De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Appreciative auditing: onderzoek ten dienste van verandering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Appreciative auditing: onderzoek ten dienste van verandering"— Transcript van de presentatie:

1 Appreciative auditing: onderzoek ten dienste van verandering
Kennis is macht? Appreciative auditing: onderzoek ten dienste van verandering

2 Kennis is macht? 3 min 2 min 5 min 25 min 1 min 15 min
Wat is appreciative inquiry? Oefening: wat zie je? Uitgangspunten en filosofische achtergronden Vergelijking met andere methoden Oefening waarderende dialoog Toepassingen Casus: Quick scan decentralisatie 3D’s Deventer (2015) Conclusies en dialoog

3 Oefening: wat zie je?

4 Look what we’ve got

5 Appreciative inquiry Appreciative Inquiry is de kunst en kunde om vragen te stellen over het potentieel van een organisatie met de bedoeling deze volledig tot zijn recht te laten komen. David Cooperrider, grondlegger van het AI-gedachtegoed

6 Appreciative inquiry / auditing

7 Vergelijking met andere methoden
Traditioneel onderzoek Waarderende benadering Waarderend onderzoek Perspectief Verantwoording Katalysator voor verbetering Veranderingsondersteuning Focus Knelpunten en risico’s Risico’s, kwaliteiten, sterktes Kwaliteiten en sterktes Aanpak Hanteren normenkader Zonder normenkader Aanbevelingen Gericht op verkleinen risico’s Gericht op verkleinen risico’s en herkennen van kwaliteiten en sterktes Herkennen van kwaliteiten en sterktes, bepalen toekomstvisie, inzetten acties Rol onderzoeker Afstandelijk, externe deskundige Externe deskundige en begeleider van de dialoog Betrokken, aanjager en begeleider van de dialoog Rol auditee Beperkt, 1-op-1 Actief, 1-op-1 en 1-op-veel Actief, 1-op-veel Resultaat Analyse risico’s, pijnlijk, eenzijdig Veelzijdig, prettig, evenwichtig, herkenbaar Verbetermogelijkheden, empowerment, actie Context Weinig openheid en samenwerking, bv. fraudeonderzoek Vraaggestuurd onderzoek, op aangeven opdrachtgever Zoektocht naar ksf’en, best practices en mogelijkheden voor verbetering

8 Uitgangspunten Waarderend onderzoek gaat uit van:
het sociaal constructionistische principe (er is geen objectieve werkelijkheid); het poetisch principe (alles is voor meer interpretaties vatbaar, wat jij vindt dat is); het simultaniteitsprincipe (een vraag is de eerste stap van verandering); het anticiperend principe (beelden van de toekomst leiden ons) en het positiviteitsprincipe (positieve emoties zijn nodig voor groei en ontwikkeling).

9 Filosofische achtergronden
Postmodernisme, Michel Foucault “De rol van de intellectueel bestaat erin dat hij door de analyses die hij maakt op domeinen waarmee hij vertrouwd is, de vanzelfsprekendheden en postulaten opnieuw in vraag stelt, de gewoontes, de wijzen van doen en denken dooreenschudt, de ingeburgerde vertrouwdheden doet verdwijnen, de maat van de regels en de instellingen opnieuw neemt, en dat hij, vanuit dit herproblematiseren (waar hij zijn specifieke beroep van intellectueel vervult), participeert aan de vorming van een politieke wil (waar hij zijn rol van burger moet spelen)”

10 Filosofische achtergronden
Sociaal constructionisme Mensen construeren de werkelijkheid, door de verhalen die ze elkaar vertellen Mensen zijn eerder het product van sociale processen dan van een bepaalde innerlijke essentie Er bestaan geen feiten, wel sociale en culturele kaders van waaruit iets als een feit of waarheid beschouwd kan worden Waarheid en kennis Macht Subjectiviteit

11 Quote Mahatma Gandhi

12 Voorbeelden van toepassingen
Verenigde Naties 2004: VN-top gezamenlijke maatschappelijke doelen 500 multinationals United Religions Initiative 2009-nu: Wereldwijde “Cooperation Circles” AMC 2010-nu: Professional Performance: nationaal en internationaal onderzoek en samenwerking tussen opleiders, specialisten en aios Auditdienst Rijk 2012: onderzoek naar en borging van duurzaam inkopen door ministeries

