Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
BPV-terugkomochtend A15b
12 september 2017
2
Doel Kennismaking Uitwisseling informatie en ervaring
Samenwerken en overleggen
3
Programma Kennismaking Inventariseren vragen / opmerkingen
Doornemen BPV-gids BPV-opdrachten bespreken Werken aan een POP/PAP Toelichting Proeve van Bekwaamheid Kerntaak 3 Kennisplein Vragen en opmerkingen Evaluatie en afsluiting
4
BPV gids Planning evaluaties, opdrachten, proeve Leerplanschema
Presentielijst Opdrachten Initiatief
5
BPV-gids – planning - initiatief
Wanneer BPV 1e 3 weken ma t/m vr Week 39 t/m week 13 (t/m 31 maart): woensdag en vrijdag POK loopt langer door ivm eventuele uitloop! Wanneer evaluatie Tussenevaluatie voor de kerstvakantie Direct na de kerstvakantie inleveren + reflectie Eindevaluatie voor het einde van de stage Opdrachten 4 ‘gewone’ BPV-opdrachten Af hebben vóór de kerstvakantie Proeve kerntaak 3 Start na de kerstvakantie. Afronding voor het einde van de stage
6
BPV-gids algemene zaken
adressen (blz 3) POK ondertekenen, inleveren en in portfolio Vakanties/ toetsweken (blz 9) Programma lesstof leerjaar 2 (blz. 11) Presentie bijhouden (1x per week laten aftekenen, blz 18) Afwezigheid tijdig telefonisch melden (BPV en school)
7
BPV-opdrachten Alle BPV-opdrachten
Oriënteren Uitvoeren Reflectie Bij voorkeur 1 POP/PAP per opdracht. Leerdoelen formuleren, bedenk eerst waar sta je nu Aan welke competenties ga je werken (en waarom) Wat heb je daarvoor nodig Hoe ga je het aanpakken? Planning: wanneer ga je wat doen? Persoonlijk leerdoel! Bespreek met je begeleider wanneer je welke opdracht kunt/wilt doen
8
KT1a Complexe zelfzorgvragen
Orienteren: Stap 1 mbv ZZ-boek Stap 2: o.a. observeren Uitvoeren 5 praktijksituaties ZZ-advies 3x medicatiebewaking Als dit niet/weinig voorkomt eventueel één of meerdere situaties uitspelen met assistent Mysteryguest verslag Reflectie Volgens STAR(R) (Situatie, Taak, Actie, Resultaat, Reflectie) Probeer echt toe te lichten!!
9
KT1b Patiëntgerichte ondersteuning
Orienteren Ontslagmedicatie, baxterrollen, herhaalservice, overleg? Uitvoeren Recept met minimaal 2 regels van specialist Hoe werken ze, waarom samen, indicatie afleiden Uitwerken 3 ontslagmedicaties en/of complexe recepten (min. 5 regels) Hoe gaat het in de apotheek? Hoe werken de middelen, waar zijn ze voor Minimaal 1 recept met fout/signaal/onduidelijkheid: hoe afgehandeld? 2 situaties medicatiebegeleiding specifieke doelgroepen Herhaalservice of medicatierol uitwerken Werkwijze, protocol, informeren patiënt, wijzigingen? Reflectie
10
KT1c Voorlichting geven over medische hulpmiddelen
Oriënteren Informatie opzoeken over bloedglucosemeters en katheters Uitvoeren Planning themaweken, kun jij ook iets betekenen? Instructies 2x inhalatie (verschillende apparaatjes) 2x diabetes 2x incontinentie-advies Reflectie STAR(R)
11
KT1d Medicatiebewaking
Oriënteren Passanten, hoe in de apotheek? Volgens de NAN? Uitvoeren Uitwerken signalen: beschrijven, waarom, wat kan er gebeuren, hoe afgehandeld 10x IA 10x CI 2x dubbelmedicatie Doseringscontroles 10x kinderdosering (verschillende gnm) 5x nierfunctie/hoge leeftijd 4x telefonisch contact met patiënten Reflectie
12
Het maken van een POP/PAP
Kies 1 van de 4 opdrachten waarvoor je vandaag een POP/PAP wilt maken Samen met je (of een) BPV-begeleider
13
Programma Kennismaking Inventariseren vragen / opmerkingen
