De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Slotbijeenkomst mentoren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Slotbijeenkomst mentoren"— Transcript van de presentatie:

1 Slotbijeenkomst mentoren
16 mei 2017 Saar Callens – Katrijn De Waele Isabelle Step – Elisa Vandenbussche - Pieter Feys

2 Welkom – lokaal tot aan de pauze
Trajectcoach: Elisa en Katrijn in lokaal A2.04 Trajectcoach: Isabelle en Saar in lokaal A1.01 (hier)

3 Agenda Korte terugkoppeling opleidingsaudit
9u -10u15 Korte terugkoppeling opleidingsaudit Besluiten vanuit het directie-overleg 24/4 De bachelorproeven: jullie betrokkenheid? Hoe verspreiden?   Vooruitblik academiejaar : voorstel data, toelichting aanmelding, mentorenopleiding 10u15-10u45 koffiepauze 10u45-12u00 ZRL : eindfeedback student en evaluatie BUO: internationalisering en evaluatie  12u00: broodjeslunch

4 Audit maart 2017 Team: "mentor als rode loper naar het schoolteam"
Profiel: "studenten nog meer stimuleren om hun competenties teambreed in te zetten" Onderzoek en dienstverlening: "profileren als expertisecentrum" Studenten: "verder afstemmen met CVO Kisp" Toetsing: "nadenken over gebruik van een portfolio" De tempel: "coaching breder benaderen" Internationalisering: "doelen omzetten in acties"  Opleidingsaudit maart mondelinge terugkoppeling: we kregen zeer waarderende feedback van de commissieleden. Dank ook aan de directies die deelgenomen hebben aan de gesprekken. De commissie heeft ons ook een aantal uitdagingen gegeven voor de toekomst. We hebben deze kort toegelicht tijdens het directieoverleg.  Team: "mentor als rode loper naar het schoolteam" Profiel: "studenten nog meer stimuleren om hun competenties teambreed in te zetten" Onderzoek en dienstverlening: "profileren als expertisecentrum" Studenten: "verder afstemmen met CVO Kisp" Toetsing: "nadenken over gebruik van een portfolio" Werken met een portfolio:Academiejaar ? De tempel: "coaching breder benaderen" Coaching breder benaderen dan Jef Clement “Inspirerend Coachen”: provocatief coachen, krachtgericht coachen… Internationalisering: "doelen omzetten in acties"  Internationalisering binnen opleiding van 60 studiepunten: doelen omzetten in concrete acties? ! Rapport wordt binnenkort gepubliceerd en dit zal kenbaar gemaakt worden door de opleiding

5 Besluiten directieoverleg
bijsturingen curriculum interims, vervangingen en extra praktijk weekschema ZRLD afspraken praktijkaanvulling en good practice student en mentor samen in de opleiding BUOD:De identiteit van beide opleidingen hoe bewaken? : BUO toekomst onderzeker- eerder afwachtende houdeing Initiele opleidingen raakvlakken met onze opleidingen – kaders verdiepend aanbieden maar paramedici kennen deze kaders niet – hebben dan meer kennis van ICF bvb – inspelen op deze differentiatie. ZRLD: OLOD HOV inrichten als basisoptie omwille van de steeds grotere vraag rond omgaan met moeilijk gedrag Verloop inschrijving keuzesessies geduid. 

