De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Unia inspireert! Netwerkevent Unia regio Mechelen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Unia inspireert! Netwerkevent Unia regio Mechelen"— Transcript van de presentatie:

1 Unia inspireert! Netwerkevent Unia regio Mechelen
24 november 2016

2 Zoals je ziet zet Margaretha van Oostenrijk zich hier in Mechelen ook in voor onze gemeenschappelijke strijd! Haar regenboogkleed staat symbool voor vrede, de holebibeweging en diversiteit. De regenboogacties komen elk jaar tot stand door een samenwerking met de staddiensten en verschillende lokale partners. Deze partners zoals het Agentschap Integratie en Inburgering, de lokale politie Mechelen-Willebroek, de lage drempel armoedevereniging, ROJM regionaal open jeugdcentrum Mechelen, vakbonden en hun diversiteitsdiensten hangen ook een regenboogvlag uit waardoor de stad en omgeving kleurt en we het thema in de kijker zetten. Zo’n zichtbaarheidsactie en sensibilisering in het straatbeeld hebben effect. Mensen verwonderen zich, lezen de informatie die we bij het standbeeld hangen, beginnen te praten over het onderwerp (dat vaak nog taboe is) en willen samen op de foto met de kleurrijke Margaretha. Voor alle personeelsleden van de stad Mechelen en partners worden ook regenboogbuttons voorzien om de boodschap mee uit te dragen. Dit ondersteund materiaal is te verkrijgen via Çavaria (Belangenverdediger voor holebi's en transgenders in Vlaanderen en Brussel) die ook een belangrijke partners is voor dit thema en deze acties! Het is een voorbeelden van de gezamenlijke preventieve acties die we voeren. We focussen daarbij vooral op een aantal belangrijke internationale dagen waaronder: 1 oktober: wie er weet welke Internationale dit is? Internationale dag van de ouderen! 21 maart? Internationale dag tegen racisme en discriminatie! vb. stadsspel, button, … 17 mei? Internationale dag tegen homofobie en transfobie! vb. educatieve schoolvoorstelling 3 december? Internationale dag voor personen met een handicap! vb. acties met stedelijke adviesraden bijvoorbeeld toegankelijkheidswandeling in Mechelen waar schepen werden uitgenodigd om in een rolstoel te ondervinden welke drempels een stad nog heeft. Binnenkort op 2 en 3 december organiseren we samen met de adviesraden een beurs waar het vrijetijds en sportaanbod voor personen met een beperking wordt voorgesteld. Er is nog iets speciaals aan 3 december dit jaar. Het VN verdrag voor personen met een handicap bestaat 10J ! We zetten die dag de rechten van het verdrag extra in de kijker.

3 Informeren en sensibiliseren
Informeren en sensibiliseren, het promoten van gelijke kansen is een van onze kernopdrachten waarbij een zo’n breed mogelijke lokale samenwerking belangrijk is .

4 Individuele ondersteuning
Een tweede kernopdracht is de Individuele ondersteuning . Iedereen die vragen heeft over de wetgeving of wie melding wil doen als je slachtoffer of getuige van discriminatie, pesterijen, haatmisdrijf of een schending van je rechten als persoon met een handicap kan bij ons terecht. We gaan even terug in de geschiedenis. Mechelen heeft al sinds 2002 een meldpunt Racisme. Vanaf 2007 is dat een meldpunt discriminatie geworden met bredere en unieke werking. Want samen met de stad en verschillende lokale organisaties werd er een netwerk discriminatie gevormd waarbij de partners ook een meldpuntfunctie opnamen. Tot op vandaag is het netwerk nog actief en wordt er informatie en expertise uitgewisseld , samengewerkt aan preventieve acties en ondersteunen we slachtoffers van discriminatie. Informatievragen en Meldingen

