsgraad aan de hand van duidelijke instructies onder directe begeleiding van de leraar DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 17
18
Leerplan 2de graad VV AD 1 Kwaliteitsbewust handelen
Leerplan 2de graad VV AD 1 Kwaliteitsbewust handelen AD 2 Communiceren in 1-1 relatie AD 3 Binnen een klasgroep in groep werken AD 4 Zorg dragen voor gezondheid en welzijn AD 5 Ondersteunen bij (ped)agogische activiteiten AD 6 Maaltijden plannen, voorbereiden, bereiden AD 7 Zorg dragen voor lokalen, keuken en leefruimten AD 8 Zorg dragen voor linnen AD 9 Oriënteren op beroepen binnen directe en indirecte zorg en studiekeuze DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 18
19
opdracht ondersteuninen bij
18 september 2018 9 Oriënteren op beroepen binnen de directe en indirecte zorg en studiekeuze opdracht ondersteuninen bij (ped)agogische activiteiten 5 Binnen een welomschreven gezondheid en welzijn opdracht zorg dragen voor 4 Binnen een welomschreven 6 Binnen een welomschreven voorbereiden en bereiden opdracht een maaltijd plannen, 7 Binnen een welomschreven lokalen, keuken en leefruimten Zorg dragen voor 8 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor linnen 3 Binnen een welomschreven opdracht, binnen een klasgroep, in groep werken 2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren in een 1-1 relatie 1 Binnen een welomschreven opdracht kwaliteitsbewust handelen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 19 19 19
20
Organisatorisch kader min 16 uur voor 9 AD en 119 LPD
Organisatorisch kader min 16 uur voor 9 AD en 119 LPD Kwaliteitsbewust en componentoverschrijdend (participerend) werken, seminarie, project, geïntegreerd werken: min 2 uur/week Communicatie, omgang, pedagogisch handelen (AD5): min 3 uur/week Gezondheid en welzijn, directe zorg (AD4): min 3 uur/week Indirecte zorg , huishoudzorg, zorg voor leef- en woonsituatie, logistieke zorg, facilitaire zorg (AD6- 8): min 6 uur/week AD : kunnen verschillend gekoppeld worden met gevolgen voor tijdsbesteding! DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 20
21
DEEL 3 LEERPLAN VZ DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 21
22
Studierichtingsprofiel vz
Studierichtingsprofiel vz Zorg en begeleiding bieden aan kinderen en volwassenen vanuit een holistische dynamische en emancipatorische mensvisie Functioneren als lid van een team binnen een organisatie Behalen van beroepskwalificatie = verzorgende Oriënteren op zorgkundige of begeleider in de kinderopvang DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 22 22
23
Beginsituatie Instapvereisten 3de graad bso
Beginsituatie Instapvereisten 3de graad bso 2de graad VV is logische onderbouw lln die kiezen voor directe zorg DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 23
24
Wat na de 3de graad? Doorstromen naar 7 KZ of 7 TBZ/ZK of HOB 5 –verpleegkunde Doorstromen naar 7 OA Arbeidsmarkt Verzorgende (Vlaams decreet 18 juli betreffende zorg- en bijstandsverlening, beroepsprofiel verzorgende van de SERV) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 24
25
Visie Vertrekken vanuit christelijke mensvisie In verbondenheid
Visie Vertrekken vanuit christelijke mensvisie In verbondenheid Op verantwoordelijke wijze Totaalvisie op zorg en begeleiding vertrekkende vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 25
26
Competenties en settings
Competenties en settings C1-Als verzorgende binnen het kader van de zorg en bijstandsverlening, zorg verlenen vanuit een totaalvisie C2.1-Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als zorgkundige, zorg verlenen vanuit een totaalvisie Woonzorg: woonzorgcentra gezinszorg DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 26
27
Competenties en settings