6 Bijsturingen curriculum
Focusgroepen Wat moeten we benadrukken in onze opleidingen BUO en ZRL? Wat verwacht het werkveld gezien alle onderwijsontwikkelingen van een startende leraar of ondersteuner in het buitengewoon onderwijs? Tendensen + gedestilleerd uit directieoverleg: - M-decreet, expertise uit BUO inzetten in regulier onderwijs - SGN apart (cfr. Coachend samenwerken): BUO &ZRL(inclusief aparte beoordelingstaken) - orthodidactiek in de opleiding steken voor de paramedici( klasmanagement, didactiek... >< 3 jaar initiële lerarenopleiding) --> zit eigenlijk wél in HOV Hieronder staat alles uit verslag directieoverleg BUOD Toekomst BUO : info focusgroepen – datum: 17/05  17u-18u30: focusgroep 18u30-19u: maaltijd 19u: OAR  bespreken bijsturingen nodig volgend academiejaar: wat moeten we benadrukken in ons buo –opleiding ? Wat verwacht het werkveld gezien alle onderwijsontwikkelingen van een startende leraar of ondersteuner in buitengewoon onderwijs? Plenair 3. Bijsturingen curriculum  a. Pas afgestudeerde studenten BUO kunnen moeilijk functioneren als volwaardig ondersteuner binnen het regulier onderwijs, maar toch is dit de realiteit. Idealiter doen deze beter eerst wat ervaring op. Welke competenties geven we hen mee?   b. We organiseren een focusgroep op 17/5 over ‘de toekomst van het buitengewoon onderwijs en de competenties waaraan wij met onze studenten moeten werken de komende jaren’ (17u-18u30: focusgroep, 18u30-19u: maaltijd, 19u: OAR) à inschrijvingslink in verslag zetten  c. Wat moeten we benadrukken in onze BUO-opleiding?  i. Er is nog geen concreet voorstel i.v.m. de verwachte competenties vanuit de overheid dus men neemt vanuit de BUO-scholen een eerder afwachtende houding aan  ii. Nieuwe collega’s/studenten krijgen zeer weinig inlooptijd  iii. Klopt het beeld wel dat studenten hebben over BUO? à tijdens infodagen en alumni BUO uitnodigen voor reality-check  iv. Mensen moeten zeer flexibel zijn wat betreft job, invulling en samenwerking (flexibiliteit wordt ook al opleiding verwacht en meegegeven binnen ZRL, doch minder aanwezig in BUO-opleiding: werkpunt?)  v. Het is nodig om emotioneel sterk te staan en weerbaarheid te tonen. Ook zelfredzaamheid is zeer belangrijk (ook binnen duaal traject)  vi. Denken vanuit labels vs inhoudelijke expertise à tegemoet komen aan verschuivingen en tendensen vii. Types worden vager en/of krijgen nieuwe/andere invulling, vb. OV3 krijgt nu meervoudige beperking-leerlingen binnen: hoe gaan zij hier constructief mee om?  viii. Toelichting HOV (Saar) gaat hier in de diepte op in a.d.h.v. 2 x 4 avonden (1 bepaald onderwerp maar op een exemplarische manier met de klemtoon op de behoeften en niet vanuit het label) à wat heb je leren kennen en hoe heb je de transfer gemaakt?  ix. Dit vraagt de vaardigheid: leren verdiepen à welke bronnen raadplegen, zoeken, hoe toepassen, evolueren, bijsturen…  x. Ook de initiële lerarenopleidingen springen stilaan mee op de kar à kennis zorgcontinuüm zodat de brede basiszorg gekend is, zodat de BNB BUO hierop kan verder bouwen. !Dit geldt echter niet voor de paramedici, zij starten zonder deze kaders, maar hebben dan weer meer notie van ICF 

7 Besluiten directieoverleg Interims en extra praktijk
Volgens het studiecontract kan een student het duaal traject combineren met een tewerkstelling in het onderwijs van maximaal 25% mits voorafgaand overleg met de opleiding. Het betreft een vervanging/interim/activiteit van in totaal maximum 2 dagen (studenten: via link aanvragen) Het betreft een vervanging/interim/activiteit van in totaal meer dan 2 dagen (student mailt aanvraagformulier) Voor interims vanaf juni 2017 blijft de procedure lopen en gaan we goedkeuren behalve op de dagen van presentaties of opleidingsonderdelen met permanente evaluatie! Afspraken rond interim herhalen ! Voor interims vanaf juni blijft de procedure lopen en gaan we goedkeuren behalve op de dagen van presentaties of opleidingsonderdelen met permanente evaluatie.

