Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Onderwijzen door leren
Jacqueline Molenaar 29 november 2016
2
Quiz Ja of Nee Welk BEGRIP zoeken we?
Welkom Quiz Ja of Nee Welk BEGRIP zoeken we?
3
JA
4
NEE
5
JA
6
NEE
7
JA of NEE?
8
JA of NEE?
9
JA of NEE?
10
……….?
11
Inhoud Professionaliseren? Doelstelling project Resultaten project
Opzet project Ruimte voor vragen
12
Professionaliseren? Professional ↔ Productie
(van Lat. profiteor (openlijk verklaren/tot je beroep maken)→hedendaagse betekenis: speciaal soort beroep met hoge status (Weggeman e.a) Productie → vaststaand, voorgeschreven Professional → kenmerken (Weggeman, 1997, 2007): - specifieke competenties (BIO, inspectie) - nieuwe kennis en handelen (professionaliseren) - relatief autonoom - professionele ruimte - gekwalificeerde beroepsgroep (opleiding e.d.) - geen protocol (niet regelgeleid als bij productie)
13
Professionalisering Streven hogere onderwijsopbrengsten → professionalisering Instrumenteel ↔ Normatief Instrumenteel: gangbare manier → leraar is onderdeel(instrument) van een systeem waarin tot op zekere hoogte objectief omschreven wordt wat ‘het beste’ onderwijs is. Normatief: aanvulling → leraar maakt elke dag/uur/keer keuzes, om tot ‘het beste’ onderwijs te komen, op basis van zijn praktische kennis, gegrond in persoonlijke waarden, ervaringen en persoonlijke overtuigingen.
14
(Morele) doel goed onderwijs
Kwalificatie, Socialisatie → aanpassing aan bestaande orde ↕ Persoonsvorming → ontwikkelen van onafhankelijkheid t.o.v. de bestaande orde. (Biesta, 2010) Discussie over wat goed onderwijs is, komt hiermee op hoger niveau. Wat vraagt dat van leraren? Meer dan alleen overbrengen van kennis en vaardigheden over regels en gebruiken in de maatschappij → bewustwording.
15
Professionaliteit - totaal
Instrumenteel-technische professionaliteit: modus 1 : kennen van het ‘systeem’ door de leraar en het oefenen van bijbehorende vaardigheden: canons, protocollen en richtlijnen → leraar is uitvoerder van dit systeem modus 2: professional die functioneert in relatieve autonomie en een relatief vrije ruimte: vakkennis, strategieën, (interventies op) lesopbouw, leerarrangementen, klassenmanagement, communicatietechnieken (leraar-leerling- en leerlingleerlinginteracties),vakdidactische strategieën en evaluatie-,begeleidings- en beoordelingsinstrumenten. → leraar beschikt over instrumentarium Modus 3: aanvulling: → leraar zelf is bepalende factor in het toekennen van betekenis en impact aan het ‘systeem’.
17
Verhogen van professionaliteit
Modus : Professionalisering: - voortdurend realiseren dat iedere situatie opnieuw vraagt de afweging te maken ‘het goede’ te doen (in het ‘gesprek’) - voortdurende concretisering, gedeelde visie op wat ‘het goede leren’ is (binnen GJI) - aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden - inzichten ‘eigen maken’ - ruimte voor reflectie op de toepassing in praktijk, op de dieper gelegen overtuigingen, waarden en principes van hen die hierin aangesproken worden - omstandigheden daartoe uitnodigen
18
Doel dit project? Door ruimte voor Reflectie op de Toepassing in de praktijk en het Creëren van de omstandigheden in 4 sessies komen tot een onderwijsteam dat zich proactief opstelt, dat een lerende organisatie vormt en pedagogisch, vakinhoudelijk en didactisch optimaal bekwaam is. (Onderwijsraad, 2013).
19
Uitgangspunten AL DOENDE, VAN ELKAAR EN DESKUNDIGEN LEREN EN ZO OPTIMAAL BEKWAAM WORDEN 4 teamdagen, 2 feestjes en tussentijdse acties passend bij de thema’s van de teamdagen
21
Concrete resultaten Alle teamleden hebben een POP gemaakt (i.s.m. OIS)
Onderwijsgevenden zijn ingeschreven in Registerleraar Alle teamleden hebben een actueel Bekwaamheidsdossier. Team heeft een nieuw opleidingsplan met expliciet opgenomen professionalisering tijdens teamdagen, in de vorm van geïnitieerde kennisdeling en co-creatie, in de vorm van informeel leren, waarbij alle teamleden wisselende Critical Friends hebben. Team heeft een instrument waarmee het de eigen ontwikkeling als lerende organisatie tenminste eens per jaar in beeld brengt, evalueert, bijstelt en actualiseert, waarbij de lerende organisatie inspeelt op onderlinge kennisdeling van docenten.
22
KICK OFF Presentatie project en invulling eerste teamdag:
voorbereiding gebeurt door teamleden i.s.m. OIS/IB
23
TEAMDAG 1 10 jan 2017 - SWOTANALYSE LERARENCOMPETENTIES - VERZAMELING BEST PRACTICES - VORMEN VAN DOCENT PROFESSIONALISERING WORDEN GEKOZEN - DOELEN WORDEN GESTELD
24
TEAMDAG 2 9 mrt 2017 AAN DE SLAG MET DOELEN EN PROFESSIONALISERINGSVORM (6 dbu) SAMEN MET CRITICAL FRIEND VOORBEREIDING 2e TEAMDAG LEERWINSTEN EN PROFESSIONALISERINGSVRAGEN WORDEN AANGELEVERD EN GEPRESENTEERD DOOR TEAM
25
FEESTJE april 2017? POP OPSTELLEN CRITICAL FRIENDS INSCHAKELEN VOOR SPEEDDATES PITCHES (TIJDENS MIDDAGOVERDRACHTEN?)
26
Teamdag 3: 20 apr 2017? TIJD VOOR EIGEN PROFESSIONALISERING N.A.V. POP AANMELDEN REGISTER Leraar INVULLEN BEKWAAMHEIDSDOSSIER VOORBEREIDEN TEAMDAG 3 ONTWIKKELEN GEDEELDE VISIE OP GOED ONDERWIJS BINNEN DE KOPPELING
27
Teamdag 4: ? 2017 TIJD VOOR EIGEN PROFESSIONALISERING N.A.V. POP & VISIE GOED ONDERWIJS AANMELDEN REGISTER Leraar INVULLEN BEKWAAMHEIDSDOSSIER VOORBEREIDEN TEAMDAG 4 SCAN PLG (SCHOOL ALS PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAP) IS INGEVULD, GEANALYSEERD EN VERVOLGSTAPPEN GEFORMULEERD
28
Oogstfeest! wanneer 2017? HOERA, WE HEBBEN ONS PRO-ACTIEF GETOOND, VORMEN SAMEN EEN LERENDE ORGANISATIE EN ZIJN NAAST PEDAGOGISCH, VAKINHOUDELIJK EN DIDACTIESCH OPTIMAAT BEKWAAM
29
De ROUTE Even lopen En nadenken Over vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.