Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElke Bosmans Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i. h
Voorontwerp decreet betreffende wijk-werken en diverse bepalingen i.h.k.v. de zesde staatshervorming
2
Toelichting Raad van Bestuur VVSG 3/5/2017
Anneleen Peeters, Kabinet Philippe Muyters
3
Algemeen (1) PWA-stelsel Vlaams Gewest = “wijk-werken”
Wijk-werkers verrichten activiteiten bij gebruikers d.m.v. wijk-werkcheque 4 partners VDAB Gemeente Organisator OCMW
4
Algemeen (2) Werkzoekenden met domicilie in Vlaams Gewest
Gebruikers met domicilie/ vestigingseenheid in Vlaams Gewest Activiteiten in Vlaams Gewest
5
Doelstelling en doelgroep (1)
Werkzoekenden met grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt en 1° Gebrek aan (recente) werkervaring 2° Minimaal halftijdse professionele tijdsbesteding niet mogelijk 3° Na wijk-werken: doorstroom naar volgende stap in traject naar werk
6
Doelstelling en doelgroep (2)
Werkervaring gericht op behoud van reeds verworven competenties i.f.v. individueel traject naar werk in NEC Maatschappelijk relevante activiteiten in reële arbeidsmarktomgeving Werkplekken op lokaal niveau bij gebruiker
7
Toeleiding Niet-leefloongerechtigde werkzoekenden: VDAB (evt. partnerorganisaties) Leefloongerechtigde werkzoekenden: OCMW’s Voor de start van wijk-werken: inschrijven bij VDAB
8
Begeleiding Door VDAB (evt. partnerorganisatie) of OCMW
Opstellen, opvolgen, evalueren en bijsturen van traject naar werk
9
Duurtijd (1) Individueel bepaald i.f.v. overbruggen afstand tot reguliere arbeidsmarkt. Max. 12 maanden, maar uitzondering voor: 1) Personen op 30 september 2017 verbonden met PWA-arbeidsovereenkomst 2) Personen met minstens 100 PWA-cheques uitbetaald in periode 1 oktober 2015 – 30 september 2017
10
Duurtijd (2) Andere instrumenten beter passend in traject naar werk: overstap naar andere instrumenten
11
Overeenkomst en statuut
Wijk-werkovereenkomst tussen organisator van wijk-werken en wijk-werker (≠ arbeidsovereenkomst) Geen arbeidskaart vereist Tijdens wijk-werken blijft werkzoekende beschikbaar voor arbeidsmarkt Uitzondering: vrijstelling van beschikbaarheid
12
Regierol gemeenten (1) Regierol van gemeenten
1) Gemeente voert zelf uit 2) Gemeente sluit samenwerkingsverband met andere gemeenten/ oprichten OCMW-vereniging Verschillende taken inzake regie wijk-werken, o.a. 1° Detecteren lokale noden; 2° Bepalen van lokale afwijkingen/ aanvullingen op Vlaamse activiteitenlijst
13
Regierol gemeenten (2) 3° Bewaken van activiteitenlijst 4° Uitbouwen van samenwerking/coördinatie met VDAB en organisator; 5° Informeren/sensibiliseren van gebruikers; 6° Verzamelen/aanleveren aan organisator van mogelijke werkplekken Gebruikmaken van platform wijk-werken (zie verder)
14
Organisator wijk-werken (1)
Rol voor gemeente op vlak van organisatie wijk-werken: 1) Gemeente richt zelf organisator op Voorwaarde: gemeente van min inwoners 2) Gemeente vormt samenwerkingsverband of oprichten OCMW-vereniging als organisator Voorwaarde: samenwerkingsverband omvat grondgebied van inwoners Kan bestaand samenwerkingsverband/ OCMW-vereniging zijn
15
Organisator wijk-werken (2)
3) Gemeente laat organisatie van wijk-werken over aan VDAB VDAB evt. uitbesteden aan partnerorganisatie (overheidsopdracht) -> afwijking op minimale schaal van onder voorwaarden en mits gemotiveerde aanvraag
16
Organisator wijk-werken (3)
Wijk-werker: toegeleid tot organisator van domicilie, maar kan activiteiten uitvoeren in heel Vlaams Gewest (wijk-werkovereenkomst) Gebruiker schrijft zich in bij organisator waar activiteiten doorgaan (gebruikersovereenkomst) Organisator met vestigingsplaats in Vlaams Gewest
