De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Infosessie examenresultaten januari Rechten

Verwante presentaties


Presentatie over: "Infosessie examenresultaten januari Rechten"— Transcript van de presentatie:

1 Infosessie examenresultaten januari Rechten
14 februari 2018

2 Inhoud Examenresultaten Bewaking studievoortgang CSE
30%-maatregel Bindende voorwaarden Bis- en trisinschrijving Leerkrediet Tolerantiesysteem Studievoortgangsdossier Wat bij tegenvallende resultaten

3 Examenresultaten Voor alles een credit? => goed gedaan!
Weinig, lichte tekorten? => te remediëren in 3de examenperiode Veel, diepe tekorten? => Reflecteer over de oorzaak => Informeer je over de regels voor studievoortgang => Beslis over een andere studie-aanpak of heroriënteren naar andere opleiding

4 Bewaking studievoortgang
Doel de studievoortgang voor elke student opvolgen, bevorderen en bewaken Studieduur beperken Je slaagkansen realistisch houden Bv: regels voor samenstelling ISP regels voor toleranties mogelijk bij lichte onvoldoendes regels rond “bissen” van niet-geslaagde opo’s en weigeringen tot herinschrijving Parameter: je cumulatieve studie-efficiëntie (CSE)

5 Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE)
= maat voor je studiesucces in je opleiding # behaalde SP jaar 1 + # behaalde SP jaar 2 + … # opgenomen SP jaar 1 + # opgenomen SP jaar 2 + … = percentage over alle academiejaren heen (cumulatief), binnen dezelfde opleiding Vb: 18/60 (1ste jaar) + 42/60 (2de jaar) = 60 (18+42) / 120 (60+60) = 50%

6 Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE)
Belang: Verder studeren na jaar 1 in dezelfde opleiding (BA of SCH): minimum CSE = 30% Verder studeren na jaar 2 in dezelfde opleiding (BA of SCH) : bindende voorwaarde minimum CSE = 50% Een vak voor een derde keer opnemen (alle opleidingen behalve master) Tolerantie inzetten (alle opleidingen behalve master)

7 30%-maatregel Voor starters* en schakelstudenten
* Starters = student > 120sp van bachelordiploma Indien CSE september < 30%  weigering voor één jaar Weigering enkel voor de betrokken opleiding (ook op andere campus, in andere taal, creditcontract) Vb. 18/60 sp = 30% (algemene optie) Vb. 20/66 sp = 30% (optie criminologie) Vb. 15/50 sp = 30% (bv. Schakelprogramma) Vb. 9/30 sp = 30% (deeltijds programma)

8 Achtergrond 30%-maatregel
Data-onderzoek KU Leuven Studenten <30% CSE = +/- geen kans op diploma => geen extra jaar en leerkrediet laten verliezen => beperking persoonlijke en maatschappelijke prijs Heroriënteerders doen het beter dan bissers Nederlands onderzoek Effect strenge regel => meer inspanning door student => betere studie-efficiëntie en slaagkansen

9 Bindende voorwaarden Voor starters én schakelstudenten
Indien CSE september wel > 30% maar < 50% Op het einde van het volgende academiejaar ( ) moet je wél een CSE van minstens 50% behalen binnen dezelfde opleiding  anders weigering voor één jaar Weigering voor álle bachelor- /schakelopleidingen KU Leuven

10 Bindende voorwaarden: voorbeeld
In januari behaalt Sam volgende resultaten: Inleiding tot de rechtswetenschap (9 stp): 6/20 Romeins Recht (6 stp): 7/20 Geschiedenis publiekrecht (6 stp): 10/20 = credit Fundamentele wijsbegeerte (6 stp): 8/20 Sam nam in het eerste semester 27 stp op ( ). Hij behaalt credits voor 6 studiepunten Zijn CSE = 6/27 = 22% In januari krijgt hij een dubbele waarschuwing: - risico op weigering in september bij zeer lage CSE <30% - risico bindende voorwaarden in september bij CSE <50%

11 Voorbeeld In juni behaalt Sam volgende punten:
Ethiek (6 stp): 12/20 = credit Economie (7 stp): 9/20 Werkcollege Français juridique (3 stp): 13/20 = credit Verbintenissenrecht (7 stp): 9/20 Publiekrecht I. Staats- en administratief recht (10 stp): 6/20 Sam neemt in het 2de semester 33 stp op ( ) en behaalt 9 stp credits. Zijn CSE = 9/33=27% Over de eerste zittijd (januari + juni) bekeken is zijn CSE: (6+9)/(27+33)= 15/60= 25%