8 + 2 u aan te vullen als uitbreiding bestaande taken.
We voorzien 16u maar verwachten dat 18u gepresteerd wordt op de school.  Weekschema zorg duaal Duo-praktijk in de klas (max. bij 2 collega’s): min. 7 lestijden Duo-praktijk in zorgcoördinatie: min. 3 lestijden Zelfstandige praktijk zorg: min. 4 lestijden Onderzoek, observatie en communicatie: min. 1 lestijd Begeleidingsgesprek: lestijd Belangrijk ! + 2 u aan te vullen als uitbreiding bestaande taken. Weekschema – belang van het minimum aantal uren voor elke categorie. Belang begeleidingsgesprek benadrukken.  Opmerking weekschema : aanpassen opleidingsgids – uren zoco in 36u. – aanwezigheid student?: half uur voor start school aanwezig en tot uiterlijk 18u beschikbaar zijn naargelang werkuren van de zorgcoördinator. Weekschema voorziet min. 16u maar we verwachten dat het er 18u gepresteerd wordt in de school. Dus 2 uur vrij aan te vullen als uitbreiding van de bestaande taken uit het weekschema. (aanvulling presentatie Isabelle) Elke TC: Blanco weekschema geven/ in groepen vastleggen en vragen zlfstandige praktijk zijn opdrachten in zorg vanuit de school. De praktijkopdrachten van de hogeschool doe je doorheen je praktijk.  Dit kan in de momenten waarin je zelfstandig werkt of in duo (zorg of co-teaching), want de praktijkopdrachten liggen dicht bij wat er gebeurt op de werkvloer en bijvoorbeeld redelijke aanpassingen uitwerken doe je doorheen je praktijk. Andere praktijkopdrachten komen misschien niet direct aan bod en dien je extra te plannen (vb. een gerichte observatie, een gesprek, een observatie in een andere klas, bekijken schoolwerkplan,...). Ook in het begeleidingsgesprek zal je de praktijkopdrachten bespreken. Dus, normaalgezien zitten de praktijkopdrachten verweven doorheen je praktijk.  Het helpt je om de inhouden van de werksessies te verwerken en richting te geven om op het eind je beoordelingstaken te kunnen maken. 

9 Terugkoppeling directies
Tussentijds praktijkgesprek ijsturen Feedback tussentijds praktijkgesprek - wat gewaardeerd en wat gemist? -->anticiperen op feit dat studenten niet apart beoordeeld worden op de praktijk (zeker niet als de student dit niet goed doet of omgekeerd en slecht scoort op beoordelingstaken). Uitleg dat beoordeling van onze competenties niet mogelijk is via praktijkbezoeken. Waardevol – keuze of trajectcoach er al of niet bij is - OKE Belangrijk ankermoment – verplicht karakter dwingt tot tijd vrijmaken hiervoor. -communicatie moet helderder Hoe verloop het teamteachen meenemen in het praktijkgesprek Besluit: zo behouden Vraag om samen dezelfde boodschap te geven ivm beoordeling praktijk! ehouden annen

10 Terugkoppeling directies
Praktijkaanvulling ijsturen Feedback praktijkaanvulling – BBB? Wat zeker behouden? Wat niet meer doen? Wat bijsturen? Niet altijd evident om te organiseren, maar scholen zullen hierin groeien. Sommige zaken lijken evident voor de school, maar zijn dat niet altijd voor een student (vb. student S.O. is soms nog nooit in een kleuterklas binnen geweest) Er blijven voorstanders van 1 volledige week en voorstanders voor spreiding over 3 weken Rol van de mentor is belangrijk voor het aanbod, de invulling het uurrooster zodat het zinvol blijft voor de hospiterende student. BUO-student en ZRL-student mix werkt als een eye-opener. Good-practices: graag feedback van de studenten (via digitale evaluatie?) Besluit: zo behouden ehouden annen

11 Student en mentor samen in de opleiding?
Directies zeggen niet nee! Dit betekent wel dat de student dat moment de klas/opdrachten niet kan overnemen, Wat zien jullie als een goed moment?