5 Lokale werking Door het Gelijkekansendecreet van 2008 werd er de keuze gemaakt om in de Vlaamse centrumsteden een meldpunt discriminatie te ondersteunen dus ook het meldpunt in Mechelen. Al deze meldpunten zijn dan vanaf 2014 ingekanteld bij Unia, bij de interfederalisering van het toenmalige centrum voor gelijkheid van kansen en racismebestrijding. De meldpunten blijven hun lokale werking behouden. Hiervoor werden ook samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de centrumsteden. Je kunt ook zien dat Unia in Wallonië netwerken opstart waar er voordien nog geen enkel meldpunten bestond. Door onze lokale aanwezigheid willen we onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk houden. Door de interfederalisering is het ook eenvoudiger geworden voor de burger want we werden bevoegd werden voor alle beleidsdomeinen. We spreken nu ook van contactpunten bijvoorbeeld Contactpunt Unia regio Mechelen omdat we naast onze meldpuntfunctie een bredere werking hebben. Mensen uit de regio’s van de steden kunnen zelf een keuze maken waar ze aankloppen. Alle Unia medewerkers in de steden werken samen in een lokaal team en we werken ook samen met onze diensten in Brussel en hun expertise . Via de lokale verspreiding van onze folders (folder laten zien) kunnen we de mensen laten weten wie Unia is hoe contact met ons op te nemen. Een zo breed mogelijke verspreiding van deze folder is dan ook belangrijk. Daarnaast zoeken mensen ook frequenter hun informatie via websites. Via de Uniawebsite is heel wat informatie te vinden en kan men ook melding doen. Via de stadswebsite van Mechelen en die van een aantal omliggende gemeenten wordt informatie over Unia gegeven en de mogelijkheid tot melden en daarvan merken we een goed resultaat. Vanuit Unia werken we ook verder aan de verfijning van een drempelverlagend en dynamisch meldingsformulier voor burgers en organisaties. Lokale organisaties zijn ook een belangrijke partner in het opvangen van signalen van ongelijke behandeling en discriminatie een mogelijk doorgeefluik voor meldingen. Vaak bereiken ze de mensen die nog niet rechtsreeks bij ons komen aankloppen.

6 Dialoog en onderhandelde oplossingen
Wat gebeurt er als iemand bij ons aanklopt? In de eerste plaats nemen we elk verhaal ernstig en informeren over de wetgeving die bescherming biedt en discriminatie strafbaar maakt. Als de melder een individuele opvolging wil openen we een dossier en maken we een grondige analyse van de feiten. Hiervoor is veel informatie nodig en mogelijke bewijsstukken die de melder moet aanbrengen. We hebben geen onderzoeksbevoegdheid. We ondernemen ook geen stappen zonder de uitdrukkelijke toestemming van de melder en beschermen de privacy . Bijvoorbeeld als we de vermoedelijke dader willen confronteren met de feiten hebben we uitdrukkelijk eerst de toestemming van de melder nodig. Vaak zeggen melders me ook dat ze eigenlijk geen bestraffing willen. Ze willen een duurzaam resultaat. Ze melden niet alleen voor zichzelf maar hopen dat de discriminatie stopt zodat hun kinderen niet hetzelfde zouden meemaken. Unia maakt ook de keuze voor dialoog en onderhandelde oplossingen. We streven naar buitengerechtelijke oplossingen. Enkel als het niet anders kan of om zeer zware feiten gaat overwegen we om naar de rechtbank te stappen. Praktijkvoorbeelden: Krantenwinkel = individuele oplossing Schoolreis = structurele oplossing Immokantoor = onderhandelde oplossing In een onderhandelde oplossing streven we steeds naar: Erkenning van de discriminatie of fout; Herstel voor het slachtoffer (excuses, nieuwe kans, vergoeding, …); Formele verbintenis van non-discriminatie naar de toekomst; Zo nodig structurele en/of preventieve maatregelen (aanpassing beleid, vorming, …); Communicatie van het resultaat (eventueel in geanonimiseerde vorm) voor sensibiliseringsdoeleinden. Ik wil het nu kort over een aantal cijfers hebben. Cijfers: Hoeveel meldingen heeft Unia in zijn totaal ontvangen in 2015? = 4600 Hoeveel dossiers zijn geopend? = 1600 Over welke 3 domeinen werden het meeste dossiers behandeld? Goederen en diensten en dan vooral huisvesting (24%), media (23%) en onderwijs (11%). Welke discriminatiecriteria waren net zoals in 2014 de voornaamste? Raciale (38%), handicap (22%) en geloof of levensbeschouwing (19%) daarna volgt leeftijd en seksuele geaardheid elk met (5%), en vermogen en gezondheidstoestand elk met (4%). In het jaarlijks regiorapport van 2015 zien we bijna dezelfde tendens. Er is een stijging van het aantal meldingen voor de regio Mechelen van 44 in 2014 naar 58 in Dossiers die werden geopend hebben vooral betrekking op huisvesting (private huisvestingsmarkt) en in de samenleving (publieke ruimte) en op de arbeidsmarkt omwille van raciale discriminatiegronden. Ook handicap en het weigeren van een redelijke aanpassing en geloofs of levensbeschouwing blijven belangrijke discriminatiegronden waar we in de toekomst extra willen op inzetten. Meer informatie over onderhandelde oplossingen, cijfers, tendensen en toekomststrategie zijn ook steeds te vinden in ons jaarverslag en via de Unia website. Ook via de website kan je je inschrijven op onze nieuwsbrief met de actualiteit.