12 Voorbeeld CSE na juni = 25% => < 30%
Sam krijgt een dubbele waarschuwing om het beter te doen in september, anders: onmiddellijke weigering voor de bachelor in de rechten als CSE < 30% bindende voorwaarden om CSE op te krikken tot 50% in jaar 2

13 Voorbeeld In september behaalt Sam volgende scores:
Inleiding in de rechtswetenschap (9 stp): 8/20 Fundamentele wijsbegeerte (6 stp): 9/20 Romeins recht (6 stp): 10/20 = credit Economie (7 stp): 8/20 Verbintenissenrecht (7 stp): 10/20 = credit Publiekrecht I. Staats- en administratief recht (10 stp): 7/20 Extra credits voor 13 stp. CSE over het hele academiejaar: ( ) / ( ) = 28 / 60 = 47 %.

14 Voorbeeld CSE na september is 47%
Sam ontsnapt aan een onmiddellijke weigering voor de bachelor rechten want hij heeft een CSE >30% MAAR hij krijgt wel bindende voorwaarden wegens een CSE <50%. In het volgende academiejaar moet zijn cumulatieve studie- efficiëntie in de bachelor rechten ten minste 50% zijn om te mogen verder studeren aan de héle KU Leuven.

15 Voorbeeld: jaar 2 Academiejaar 2 (2018-2019) : SITUATIE 1
Resterende vakken uit fase 1 = 32 stp (28 behaald uit fase 1) En vult aan tot 60 stp met 28 stp uit fase 2 Sam slaagt op alle (32) stp uit fase 1 en op 9 stp uit fase 2 Zijn CSE: 28 stp verworven in academiejaar (32+9) stp verworven in academiejaar 2 = 69 stp 60 stp opgenomen in academiejaar stp opgenomen in academiejaar 2 = 120 stp 69 / 120 = 58% Sam heeft dus voldaan aan de bindende voorwaarden. Hij mag verder studeren aan de KU Leuven.

16 Voorbeeld: jaar 2 Academiejaar 2 (2018-2019) : SITUATIE 2
Resterende vakken uit fase 1 = 32 stp En vult aan tot 60 stp met 28 stp uit fase 2 Sam slaagt op 20 stp uit fase 1 en op 4 stp uit fase 2 Zijn CSE: 28 stp verworven in academiejaar (20 + 4) stp verworven in academiejaar 2 = 52 stp 60 stp opgenomen in academiejaar stp opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten 52 / 120 = 43% Sam voldoet niet aan de bindende voorwaarden. Hij mag niet verder studeren aan de KU Leuven.

17 Voorbeeld: jaar 2 Academiejaar 2 (2018-2019) : SITUATIE 3
Resterende vakken uit fase 1 = 32 stp En vult aan tot 60 stp met 28 stp uit fase 2 Sam slaagt op 20 stp uit fase 1 en op 14 stp uit fase 2 Zijn CSE: 28 stp verworven in academiejaar ( ) stp verworven in academiejaar 2 = 62 stp 60 stp opgenomen in academiejaar stp opgenomen in academiejaar 2 = 120 studiepunten 62 / 120 = 52% Sam voldoet aan de bindende voorwaarden. Hij mag verder studeren aan de KU Leuven. Hij mag de eerstejaarsvakken waarop hij opnieuw niet slaagde, nog een derde (en laatste) keer opnemen (cfr. infra)

18 ‘Bissen’ of ‘trissen’ van vakken
Je mag een vak ‘bissen’ of een tweede keer opnemen op voorwaarde dat je na je eerste jaar niet geweigerd bent (wegens CSE < 30%) Een vak waarop je in jaar 1 niet geslaagd bent, moet je in jaar 2 verplicht opnieuw opnemen tenzij je een tolerantie hebt ingezet (indien mogelijk (CSE minstens 50%)) tenzij het een keuzevak is Je mag een vak ‘trissen’ of een derde keer opnemen op voorwaarde dat je CSE na je tweede jaar hoger ligt dan 50% Je mag een vak geen vierde keer opnemen

19 Leerkrediet 140 studiepunten voor iedere student die start in het hoger onderwijs (KU Leuven of een andere instelling). Hoe werkt het? Bij inschrijving gaan er 60 studiepunten van je leerkrediet af. Studiepunten van de vakken waarvoor je slaagde (geen toleranties!), krijg je op het einde van het jaar terug. Studiepunten van de vakken waarvoor je niet slaagde, verlies je. Eerste 60 studiepunten die je behaalt in het hoger onderwijs (hoeft niet in het eerste jaar), krijg je dubbel terug.

