Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFenna Hermans Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
2
Programma Proces vanuit perspectief directie
Vanuit de Interne begeleider Vanuit de leerkracht in de klas Afronding
3
Vooraf Korte historie Mijlpaal OGO school Rol IB
Schoolorg, cluster en directie Groei aanpassen organisatie veranderingsprocessen
4
Invloeden 1e POP 1999 2005 Opleiden in de school. Wet BIO en SBL
Ontwikkelgroepen Open, veilige cultuur
5
Onderzoeksvragen Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?
6
Verbinding Eigenaarschap Faciliteren Motiveren Cyclisch model
Jaarlijkse gesprekkencyclus
7
Knelpunten 40 verschillende POP’s POP<->SOP
POP in clusterontwikkeling. Hoe sluit je aan bij de eigen vragen van de leerkrachten? begeleiding
8
Historie onderzoek 1 Ontwikkelgroep, breed perspectief
Keuze thematiseren fase 2 Studiedagen; november 2008/2009 Externe begeleiding Activiteit Kansen tot verbetering fase 2 Leervraag individueel/clustervraag Rode draad; Verbeteren leesonderwijs
9
Historie onderzoek 2 Koppeling bekwaamheidsdossier /gesprekkencyclus.
Mei 2010 clusters presenteren/vieren EvaluatieAanpassing cyclus; Themajaarplanning/externe begeleiding 1 thema Mei 2011 studiedag; nieuw sop
10
En verder…. Nascholing afstemmen Proces noteren in POP map
POP gesprek met directie Evalueren en nadenken over vervolgontwikkelpunt voor cluster
11
Rol van de directie Planning, koppelen aan themaplanning.
Faciliteren IB, Scholing IB procesbegeleiding. Cultuur Rollen Totaal overzicht houden Feedback geven en leiding nemen.
12
Denken, delen uitwisselen
Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:
13
Rol interne begeleiding Vertrekpunt
Schoolontwikkeling. IB & directie & leerkracht. Afstemmen.
14
Grondhouding Vraag gestuurd. Leerkrachten autonoom.
15
Aan de slag De studie dag Wat willen leerkrachten?
Welke interventies zijn nodig? Verbonden aan schoolontwikkelpunt.
16
Coaching De leerkracht krijgt VIB-S ondersteuning. Coaching op maat.
Gekoppeld aan de gezamenlijke clustervraag. Inhoudelijke bouwbijeenkomsten. Video
17
VIB-S Onderwijsbehoeften worden in kaart gebracht.
Mogelijk secuur af te stemmen op ontwikkeling van leerlingen & leerkrachten.
18
Samenhang De zone van naaste ontwikkeling van de leerkrachten & kinderen. Woordenschat ontwikkeling & spelbegeleiding. De nascholing De Activiteit & coaching van IB afgestemd.
19
Rol interne begeleiding Resultaat
De leerkracht eigenaar schoolontwikkeling. De schoolontwikkeling & dagelijkse praktijk. Nascholing & coaching beklijft.
20
Vervolg HOREB digitaal
21
Denken, delen uitwisselen
Bedenk kansen Bespreek in tweetallen Wissel uit:
22
Rol van de leerkracht Proces. Startpunt was ‘roerig’! POP - SOP
Persoonlijk Schoolontwikkelpunt
23
Aan de slag Samen. Thema “De tandarts”.
De nascholing & ib/clusterbijeenkomsten dagelijkse praktijk.
24
Vragen Waar lopen we tegenaan?
Nascholing; welke nascholing hebben wij nodig? VIB-S begeleiding, wat hebben wij nodig?
25
VIB-S Op persoonlijk niveau was VIB-S begeleiding.
Op bewust niveau vaardigheden inzetten; wat hebben de kinderen nodig? Zicht op de actuele en naaste ontwikkeling van kinderen. Gericht inplannen van vervolgactiviteiten. video
26
Vervolg Nascholing vervolgd, verder met HOREB/digitaal.
Structurele bijeenkomsten met cluster 1 / 2 (themavoorbereiding, tussentijdse evaluaties, delen/uitwisselen) VIB-S traject wordt vervolgd. B-gesprekken staan gepland.
27
Wat levert het op? Een werkwijzer Inspiratie (zie werk kinderen)
Plezier/enthousiasme/saamhorigheid Persoonlijke ontwikkeling (POP map) Zicht op kwaliteit van collega’s (zie eindproduct Ilona Groep 3)
28
Delen van kennis/kwaliteiten
Stukje bij beetje meer eigenaar worden van de schoolontwikkeling.
29
Denken, delen uitwisselen
Bedenk Bespreek in tweetallen Wissel uit:
30
Afronding Zicht op de doelen gekregen? Zicht op procescyclus gekregen?
Zicht op de rollen en verbinding van de drie geledingen gekregen? Waardevol voor eigen praktijk?
31
Onderzoeksvragen extra
Hoe zetten we een procedure op waarbinnen mensen zichzelf kunnen ontwikkelen? Hoe kunnen we personeel laten ervaren dat zij zichzelf kunnen versterken? Hoe krijgen we het voor elkaar dat personeel in staat is om eigen handelen kritisch te bekijken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.