17
Organisator wijk-werken (4)
Taken van organisator: 1° Matchen van vraag van gebruiker met beschikbare wijk-werker 2° Registratie van competenties van wijk-werker in “mijn loopbaan voor partners” 3° Zoeken naar gebruikers en voorzien in voldoende aanbod van activiteiten; 4° Gebruik van platform;
18
Organisator wijk-werken (5)
5° Opvolgen van uitvoering activiteiten door de wijk-werker en registreren van de activiteiten in platform; 6° Administratieve taken, o.a. verwerking van de wijk-werkcheques; 7° Ondersteuning gebruikers, gemeenten en wijk-werkers bij gebruik platform; 8° Info verschaffen over wijk-werken; 9° Betrokken gemeente jaarlijks informeren omtrent uitvoering wijk-werken
19
Organisator wijk-werken (6)
Financiering organisator voor zijn dienst-verlening d.m.v. deel opbrengst wijk-werkcheque Transparante boekhouding met afzondering inkomsten en uitgaven wijk-werkactiviteiten Evt. deel opbrengst spenderen aan initiatieven voor activering en werkgelegenheid
20
VDAB (1) Taken van VDAB in wijk-werken
1° Voorzien van personeel voor ondersteuning organisatoren; Terbeschikkingstelling van personeel aan organisator, maar werkgeversgezag bij VDAB 2° Voorzien van platform wijk-werken; 3° Opstellen en bewaken van activiteitenlijst
21
VDAB (2) VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker
4° Samenwerking en coördinatie tussen VDAB, gemeenten en organisator; 5° Eventueel: optreden als organisator wanneer gemeente dit niet voorziet. VDAB sluit arbeidsongevallenverzekering af voor wijk-weker VDAB sluit verzekering BA af voor wijk-werker
22
Activiteiten (1) Wijk-werker kan meerdere activiteiten uitvoeren op verschillende werkplekken Activiteiten ≠ verdringing reguliere arbeid in NEC of SEC
23
Activiteiten (2) M.b.t. soort van activiteiten
1) Vlaamse lijst 2) Gemeenten kunnen Vlaamse lijst uitbreiden of beperken Voorwaarde: geen verdringing, anders schrapping Maximum aantal uren in wijk-werken: BVR wijk-werken
24
Gebruikers (1) Natuurlijke personen, rechtspersonen, overheidsinstellingen of feitelijke verenigingen Gebruiker koopt wijk-werkcheque aan voor elk begonnen uur wijk-werken Jaarlijks inschrijvingsrecht betalen aan organisator
25
Gebruikers (2) Voorafgaand aan start activiteiten: aanvraag indienen bij organisator met omschrijving van activiteiten Naleving welzijnswet
26
Wijk-werkcheque (1) Wijk-werker ontvangt voor elk begonnen uur wijk-werkcheque van gebruiker Vergoeding per cheque voor wijk-werker: BVR Papier of elektronische cheque: BVR
27
Wijk-werkcheque (2) Evt. verplaatsingskosten voor wijk-werker: BVR
Aanschafprijs cheque: BVR Uitgiftemaatschappij cheque: overheidsopdracht
28
Platform wijk-werken (1)
Platform wijk-werken met als doel: 1° Gebruikers, wijk-werkers en toegelaten activiteiten registreren en beheren; 2° Werkplekken melden door gebruikers of organisator; 3° Activiteiten en werkplekken monitoren;
29
Platform wijk-werken (2)
4° Gegevensstromen vanuit VDAB/ partnerorganisaties / organisatoren creëren; 5° Werkzoekenden met beschikbare werkplekken matchen; 6° Contingent wijk-werken (nl. 7291) monitoren. De organisatoren moeten gebruikmaken van platform
30
Platform wijk-werken (3)
Toegang platform voor: 1° de organisator; 2° de VDAB / evt. partnerorganisaties; 3° de gemeente; 4° de gebruiker; 5° de wijk-werker.
31
Financiering en controle
VDAB: controle inkomen & uitgaven organisatoren Evt. ten onrechte genoten middelen terugvorderen Opvolgen contingent (nl. 7291): BVR Bedrag financiering organisator en uitgiftemaatschappij: BVR Huidige fiscale regels behouden
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.