12 Bachelorproef van de studenten
Jullie feedback? Hoe verspreiden ? Betrokkenheid school verhogen? Trajecten op maat realiseren + directies en mentoren - suggesties voor volgend academiejaar. Hoe kan een directie betrokken zijn bij de bachelorproef van de student? Presentaties directies ook welkom naast de mentoren. Bevragen via welk kanaal bachelorproeven kunnen gedeeld worden? bvb fiche, lijst ? Abstract schrijven door student - Opdracht in bachelorproef ? Ideeën vanuit het directieoverleg: verwarring: goedkeuring wegwerken, een soort document laten ondertekenen door de 3 partijen (school-student-AHS), zodat ze vroeger echt van start kunnen gaan Student een abstract laten schrijven om transparant te werken rond de output Onderwerp wel gekend bij de directies maar verdere betrokkendheid is niet nodig.

13 Vooruitblik samenwerking 2017-2018
Suggesties inhouden terugkomdag? Aanmeldingen en toewijzingen duale samenwerking Data mentorenopleiding Volgend jaar werken we in analogie met dit jaar. We proberen op vraag van jullie zoveel mogelijk met volle dagen te werken. Dit is echter niet altijd haalbaar. Opleiding tot duale mentor bestaat uit 4 delen. Als je deze 4 delen gevolgd hebt krijg je een attest als opgeleide duale mentor in AHS: 4 delen: Mentor als coach: 5 volle dagen (doel: coachingsvaardigheden als mentor) Mentor als medeopleider: 5 halve dagen (doel: opleiding leren kennen/ afspraken, inhouden,... WANT we leiden samen de student op) 2de jaar Mentor in de supervisie: 4 halve dagen (doel: belang van reflectie in onze opleiding kennen door het te ervaren) Mentor als medeopleider verdieping: 5 halve dagen (doel: transparantie rond planmatig werken + orthodidactiek door het zelf te ervaren) Terugkomdagen: doel verder op dezelfde lijn samen de student opleiden Afspraken opleiding: wat werd veranderd, vernieuwd, nieuwe afspraken vanuit de opleiding Nemen: jullie krijgen informatie over ontwikkelingen in onderwijs (nieuwe tendensen vb. UDL, resultaten uit onderzoek,...) Geven: jullie geven informatie en op basis van deze informatie sturen we onze opleiding/ opdrachten bij (vb. focusgroep BUO, SGN,...) Startavond en slotdag Doel: gezamenlijk opstarten en afsluiten + afspraken delen Aanwezigheid is belangrijk om niet naast elkaar te werken. Studenten voelen dit DUIDELIJK. Ze smijten zich (meestal) 100% voor de praktijk, maar het behalen van de opleiding is zeer belangrijk. Leerkansen zijn hierbij cruciaal! (dus niet te veel vervangingen, nutteloze jobkes). Belangrijk dat de studenten zich als ‘gratis’ hulpjes voelen. Belang van WIN-WIN. Aanwezigheid is belangrijk om af te stemmen/aan hetzelfde zeil te trekken. Laat dit duidelijk voelen aan de student dat we samen werken. Onduidelijkheden best zo transparant mogelijk bespreken. Aanmeldingsprocedure Toelichting aanmelding volgend jaar  + toewijzing - vragen of onduidelijkheden Procedure: directie meldt de mentoren aan. Mentoren worden erna g d voor specifieke info ifv toewijzing. Scholen/ mentoren die niet zijn aangemeld (voor begin juli) kunnen geen student worden toegewezen! Aanmelding: voorwaarde: mentor voldoet aan het profiel van de mentor! (uitzonderingen worden onderling besproken) na evaluatie door de hogeschool – eventueel gesprek met de directie en mentor en uitnodiging op Artevelde.  Toewijzing: Vanaf eind augustus. Toewijzingsregels: * bereikbaarheid/ vooropleiding * betrokkenheid school/ mentor/ * voorrang aan mentoren in opleiding voor nieuwe mentoren Weekschema – belang van het minimum aantal uren voor elke categorie. Belang begeleidingsgesprek benadrukken.  Data volgend jaar worden met verslag op infopartnerwebsite gepubliceerd.

14 Aanpassingen 2016-2017 in functie van eerdere feedback
Intensiteit eerstejaars opleiding mentoren verminderen Team teaching sessie in het begin van het academiejaar, aansluitend op directieoverleg (nam). Supervisie 2de jaars mentoren 4 sessies Intervisie 3de jaars mentoren gespreid over het volledige academiejaar …. 