Competenties en settings C2.2-Als voorbereiding en oriëntatie op het functioneren als begeleider in de kinderopvang, kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie Voorschoolse kinderopvang: Groepsopvang Gezinsopvang Opvang aan huis Buitenschoolse kinderopvang DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 27
28
Context Doelgroepen gezonde kinderen van 0-12 jaar (basis 2 mnd-3 jaar) Volwassenen die ondersteuning en/of verzorging nodig hebben bij ADL Eenvoudige situaties DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 28
29
eenvoudig, Context duidelijke instructies,
Context Opdrachten en handelingen: eenvoudig, duidelijke instructies, op basis van een gegeven werkplan, in organisatie, in een team. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 29
30
Context Mate van verantwoordelijkheid Leerlingen werken van directe begeleiding naar onder verwijderd toezicht van een verantwoordelijke Hij/zij signaleert Hij/zij weet wanneer hij/zij hulp moet inroepen Hij/zij rapporteert Hij/zij werkt in complexe situaties onder directe begeleiding DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 30
31
Werkplekleren en stage
Werkplekleren en stage Geen aparte stagedoelstellingen Logistiek is eerste groeifase in de leerlijn (stage en les) Settings leerplan zijn niet de settings voor stage! DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 31
32
Organisatorisch kader
Basisvorming = 10 uur (met MVT) Specifiek gedeelte min 20 uur/week voor AD/LPD waarvan de helft stage Complementair gedeelte = max. 6 uur DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
33
2de graad de graad Algemene doelstellingen: binnen een welomschreven opdracht: 1 kwaliteitsbewust handelen 2 communiceren in 1-1 relatie 3 binnen een klasgroep in groep werken 4 gezondheid en welzijn 5 ondersteunen bij (ped)agogische activiteiten 6 maaltijden plannen, voorbereiden, bereiden 7 zorg dragen voor lokalen, keuken en leefruimten 8 zorg dragen voor linnen 9 oriënteren op beroepen binnen directe en indirecte zorg en studiekeuze Algemene doelstellingen: binnen een welomschreven opdracht: 1 kwaliteitsbewust handelen 2 communiceren in 1-1 relatie 3 in groep team/organisatie werken 4 zorg dragen voor gezondheid en welzijn 5 (ped)agogisch handelen 6 indirecte zorg verlenen 7 oriënteren op beroepen en voorbereiden op studie- en/ loopbaan DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 33
34
2de graad 3de graad Context Context Zelfzorg en mantelzorg
2de graad de graad Context Zelfzorg en mantelzorg Doelgroepen Medeleerlingen Gezonde kinderen 2,5- 10 jaar Gezonde volwassenen Context Professionele zorg Eenvoudige situaties Doelgroepen Gezonde kinderen 0 – 12 jaar (basis: 2 mnd – 3 jaar) Volwassenen die ondersteuning of verzorging nodig hebben bij uitvoeren van ADL DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 34
35
2de graad 3de graad Opdrachten Opdrachten
2de graad de graad Opdrachten Met lage moeilijkheidsgraad Aan de hand van duidelijke instructies Onder directe begeleiding Opdrachten Opdrachten en handelingen Eenvoudig Volgens duidelijke instructies Op basis van gegeven werkplan In organisatie/ team Mate van verantwoordelijkheid Leerlingen werken onder verwijderd toezicht van een verantwoordelijke Hij/zij signaleert Hij/zij weet wanneer hij/zij hulp moet inroepen Hij/zij rapporteert Hij/zij werkt in complexe situaties onder directe verantwoordelijkheid (= onder directe begeleiding DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 35
36
Opbouw leerplan (leeswijzer) per AD
Opbouw leerplan (leeswijzer) per AD Competentie Per algemene doelstelling Toepassingsgebied Context Toelichting bij de AD Beginsituatie Derde graad Specialisatiejaren Duiding DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 36
37
Leerplandoelstellingen (= wettelijk verplicht!)