20 Leerkrediet Heb je onvoldoende leerkrediet dan moet je meer inschrijvingsgeld betalen Is je leerkrediet op (0 of negatief), dan moet je stoppen met studeren Je neemt je saldo leerkrediet mee naar andere universiteiten en hogescholen Meer info en voorbeelden:

21 Tolerantiesysteem Toleranties zet je zelf in, indien je voor een vak niet slaagt, maar dit vak toch niet meer wil hernemen. Tolerantiekrediet: max. 10% van aantal opgenomen studiepunten van het programma Bv. Bachelorprogramma = 180 studiepunten, tolerantiekrediet = 18 studiepunten UITZONDERING! Starters: beschikbaar tolerantiekrediet = 12 studiepunten

22 Tolerantiesysteem Wanneer mag je toleranties inzetten?
cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) van ten minste 50% 8/20 of 9/20 niet in januari, wel in juni of september via je studievoortgangsdossier

23 Waarmee rekening houden?
Tolerantiekrediet sparen tot verder in de opleiding Aan de studenten in de eerste fase van hun bacheloropleiding wordt meestal afgeraden om toleranties in te zetten. Getolereerde studiepunten krijg je niet terug bij je leerkrediet en tellen niet als verworven voor de berekening van de CSE. Ze kunnen ook niet gelden als een basis voor een vrijstelling in een andere opleiding. Beste resultaat geldt binnen het academiejaar Zet dus geen toleranties in na de examenperiode van juni.

24 Beste resultaat Indien je een tolereerbare onvoldoende opnieuw aflegt, wordt het beste resultaat binnen het academiejaar behouden en wordt dit resultaat in rekening gebracht voor de percentageberekening. Voorbeeld 1: In januari scoort Sofia een 8/20 voor Inleiding tot de rechtswetenschap Ze besluit om in september opnieuw examen af te leggen. In september scoort ze 6/20. Haar definitieve resultaat voor dit academiejaar is 8/20  als Sofia voldoende tolerantiekrediet heeft en haar cumulatieve studie-efficiëntie hoger ligt dan 50 %, kan ze hiervoor een tolerantie inzetten.

25 Studievoortgangsdossier (SVD)
Wat zie je in je SVD? Resultaten: op 15/02 vanaf 9u (bericht via studentenmail) Stand CSE + berekening CSE Stand leerkrediet Risico op weigeringen (zie je meteen in het startscherm) Weigeringen Tolerantiedossier Verplicht inschrijven voor de derde examenperiode na de bekendmaking van de resultaten en uiterlijk op de donderdag na de deliberatieweek 2de examenperiode (12 juli 2018)

26 Studievoortgangsdossier
Naam en studentennummer

27 SVD: tabblad Studie-efficiëntie

28 Wat bij tegenvallende resultaten?
Reflecteer over de oorzaak Voor je studie Voorkennis Studiekeuze Tijdens je studie Inzet en studie-aanpak Studieplanning Studiemethode Capaciteiten: te moeilijk? Interesse Stress - Faalangst Andere? (gezondheid, persoonlijke problemen, …)

29 Tweede semester: wat nu
Beslissing nemen : Hoe ga ik dat tweede semester aanpakken? Verder deze richting of heroriënteren? Welke elementen spelen rol in beslissing? Studie- en studentgerelateerde elementen vb capaciteiten, motivatie, inzet, slaagkans, draagkracht, … Onderwijstechnische elementen vb gevolgen voor leerkrediet, studietoelage, CSE, TK, …

30 Tweede semester: aanpak
Verschillend naargelang je positie ‘ik doe zeker verder in deze richting’ ‘ik ga zeker stoppen of veranderen van richting’ ‘ik heb er geen idee van wat ik nu best doe!’

31 A. ‘Ik doe zeker verder in deze richting’
TO DO Welke zijn mijn werkpunten? Zelf of met begeleiding/hulp (zie verder) Met welk programma? Vakken schrappen/wijzigen in je ISP?

32 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… en wil werk maken van mijn studiemethode en – planning Zelf aan de slag Facultaire website Dienst Studieadvies: website Vaardig studeren: /vaardig-studeren/index.html Werkmap: online aankopen of op onthaal van Dienst Studieadvies

33 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… en wil werk maken van mijn studiemethode en – planning Begeleiding op de faculteit Workshop ‘efficiënt studeren’ begin maart (aankondiging en mogelijkheid tot inschrijving volgt) Studietrajectbegeleider Begeleiding Dienst Studieadvies In groep én individueel werken aan studiemethode, planning

34 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… en wil werk maken van mijn studiemethode en – planning groepsaanbod Dienst Studieadvies: trainingen en workshops Efficiënt je cursusmateriaal verwerken Meerkeuze-examens strategisch aanpakken Timemanagement voor uitstellers Concentratie: wat en hoe? Faalangst: een introductie Word geen stresskonijn!