15 Varia Prioritaire nascholing (M-decreet) Driemteam
Projectmatig wetenschappelijk onderzoek Andere onderzoeksprojecten: SONO rond teamteaching, UDL, Potential Bijscholing via ‘partners in leren’ => Jullie input is belangrijk: vragen/ samenwerking Transparantie! Prioritaire nascholing verderzetting volgend jaar. Inschrijven kan vanaf nu al. Infosessie volgen geeft meer gewicht om geselecteerd te worden.  info via website en andere media. Driemtiem: onderwijsinnovatietraject volgend jaar rond teamteaching (student, opleiding, praktijkschool). PWO: aangeven dat er verschillende ingediend zijn Betrokken bij verschillende projecten Partners in leren=> dit jaar volgden een 10tal mentoren/ directies/ collega’s gratis vorming rond een thema in HOV. Daarnaast ook interessant aanbod betalende bijscholingen. Blijven we behouden Jullie input! Soms gevraagd om te participeren in onderzoek: WIN-WIN!! (vb. coaching gekoppeld aan effectmeting) Via jullie input => bijsturingen curriculum, beleidsaanbevelingen

16 Na de pauze ZRL Trajectcoach Katrijn: A2.04 Trajectcoach Elisa: A1.03 Trajectcoach Isabelle: A1.01 Trajectcoach Saar: in de groep van Isabelle & Pieter A1.01 Buo Lokaal: A1.07

17 PAUZE

18 Eerstejaarsmentoren: mentorenopleiding basis, sessie mei 2017 Eindfeedback - Vooruitblik - Evaluatie opleiding

19 Afhaalrondje…

20 Eindfeedback WAT? Formele afronding van de praktijk, het samenwerken en het samen leren WIE? Mentor aan student & student aan mentor WANNEER? Eind MEI. Zie mail 5/05

21 Tips Let op met beschuldigingen wanneer je schrijft in de jij-vorm. Spreek vanuit jezelf (ik-vorm). Schrijf zeer concreet (gebruik voorbeelden) Gebruik gerust persoonlijke visie-elementen op leraar zijn als argumentatie voor je feedback Hou je schrijfstijl formeel: zaken die eerder persoonlijk zijn kan je meedelen in het laatste begeleidingsgesprek Plan nu al een moment waarop jullie dit laatste gesprek laten doorgaan en bezorg voorafgaand je verslag Mentoren bevragen of ze haar daadwerkelijk nood aan hebben?​ Hierna staan er een paar voorbeelden die jullie nadien kunnen raadplegen via de Weebly.​

22 Voorbeelden Je contacten naar ouders groeiden gedurende het schooljaar. Hierbij denk ik dan vooral aan de schriftelijke contacten want we zien de ouders van onze leerlingen heel weinig. In het begin van het schooljaar reageerde je weinig op nota’s in hun schoolagenda, nu doe je dit wel. Je noteert een antwoord of tekent af zodat de ouders weten dat de juf het gelezen heeft. Ik besprak met jou dat het erg belangrijk is dat je het antwoord van ouders opvolgt wanneer je zelf een nota schreef. Leerlingen voelen zo dat hun ouders en juf communiceren, hen volgen. Ook dit probeerde je meer en meer op te volgen. Aandacht voor evolutie binnen een competentieveld Meegeven van verdere groeikansen Gebruik van een concreet voorbeeld

23 Voorbeelden Op de leerlingenbesprekingen vond ik dat je lang op de achtergrond bleef. Mijn inziens soms wat te lang, want ik wist dat je over die leerling wél positief nieuws had in te brengen tegen het negatieve overwicht van bepaalde collega’s. Het is niet eenvoudig om – als nieuwe maar ook niet steeds als ‘oude’ leerkracht – in te gaan tegen mensen die populistische uitspraken doen. Je hebt gemerkt dat het niet altijd evident is om met een team steeds dezelfde visie te hebben in verband met bepaalde leerlingen en/of didactische principes. Wees niet bang, verlegen om voor jezelf of voor een bepaalde leerling op te komen. Maar dit is iets dat je enkel kan als je je veilig voelt in de groep. En ook je persoonlijkheid speelt hierin een grote rol. Op de laatste leerlingenbesprekingen merkte ik ook hierin een duidelijke verandering. Je voelde je betrokken en durfde meedenken over de toekomst van het kind. Hiermee toon je ook dat je voor jezelf een doel hebt vooropgesteld. Dat je een bepaalde visie hebt in verband met de toekomst van de betrokken leerling. Aandacht voor persoonlijke groei Gebruik van concrete voorbeelden Opletten voor onduidelijkheden