7 Vaststelling: wetgeving niet goed gekend, grote vraag naar informatie > tool ontwikkeld, gratis, pedagogisch (dus niet té juridisch-technisch) Voorlopig is de eDiv enkel gericht op managers/arbeidswereld, maar toch al heel nuttig om de basisconcepten te leren begrijpen en bij het uitbouwen van een diversiteitsbeleid. toegang tot de databank met 120 concrete situaties, met telkens een juridisch antwoord en een advies aan de manager. Een bibliotheek laat je toe om informatie snel op te zoeken. drie basis modules: - Stap 1: Gaat het om een beschermd criterium? (20’) - Stap 2: Gaat het om een verboden gedrag? (35’) - Stap 3: Gaat het om een gerechtvaardigd onderscheid? (20’) module bedrijfsbreed diversiteitsbeleid geeft op praktische wijze inkijk in: ·        nieuwe medewerkers aanwerven en selecteren ·        aspecten van teammanagement  ·        een diversiteitsbeleid op bedrijfsniveau voeren Naast een reeks nieuwe voorbeeldsituaties, biedt deze module ook praktische documenten die je makkelijk kan aanpassen aan je eigen bedrijf. eDiv heeft intussen meer dan geregistreerde gebruikers. De modules worden stilaan een vast onderdeel in opleidingen binnen verschillende sectoren. 2017 : Module Redelijke aanpassingen 2018: Module Seksuele oriëntatie 2019: Module Geloof of levensbeschouwing

8 Advies en aanbevelingen
Tot slot hebben we ook de uitdrukkelijke opdracht om beleidsaanbevelingen uit te werken. Dankzij de meldingen –onze vinger aan de pols van de samenleving- en onze juridische expertise en ook dankzij de studies, rapporten, onze barometers en onze socio-economische monitoring, kunnen we goed onderbouwde beleidsaanbevelingen doen. Het volgende jaar ontwikkelen we een Toolbox , met praktische en thematische beleidstips voor een lokaal gelijke kansenbeleid. Hiervoor willen we ook graag jullie input, noden en idee en noden kennen?

9 TOOLBOX Gelijke Kansen Beleid
Document in deelnemersmapje om in te vullen

10 Bedankt voor uw interesse!
Unia Regio Mechelen Grote Markt Mechelen Telefoon: Discriminatie melden?


Download ppt "Unia inspireert! Netwerkevent Unia regio Mechelen"

Verwante presentaties


Ads door Google