13 Oefening: waarderende dialoog
10 minuten, in tweetallen Plenaire terugkoppeling Ieder vijf minuten Vertel wie je bent en wat je doet Vertel wie je bent en wat je doet De ander vraagt door op: Gebruik de input die je van de ander hebt gekregen Succesverhalen Sterke punten Visie / dromen Hoe hebben we dit ervaren? LSD Let op non-verbale signalen Wat heeft het opgeleverd? Koppel aan de ander terug wat je is opgevallen

14

15 Evaluatie proces

16 Beperkte inzet klankbordgroep
Evaluatie proces Beperkte inzet klankbordgroep Urgentiebesef Draagvlak gemeente Afstemming opdracht Vrijheid aanpak Y Externe afstemming

17 Geen cliënten betrokken Resultaten beperkt gedeeld
Evaluatie proces Brede groep auditees Open gesprekken Prettige sfeer Inzicht en motivatie Y Resultaten beperkt gedeeld

18 Evaluatie proces Beperkte dialoog Geen gezamenlijke follow-up
Onwennigheid auditees Moeizame verhoudingen Evaluatie proces Presentatie en dialoog Betrokkenheid auditees Inzicht in eigen kracht Regie onderzoekers Y

19 Evaluatie proces Inzicht in wat werkt en waarom
Inzicht in effectieve en ineffectieve samenwerking Evaluatie proces Geen sturing op gezamenlijk vervolgproces Eilandjes Y Opdrachtgever houdt follow-up bij zich

20 Evaluatie proces Geen evaluatie of vervolgonderzoek
Bestaande machtsverhoudingen Projectleider boekt weinig resultaat Y Geen evaluatie of vervolgonderzoek Weinig uitwisseling Directie is op het goede spoor gezet Het goede is behouden Projectleider ingezet

21 Evaluatie proces

22 Vergelijking met andere methoden
Traditioneel onderzoek Waarderende benadering Waarderend onderzoek Perspectief Verantwoording Katalysator voor verbetering Veranderingsondersteuning Focus Knelpunten en risico’s Risico’s, kwaliteiten, sterktes Kwaliteiten en sterktes Aanpak Hanteren normenkader Zonder normenkader Aanbevelingen Gericht op verkleinen risico’s Gericht op verkleinen risico’s en herkennen van kwaliteiten en sterktes Herkennen van kwaliteiten en sterktes, bepalen toekomstvisie, inzetten acties Rol onderzoeker Afstandelijk, externe deskundige Externe deskundige en begeleider van de dialoog Betrokken, aanjager en begeleider van de dialoog Rol auditee Beperkt, 1-op-1 Actief, 1-op-1 en 1-op-veel Actief, 1-op-veel Resultaat Analyse risico’s, pijnlijk, eenzijdig Veelzijdig, prettig, evenwichtig, herkenbaar Verbetermogelijkheden, empowerment, actie Context Weinig openheid en samenwerking, bv. fraudeonderzoek Vraaggestuurd onderzoek, op aangeven opdrachtgever Zoektocht naar ksf’en, best practices en mogelijkheden voor verbetering

23 Welke ruimte creëer je voor onderzoek en ontwikkeling?
Kennis is macht? Kennis is macht! Welke waarheid zoek je? Welke macht dien je? Welke ruimte creëer je voor onderzoek en ontwikkeling?

24 Conclusies Inzetbaar en resultaat afhankelijk van de context
Optimale opbrengst bij combinatie feitenonderzoek, interviews en dialoog Levert openheid, empathie, ontwikkelingsperspectief en initiatief op Conclusies zijn veel minder van te voren te voorspellen Nieuwe rol onderzoeker Integriteit, verantwoordelijkheid en vrijwilligheid zijn van belang


Download ppt "Appreciative auditing: onderzoek ten dienste van verandering"

Verwante presentaties


Ads door Google