Leerplandoelstellingen (= wettelijk verplicht!) Toepassing/ concretisering Toelichting bij de LPD Samenhang met LPD beroepsgericht gedeelte DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 37
38
Leerplan Belang van de werkwoorden (zie lijst achteraan in leerplan) zowel voor het aanbieden aan lln als voor het evalueren H = herhaling tweede graad Gebruiker: algemene term Geïntegreerd leerplan: AD’s en lpldlst. realiseren tijdens 20 uren les en stage Servicedocument DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 38
39
DEEL 4 LEERPLAN vz – AD ‘s BLZ 13-78 18-9-2018 18-9-2018 39
DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 39
40
1 Kwaliteitsbewust handelen
1 Kwaliteitsbewust handelen Handelen vanuit een totaalvisie = totaalzorg vanuit het rekening houden met de gebruiker in zijn totaliteit 1.1 vanuit een holistische, emancipatorische en dynamische mensvisie handelen, in relatie tot de gebruiker en zijn omgeving 1.2 de kernelementen van het project de missie van een zorginstelling/organisatie en de wijze waarop deze worden geïmplementeerd in de dagelijkse beroepscontext exploreren en en aanwenden DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 40
41
1 Kwaliteitsbewust handelen
1 Kwaliteitsbewust handelen 1.3 respectvol handelen: respectvol omgaan met zichzelf, met anderen , met materialen en benodigdheden èn loyaal zijn (attitudes) 1.4 methodisch handelen = cyclisch stappenplan met informeren, plannen, uitvoeren en evalueren (evalueren gaat over een bepaalde taak) 1.5 milieubewust handelen volgens de geldende richtlijnen (past binnen duurzame ontwikkeling) 1.6 veilig handelen volgens de geldende richtlijnen 1.7 ergonomisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.8 hygiënisch handelen volgens de geldende richtlijnen 1.9 economisch handelen volgens de geldende richtlijnen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 41
42
1 Kwaliteitsbewust handelen
1 Kwaliteitsbewust handelen 1.10 observeren, interpreteren, registreren en rapporteren (betreft de totale beroepscontext, leren handelen vanuit observaties die informatie bieden!) 1.11 reflecteren over kwaliteitsbewust handelen (stilstaan bij ervaring en bijsturen waarbij er aan perspectiefwissel gedaan wordt) cfr model van Korthagen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 42
43
2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren
2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren Toepassingsgebied 1 ondersteunende gesprekken voeren met gebruikers en hun sociaal netwerk. 2 functionele gesprekken voeren met de gebruikers en hun sociaal netwerk. 3 functionerings- en evaluatiegesprekken voeren met leraren, mentor, verantwoordelijke… 4 rapporteren aan een verantwoordelijke DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 43
44
2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren
2 Binnen een welomschreven opdracht communiceren 2.1 verschillende elementen van het communiceren en de eigen communicatie situeren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden 2.2 vlot en respectvol communiceren in 1-1 relatie 2.3 vlot communiceren en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 2.4 eigen communicatie afstemmen 2.5 eenvoudige (organisatiegebonden) administratieve opdrachten uitvoeren 2.6 op de eigen communicatie reflecteren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 44
45
3 Binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken Toepassingsgebied 1 in een organisatie werken 2 communiceren in team en deelnemen aan teamoverleg 3 vergaderen binnen de eigen klasgroep 4 samenwerken met andere zorgverleners/begeleiders DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 45
46
3 Binnen een welomschreven opdracht in team en binnen een organisatie werken 3.1 verschillende sociale interacties tijdens het samenwerken situeren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden 3.2 werken in een instelling/organisatie 3.3 vlot en respectvol communiceren in team 3.4 vlot communiceren in team en hierbij gebruik maken van communicatiemiddelen 3.5 de eigen communicatie in team afstemmen 3.6 bij het realiseren van een gedelegeerde teamopdracht samenwerken 3.7 over het werken in team en in een organisatie reflecteren DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 46
47
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn
Keuze van patronen Gebaseerd op ICF schema van de WHO en gezondheidspatronen van Gordon Duiding patronen kaderen binnen studierichtingsprofiel en KB 78 en decreet zorg en bijstand èn Kind en gezin Ordening past binnen de visie van een holistisch dynamisch mensbeeld en totaalzorg Ordening is altijd kunstmatig dus samenhang bevorderen met alle andere AD’s! DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 47
48