Doornemen BPV-gids BPV-opdrachten bespreken Werken aan POP/PAP opdrachten Toelichting Proeve van Bekwaamheid Kerntaak 3 Kennisplein Vragen en opmerkingen Evaluatie en afsluiting
14
Proeve kerntaak 3 Uitvoeren van organisatie en professiegebonden taken
15
Uitvoeren van organisatie en professiegebonden taken:
Werkt aan deskundigheidsbevordering en professionalisering van het beroep Werkt aan het bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg Voert beheertaken uit Voert administratieve taken uit Dit noemen we de werkprocessen
16
Competenties Samenwerken en overleggen Relaties opbouwen en netwerken Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Instructies en procedures opvolgen Bedrijfsmatig handelen
17
Afname Op de BPV-plek 2 beoordelaars (liefst niet eigen begeleider) uit apotheek. GEEN beoordelaar van ROC Samen periode afstemmen en zelf planning (PAP) maken. na de kerst Steekproef
18
Inhoud Periode afstemmen voor praktisch werk en uitvoeren van de opdrachten Competenties en prestatie-indicatoren aantonen examinatoren observeren Verslag Na afloop van periode (binnen 1 week na proeve) Blijk geven van kennis Prestatie-indicatoren terug laten komen Verslag inleveren bij examinatoren
19
Werkprocessen en opdrachten
Per werkproces een opdracht Omschrijving van het werkproces Wat moet je doen? Verslag schrijven Hoe wordt je beoordeeld Competentie waar je op beoordeeld wordt
20
Let op! Overlap tussen werkproces 3.3 en 3.4 voorraadbeheer alléén bij 3.3 beschrijven
21
Reflectiegesprek Na observatie en verslag 15 minuten Beide examinatoren Toelichten / verantwoorden
22
Beoordeling Beoordeling observatie en verslag
Examinatoren beoordelen individueel gemiddelde = resultaat Aantekeningen bijvoegen Denk aan alle handtekeningen Puntentelling
23
Beoordelingsformulier
Beoordeling werkproces 3.3: Voert beheertaken uit Minimaal te behalen aantal punten: 7 Pr. obs Vsl G Reflectiepunten E: Samenwerken en overleggen (max 3 punten) De apothekersassistent stemt aan de hand van het voorraadbeheersysteem met de apotheker af welke materialen en middelen besteld moeten worden, zodat er een adequate voorraad is die voorziet in de verwachte uitgifte voor de komende periode en misverstanden worden voorkomen. 1 2 (1+1:2) G: Relaties bouwen en netwerken De apothekersassistent onderhoudt contacten met leveranciers en investeert in de relatie met leveranciers, zodat er sprake is van een blijvende, goede onderlinge verstandhouding en tevredenheid over de dienstverlening. 3 1,5 L: Materialen en middelen inzetten De apothekersassistent bestelt tijdig benodigde en juiste materialen en middelen, controleert geleverd materiaal, let op vervaldata, bergt het op de juiste wijze op, zodat er altijd voldoende voorraden aanwezig en gebruiksklaar zijn. Y: Bedrijfsmatig handelen De apothekersassistent let op een reële prijs-kwaliteitverhouding van de producten, bekijkt mogelijkheden om kosten te reduceren en is alert op onnodige verspilling, zodat de kosten voor de voorraad beheerst worden. 2,5 * Met als resultaat: De voorraad is op peil, zodanig dat de juiste hoeveelheid medicatie en materialen beschikbaar is uitgaande van de te verwachten vraag. Externe contacten in het kader van deze werkzaamheden zijn professioneel onderhouden. Voldoende / Onvoldoende Indien resultaat voldoende, tel dan hiernaast het totaal aantal punten op 8
24
Kennisplein
25
Afsluiting Vragen of opmerkingen? Evaluatie Evaluatieformulier
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.