35 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… maar zoek hulp voor vakken waar ik vragen bij heb Feedback op wat minder goed ging via inzage in examens bij verantwoordelijke docent Let op: nabesprekingen en inzage vinden steeds plaats binnen de 7 kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten Hulp zoeken bij medestudenten Vakinhoudelijke begeleiding via het monitoraat

36 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… maar heb gezondheidsproblemen, psychische problemen aanpassingsproblemen, faalangst, financiële zorgen, een functiebeperking… en wil daar ook stappen vooruit in zetten. Studentengezondheidscentrum: na afspraak Sociale Dienst: vrij spreekuur elke nm Dienst Studeren en Functiebeperking: na afspraak Informeer ook je facultaire ombuds bij ernstige problemen In het licht van toekomstige deliberaties Ombuds heeft discretieplicht

37 A. Ik doe zeker verder in deze richting
… maar wil mijn vakken schrappen/wijzigen in mijn ISP ISP open voor studenten tot 28/02/2018 (derde woensdag van het semester), Studenten die voor het eerst ingeschreven zijn, kunnen enkel overstappen naar een door de faculteit bepaald halftijds programma (verzoekschrift). Bisstudenten moeten plichtvakken waarvoor ze vorig jaar niet slaagden verplicht terug opnemen

38 B. Ik ga stoppen of veranderen van richting
Nadenken en overleggen Nu of in september? Hoe kies ik voor een nieuwe studierichting? Werkpunten in nieuwe studierichting?

39 B. Ik ga stoppen of veranderen van richting
NU VERANDEREN – TO DO Heroriënteren binnen KU Leuven: Toelating nieuwe opleiding Uitschrijven/inschrijven via studentenadministratie (via Heroriënteren buiten KU Leuven: Toelating/mogelijkheden nieuwe opleiding Uitschrijven op studentenadministratie KU Leuven Inschrijven in nieuwe instelling Check deadlines ! Wil je nog herexamens afleggen van vakken van het eerste semester? Omzetting naar creditcontract Aanvragen via algemeen verzoekschrift voor 28/02

40 B. Ik ga stoppen of veranderen van richting
Deadlines 1. Inschrijven in andere opleiding Start 2de semester: 12/02/2018 Deadline: 3de woensdag (28/02) aan KU Leuven Herexamen mogelijk van opo’s uit Rechten Creditcontract Verzoekschrift 2. Uitschrijven aan KU Leuven T.e.m. 28/02/2018: deel studiegeld terug Tot 14/03/2018: leerkrediet opo’s sem 2 terug

41 B. Ik ga stoppen of veranderen van richting
IN SEPTEMBER – TO DO Heroriënteren binnen of buiten KU Leuven: Inschrijving volgend academiejaar in orde brengen Aanpassing studieprogramma 2de semester Studenten die voor het eerst ingeschreven zijn, kunnen enkel overstappen naar een door de faculteit bepaald halftijds programma (verzoekschrift). Door nog credits te halen kan je leerkrediet terugverdienen, en vrijstellingen krijgen in de nieuwe opleiding

42 B. Ik ga stoppen of veranderen van richting
Gevolgen Gevolgen voor leerkrediet, kinderbijslag, studietoelage: tml In de nieuwe richting komt de teller voor je CSE terug op nul te staan Bij heroriëntering binnen KU Leuven: ook in nieuwe richting maatregelen van studievoortgang bij onvoldoende CSE na tweede semester / herexamens

43 C. Ik heb er geen idee van wat ik nu best doe
Talenten in kaart brengen en op zoek naar alternatieven Samen met de facultaire studietrajectbegeleider Op de Dienst Studieadvies individueel adviesgesprek Samen een balans opmaken: Waar sta je? Waar wil je heen? Wat heb je nodig om er te geraken? Testen om je talenten, interesses, vaardigheden in kaart brengen. Op zoek naar opleidingen die aansluiten bij je profiel. Keuzetwijfels: Workshop ‘Het kompas weer in de juiste richting’ Luci-platform Verkennen van nieuwe opleidingen Bij de trajectbegeleider van de nieuwe opleiding

44 Contact Facultaire studietrajectbegeleiders
Jeroen Dejonckere: studenten A-L Anne Polkamp: studenten M-U Melissa Brys: studenten V-Z + ombuds Afspraken via Dienst Studieadvies (Van Dalecollege, Naamsestraat 80) Maak een afspraak via het digitaal contactformulier Schrijf je online in voor een training of workshop


Download ppt "Infosessie examenresultaten januari Rechten"

Verwante presentaties


Ads door Google