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Patronen in AD4 - Gezondheidsbeleving en instandhouding Voeding en stofwisseling Uitscheiding Activiteiten Slaap en rust Waarneming en cognitie Seksualiteit en voortplanting DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 48
49
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Patronen die in andere AD’s aan bod komen Zelfbeleving zie AD1, 2 en 5 Rol en relatie zie AD1 en 5 Stressverwerking zie AD1 DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 49
50
Menselijk functioneren
ICF - Schematisch Menselijk functioneren Ziekte of aandoening Functies en anatomische eigenschappen externe factoren Activiteiten Participatie Persoonlijke factoren factoren DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
51
ICF schema Ziekte of aandoening bouw en werking van het lichaam
ICF schema Ziekte of aandoening bouw en werking van het lichaam mentale functies leeftijd, geslacht, levensstijl individuele achtergrond het handelen van de mens deelname aan het maatschappelijk leven klimaat, geluid, sociale normen, fysieke en sociale omgeving DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 51
52
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Visie 4.1 Begrippen toelichten en aanwenden 4.2 Organisatie van kinderopvang en woonzorg toelichten! 4.3 Exploreren en toelichten waar gebruikers met hulpvragen rond gezondheid en welzijn in eigen regio terechtkunnen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 52
53
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn 4.4 EHBO noodsituaties herkennen en accuraat optreden binnen professionele situaties omwille van de professionele situatie is het belangrijk dat leerlingen weten dat en hoe ze een verantwoordelijke moeten raadplegen deze doelstelling uitwerken in relatie tot de verschillende gezondheidspatronen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 53
54
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Eerste gezondheidspatroon Gezondheidsbeleving en instandhouding (gezondheidsgedrag) 4.5 Kenmerken mbt gezondheidsbeleving en instandhouding verduidelijken mbt de gebruiker (gezondheidsdoelstellingen van de overheid en de bijhorende preventieacties voor burgers) 4.6 aan concrete projecten en /of acties participeren (in woonzorg en/of kinderopvang) Voorbeeld vaccinatiecampagne – – - noknok (geestelijke gezondheid voor 2de graad) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 54
55
Gezondheidsbeleving en instandhouding
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidsbeleving en instandhouding 4.7 Veranderingen/tekens (zowel op lichamelijk, psychisch, sociaal en existentieel vlak als m.b.t. omgevingsfactoren) m.b.t. gezondheidsbeleving en instandhouding observeren en signaleren 4.8 In concrete situaties relevante info mbt aandoeningen en ziektes ivm gezondheidsbeleving en instandhouding, vinden, selecteren en aanwenden DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 55
56
Gezondheidsbeleving en instandhouding
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidsbeleving en instandhouding 4.9 Zorg dragen voor het menselijk functioneren ivm gezondheidsbeleving en instandhouding: inname medicatie belang vaccinaties infecties voorkomen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 56
57
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Gezondheidsbeleving en instandhouding Omwille van het belang voor verzorgenden wordt deze doelstelling steeds herhaald in de volgende patronen Er kan bijgevolg ingespeeld worden op de actualiteit DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 57
58
4 Binnen een welomschreven opdracht zorg dragen voor gezondheid en welzijn Per patroon zelfde indeling : Het functioneren van de gezonde gebruiker m.b.t. … Zorg dragen voor de gezondheidsbeleving en instandhouding in relatie tot … Veranderingen/tekens m.b.t. …observeren en signaleren In concrete situaties, relevante informatie m.b.t. aandoeningen en ziektes i.v.m. … vinden, selecteren en aanwenden Zorg dragen voor het menselijk functioneren i.v.m. … DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 58
59
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen Toepassingsgebied 1 aanwenden van een kader om gedrag en sociale interacties te duiden. 2 agogisch omgaan met de gebruikers: zorg dragen voor welbevinden en betrokkenheid de normale ontwikkeling van kinderen/het verouderingsproces van volwassenen verduidelijken en toelichten ontwikkelingsstimulerend/belevingsgericht handelen tijdens het zorg dragen voor het menselijk functioneren DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 59
60