24 Voorbeelden Meegeven van verder groeikansen
Spontaan nam je initiatief om de leerlingen aan het werk te zien bij andere leerkrachten. Je volgde de leerlingen tijdens de schrijfdans, de logopedie en de kiné. Jouw schuchterheid die we ervaarden in het begin van dit schooljaar maakte stilletjes aan plaats voor een zelfzekere student. Je durfde meer en meer jouw mening te geven over bepaalde zaken en je liet me ervaren dat je intens bezig was met de verschillende leerlingen uit beide groepen. Eind dit schooljaar kon je je een beeld vormen over de aanpak van de beide klasgroepen. Je kon een visie geven naar verschuivingen toe voor het volgend schooljaar. Meegeven van verder groeikansen Gebruik van concrete voorbeelden Focus op positieve aspecten

25 Aan de slag Baseer je op de leerresultaten van de opleiding. (zie opleidingsgids) Selecteer een positief en een minder positief aspect.  Bespreek per 2 en wissel uit hoe je die aspecten zal verwoorden en verduidelijken. Zoek samen naar een gepaste formulering. 

26 Eindevaluatie door de studenten
Gebaseerd op profielen (opleidingsgids) Bevraging bij de studenten om eventuele signalen op te vangen (NA de praktijk) Herhaaldelijke signalen geven aanleiding tot een gesprek om dit te bespreken Documenten worden met zorg behandeld Kwaliteitszorg Evaluatie van de OPS door de student Evaluatie van de mentor door de student

27 Profiel van de mentor De mentor als professional De mentor als coach
minstens 5 jaar ervaring in het onderwijs ruime ervaring in de coördinatie van zorg en/of denkt op beleidsniveau mee over zorg en leerlingbegeleiding wil zich professionaliseren De mentor als coach De mentor als medeopleider

28 Vooruitblik Volgend jaar: mentorenopleiding 4 supervisiesessies
5 sessies mentor als medeopleider verdieping (focus op orthodidactiek en handelingsplannen) 2 terugkomdagen, startavond en slotdag Gezocht: nieuwe opleidingsscholen focus op secundair onderwijs Kansen daarna:  BNB schoolontwikkeling (SON) Zie website en folder Mentoren die niet alle sessies van het eerste jaar konden volgen worden aangeraden in hun 2de jaar die sessies extra te volgen.

29 Evaluatie Wij maken een positieve balans op!
Dit jaar was een grote uitdaging omwille van een verdriedubbeling van ons duaal traject! Conclusies: uitdagingen voor de hogeschool: Betrokkenheid OPS en hogeschool (omwille van grote groep) Nieuwe mentoren niet overbelasten Inhoudelijke expertise Wij zijn uitermate enthousiast dat voorlopig ALLE scholen terug willen instappen als opleidingsschool Conclusies: onze werkpunten schetsen om hen voor te zijn op ons reeds gekende feedback

30 Evaluatie ijsturen ehouden annen Mentor als medeopleider
Tussentijds praktijkgesprek  Terugkomdagen Good Practice en praktijkaanvulling Trajectcoaching ijsturen We pikken enkele signalen op en kunnen bepaalde zaken kaderen vanuit de opleiding. Bij de flappen, bij de vraag terugkomdag vragen om een aantal thema’s op te schrijven! ehouden annen

31 De sessies ‘mentor als medeopleider’ zijn nodig om een student goed te kunnen ondersteunen als externe medeopleider op de praktijkschool.  Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