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen Toepassingsgebied 3 agogisch omgaan met de gebruikers in groep: begeleiden van een activiteit met een kleine groep kinderen participeren aan een groepsactiviteit bij gebruikers exploreren van het sociaal netwerk van gebruikers DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 60
61
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen VISIE 5.1 Een kader om gedrag en sociale interacties te duiden toelichten en aanwenden. 5.2 Gedrag situeren en interpreteren binnen een kader om gedrag en sociale interacties te duiden. 5.3 Begrippen m.b.t. ontwikkeling verduidelijken, DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 61
62
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen IK ALS VERZORGENDE/BEGELEIDER 5.4 Een emotie, gedachte, intentie, gedrag/handeling in relatie tot de gebruiker herkennen en expressief uitdrukken. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 62
63
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen IK ALS VERZORGENDE/BEGELEIDER INVULLING GEVEN AAN DE PEDAGOGISCHE RELATIE 5.5 Voor het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen zorg dragen rekening houdend met de leefwereld en het ontwikkelingsproces 5.6 Elementen in de pedagogische relatie verduidelijken, toelichten en aanwenden. Steunen, stimuleren,sturen en samenwerken. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 63
64
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen ONTWIKKELINGSSTIMULEREND HANDELEN 5.7 In functie van het ontwikkelingsstimulerend handelen mijlpalen in de ontwikkeling ( fysiek, psychisch, sociaal-emotionele ontwikkeling) van het kind ( focus 2 mnd – 3 jaar ) verduidelijken en toelichten. 5.8 Ontwikkelingsstimulerend handelen bij het zorg dragen voor het menselijk functioneren. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 64
65
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET KINDEREN IN GROEP 5.9 Het omgaan met kinderen in groep (in de opvang) exploreren Aan een groepsactiviteit begeleid door een begeleider participeren Een activiteit bij een kleine groep kinderen begeleiden. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 65
66
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OUDERWERKING 5.12 Het belang van contacten met ouders /opvoedings- verantwoordelijken in de kinderopvang (onthaal en afhaalmoment) exploreren. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 66
67
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN INVULLING GEVEN AAN DE AGOGISCHE RELATIE 5.13 Zorg dragen voor het welbevinden en de betrokkenheid van volwassenen/ouderen (= belevingsgericht handelen) Elementen in de agogische relatie verduidelijken, toelichten en aanwenden. Steunen, stimuleren, samenwerken. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 67
68
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN INVULLING GEVEN AAN DE AGOGISCHE RELATIE 5.15 In functie van het zorg dragen het verouderingsproces ( fysiek, psychisch, sociaal- emotioneel ) van de volwassene/oudere verduidelijken en toelichten Belevingsgericht handelen bij het zorg dragen voor het menselijk functioneren van de gebruiker. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 68
69
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen OMGAAN MET VOLWASSENEN/OUDEREN IN GROEP 5.17 Het omgaan met volwassenen/ouderen in groep exploreren Aan een groepsactiviteit bij volwassenen/ouderen participeren Het belang van contacten met het sociaal netwerk van volwassene/oudere exploreren. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 69
70
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen
5 Binnen een welomschreven opdracht (ped)agogisch handelen REFLECTEREN 5.20 Over het (ped)agogisch handelen reflecteren. ( situaties en handelen tijdens les, klas, werkplekleren) DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 70
71
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep
Toepassingsgebied Combineren en organiseren van opdrachten op vraag van de gebruiker mbt Linnen-, interieur- en maaltijdzorg Maaltijdzorg in context van eenvoudige dagelijkse keuken(H) en de meer complexe dagelijkse keuken: gerechten, maaltijden (H), dagvoedingen Belang huishoudelijke taken voor de gebruiker! DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
72
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep
Aandachtspunten Gebruik van SINNERCIRKEL= kader toepassen van 2de graad Groei naar zelfstandigheid: zelfstandig werkmodellen hanteren , routinehandelingen uitvoeren zonder werkmodel, onvoorziene omstandigheden … combineren van huishoudelijke taken binnen een bepaald tijdsbestek overleg met gebruiker, aandacht voor context DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
73
Ordening leerplandoelstellingen
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep Ordening leerplandoelstellingen VISIE PLANNEN VOORBEREIDEN UITVOEREN NAZORG REFLECTEREN DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