32 Het tussentijds praktijkgesprek is belangrijk in functie van de professionele groei van de mentor en het groeiproces van de student. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

33 Ik dien aanwezig te zijn voor deze terugkomdagen om zicht te krijgen op de doelstellingen van de opleiding. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

34 De Good Practices dragen bij tot vernieuwingen binnen onze praktijkschool.
Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

35 Tijdens de praktijkaanvulling is het fijn om de input van andere studenten te horen
Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

36 De trajectcoach is een vertrouwenspersoon, zowel voor de mentor als voor de student
Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

37 Structureel ingebouwd overleg met de teamteacher is noodzakelijk om het team teachen te doen slagen.  
Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

38 Een duidelijke invulling van het weekschema zorgt ervoor dat de student de doelstellingen van deze opleiding kan bereiken. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens Wat we eigenlijk willen weten: Is het weekschema daadwerkelijk het instrument om ertoe bij te dragen dat de studenten wel degelijk kunnen werken aan de opleidingscompetenties van deze opleiding of dat ze de inhouden van deze opleiding kunnen aftoetsén toepassen in de praktijk

39 Bedankt voor jullie aanwezigheid en medewerking als nieuwe mentor!

40 Opgeleide mentoren: Evaluatie – Internationalisering binnen de opleiding

41 Docenten: internationale congressen, international weeks,...
Internationalisation at home: bridges Praktijkaanvulling in buitenland Mentoren?? Internationale gastsprekers, literatuur, study visits, programma’s... Praktijk in buitenland na BNB of vakantie

42 Kansen voor mentoren? In de hogeschool uitnodiging voor:
Internationale gastsprekers op de hogeschool Eventueel study visit WIN-WIN via de student Mogelijkheden op de school Zelf te organiseren via de school. Opdrachthouder internationalisering Philip O’Neill brieft jullie graag over de mogelijkheden. Jullie zijn aan zet! Maar, gaan we ook geen extreem veel moeite voor doen, want opkomst eerder laag

43 Evaluatie ijsturen ehouden annen Tussentijds praktijkgesprek
Terugkomdagen Good Practice Praktijkaanvulling Trajectcoaching ijsturen We pikken enkele signalen op en kunnen bepaalde zaken kaderen vanuit de opleiding. ehouden annen

44 Het tussentijds praktijkgesprek is belangrijk in functie van de professionele groei van de mentor en het groeiproces van de student. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

45 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
Ik dien aanwezig te zijn voor deze terugkomdagen om zicht te krijgen op de doelstellingen van de opleiding. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

46 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
De Good Practices dragen bij tot vernieuwingen binnen onze praktijkschool. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

47 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
Tijdens de praktijkaanvulling is het fijn om de input van andere studenten te horen Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

48 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
De trajectcoach is een vertrouwenspersoon, zowel voor de mentor als voor de student Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

49 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
Structureel ingebouwd overleg met de teamteacher is noodzakelijk om het team teachen te doen slagen.  Volledig mee eens Deels mee eens Oneens

50 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
Een duidelijke invulling van het weekschema zorgt ervoor dat de student de doelstellingen van deze opleiding kan bereiken. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens Wat we eigenlijk willen weten: Is het weekschema daadwerkelijk het instrument om ertoe bij te dragen dat de studenten wel degelijk kunnen werken aan de opleidingscompetenties van deze opleiding of dat ze de inhouden van deze opleiding kunnen aftoetsén toepassen in de praktijk

51 Volledig mee eens Deels mee eens Oneens
Een vast ingebouwd begeleidingsgesprek is een meerwaarde in de begeleiding van de student. Volledig mee eens Deels mee eens Oneens Wat we eigenlijk willen weten: Is het weekschema daadwerkelijk het instrument om ertoe bij te dragen dat de studenten wel degelijk kunnen werken aan de opleidingscompetenties van deze opleiding of dat ze de inhouden van deze opleiding kunnen aftoetsén toepassen in de praktijk

52 Bedankt voor jullie aanwezigheid en medewerking als nieuwe mentor!


Download ppt "Slotbijeenkomst mentoren"

Verwante presentaties


Ads door Google