74
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep
VISIE 6.1 de plaats en betekenis(visie) van huishouding binnen de verschillende settings verduidelijken en toelichten 6.2 wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van de gebruikers binnen verschillende settings exploreren 6.3 vanuit een visie op evenwichtige voeding handelen DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
75
PLANNEN EN VOORBEREIDEN
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep PLANNEN EN VOORBEREIDEN 6.4 indirecte zorg plannen en organiseren 6.5 de maaltijdzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.6 de interieur- en linnenzorg voor gebruikers plannen en voorbereiden 6.7 boodschappen/aankopen doen voor of met een gebruiker op basis van een met hem of haar besproken lijstje DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
76
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep
UITVOEREN 6.8 gerechten voor gebruikers/medeleerlingen bereiden, bewaren en toepassen van bereidingswijzen en technieken 6.9 gerechten, dranken en maaltijden presenteren, inschenken, aanbieden, bedelen en samen maaltijd nemen 6.10 vanuit de oriëntatie op materiaal/grondstof, toepassing, eigenschappen, opruimen, verluchten, reinigen, onderhouden van textiel,lokalen,keuken, leefruimten en buitenruimte met behulp van technieken DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
77
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep
UITVOEREN 6.11 materialen en benodigdheden wegbrengen, afhalen, reinigen en onderhouden 6.12 bedden luchten, opmaken en verschonen 6.13 voor planten en kleine huisdieren zorg dragen 6.14 een huiselijke sfeer in leefruimten creëeren en hiervoor gebruik maken van materialen en benodigdheden DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
78
6 Binnen een welomschreven opdracht indirecte zorg verlenen voor een doelgroep NAZORG 6.15 zorg dragen voor de nazorg m.b.t. de indirecte zorg REFLECTEREN 6.16 over handelen m.b.t indirecte zorg reflecteren DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
79
7 Oriënteren op beroepen binnen de directe zorg/begeleiding en voorbereiden op verder studeren of werken 7.1 Arbeids- (en stage) voorwaarden voor de verzorgende (in opleiding) verduidelijken, toelichten en aanwenden 7.2 Verschillende beroepscontexten exploreren waarbinnen een verzorgende en de begeleider in de kinderopvang werkt 7.3 Kennismaken met verschillende vormen van beroepsuitoefening binnen de context van de directe zorg, de kinderopvang en met de vereisten om deze beroepsvormen uit te oefenen 7.4 Binnen de grenzen van de eigen deskundigheid handelen 7.5 Keuzes motiveren vanuit reflectie op eigen mogelijkheden en beperkingen m.b.t. werken en studeren 7.6 Eigen competentiegroei in kaart brengen 7.7 Het belang van levenslang leren/professionalisering verduidelijken en toelichten DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht
80
Reflecteren – evalueren
DEEL 5 Reflecteren – evalueren DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 80
81
Reflecteren = leerplandoelstelling bij elke AD!
Toemaatje Reflecteren = leerplandoelstelling bij elke AD! Model van Korthagen met ervaring opdoen, terugblik, analyse, bijsturen, uitproberen) Gaat verder en dieper dan evalueren (taak) Belang van perspectiefwissel Binnen visie van leerplan en studierichtingsprofiel DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 81
82
Evaluatiecriteria SMART formuleren Evaluatie =
Evalueren Begeleidende evaluatie Beoordelende evaluatie Evaluatiecriteria SMART formuleren Evaluatie = - Autonomie van de school - Verantwoordelijkheid directie en team VZ DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 82
83
Begeleidende evaluatie
Begeleidende evaluatie Coaching van de lerende Permanent en continu Voortgang bijhouden Los van attest DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 83
84
Beoordelende evaluatie
Beoordelende evaluatie Tussentijdse evaluaties/rapport: - verstaanbaar wat is bereikt en wat moet er nog evolueren… Evaluatie/rapport voor deliberatie: vooraf globale beoordeling door team aan de hand van vooraf afgesproken criteria die niet aan derden meegedeeld worden. DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 84
85
Beoordelende evaluatie
Beoordelende evaluatie AD zowel in les als stage en in hun samenhang door team Op verschillende momenten door verschillende leraren a.d.h.v. criteria Verschillende beoordelingsmethoden Verschillende registratiemethoden Gewicht verschillend per LPD Team geeft advies i.v.m. bereikte resultaten DBP Gent- leerplantoelichting 3e graad Verzorging Ingrid Molein en Annick Van der Stricht 85
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.