Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEva Janssens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO ‘Samen sterker’ Doorn, di 2 juni 2015 Jeannette Geldens, lector Kempelonderzoekscentrum Herman Popeijus, erelector Kempelonderzoekscentrum Samenwerkingpartners Peter Ruit, PhD student, senior opleidingsdocent MLI, hogeschool De Driestar Lennart Visser, PhD student, studieleider MLI, hogeschool De Driestar Ruud van der Herberg, senior adviseur en partner bij Hobéon Rianne Versluis, senior adviseur bij Hobéon Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
2
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Inleiding 2 juni 2015 Presentatie aan de hand van de ROTOR ‘Samen opleiden’ is samen verantwoordelijk zijn Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
3
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Retrospectie 2 juni 2015 Om samen verantwoordelijk te kunnen zijn, is het nodig a) elkaars taal te spreken en b) te weten waar je verantwoordelijk voor bent Beide aspecten blijken in de praktijk nogal eens knelpunten te kennen Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
4
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Ontwerp + Toepassing Om die knelpunten te voorkomen, ontwikkelden Geldens, Popeijus, Ruit en Visser (2012) in samenspraak met een aantal scholen een instrument voor ‘Samen opleiden’: het Zelfevaluatiekader (ZEK) Bijstelling in i.s.m. Ruud van der Herberg en Rianne Versluis, Hobéon De NVAO-standaarden voor Samen (academisch) opleiden zijn ingebed! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
5
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Ontwerp + Toepassing Op basis van gemeenschappelijk gedeelde indicatoren de kwaliteit ‘Samen (academisch) opleiden’ ontwikkelen, monitoren en borgen Samenwerking van Jeannette Geldens Herman Popeijus Peter Ruit Lennart Visser En later bij het reviseren en bijstellen Ruud van der Herberg Rianne Versluis Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
6
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Zelfevaluatiekader 2 juni 2015 Hyperlink naar volledige en quickscan gebaseerd op conceptueel kader van Geldens, J. (2007) Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
7
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Werkwijzen Wie? bestaand(e) (ac.) opleidingsschool / samenwerkingsverband toetredende opleidingsschool Waarom? creëren van draagvlak binnen (ac.)opleidingsschool / samenwerkingsverband uitwerken van een visie en doelstellingen op het gebied van Opleiden in de School externe validatie van de kwaliteit van een opleidingsschool ALTIJD ontwikkelingsagenda! Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
8
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Werkwijzen Wat? Hoe? A. audit die lijkt op de audit die bij de accreditatie van de pabo’s gebruikelijk was voor de (ac.)opleidingsschool B. nulmeting op basis van ZEK als ontwikkelinstrument C. andere werkwijzen, vraaggestuurd ………..…. Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
9
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Werkwijzen A. Audit vergelijkbaar met accreditatie pabo’s Aan de hand van de 5 standaarden en ZEK als ontwikkel- of toetsinstrument Beoogde eindkwalificaties Onderwijsleeromgeving Toetsing en gerealiseerd eindniveau Kwaliteitszorg Kennisdeling Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
10
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Werkwijzen B. Nulmeting op basis van ZEK als ontwikkel- of toetsinstrument nulmeting = een begeleide zelfevaluatie m.b.v. ‘consensus gespreksmethode’ gezamenlijk gesprek met de adviseur(s): welke ambitie is er en hoe deze te verwezenlijken deelnemers met elkaar in gesprek en o.b.v. argumenten, voorbeelden, ervaringen, enz. met elkaar nagaan waar de school staat t.o.v. streefbeeld en/of toetredingseisen indien gewenst na bepaalde periode opnieuw een meting Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
11
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Dialoog 1 2 juni 2015 Deel met elkaar een geslaagd praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat er sprake is van Samen opleiden. Ga met elkaar na welke factoren bijgedragen hebben tot dit succes. Zijn deze succesfactoren terug te vinden in het ZEK? Waar? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
12
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Dialoog 2 2 juni 2015 Hoe ziet de huidige situatie er in uw praktijk uit wat betreft de professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s)? Wat zou de gewenste situatie zijn wat betreft de professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s)? Welke items / indicatoren zouden met de gewenste situatie uit het ZEK gerealiseerd worden? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
13
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Dialoog 3 2 juni 2015 Hoe ziet de huidige situatie er in uw praktijk uit wat betreft het doen van onderzoek in de (ac.) opleidingsschool? Wat zou de gewenste situatie zijn wat betreft het doen van onderzoek in de (ac.) opleidingsschool? Welke items / indicatoren zouden met de gewenste situatie uit het ZEK gerealiseerd worden? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
14
Plenaire uitwisseling
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker' Plenaire uitwisseling 2 juni 2015 Elke groep geeft kort de bespreking weer Dialoog 1: geslaagd praktijkvoorbeeld Dialoog 2: professionalisering van mentor(en) en schoolopleider(s) Dialoog 3: het doen van onderzoek Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
15
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
Opbrengst 2 juni 2015 Wat heeft deze bijeenkomst u opgeleverd? Wat wilt u ‘morgen’ aanpakken in uw eigen organisatie? Schrijf dit op een briefkaartje die u dan vervolgens van ons over enkele weken krijgt toegestuurd Vragen, opmerkingen? Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
16
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
2 juni 2015 Meer informatie Samen (academisch) opleiden ROTOR denk-, handelings- en onderzoeksmodel Geldens, J. (2007). Leren onderwijzen in een werkplekleeromgeving. Een meervoudige casestudy naar kenmerken van krachtige werkplekleeromgevingen voor aanstaande leraren basisonderwijs (Proefschrift Radbouduniversiteit Nijmegen). Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Geldens, J. & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Geldens, J., Popeijus, H. L., Ruit, P., & Visser, L. (2012). Samen verantwoordelijk voor ‘Samen opleiden’? De ontwikkeling van een zelfevaluatiekader om met elkaar de kwaliteit van die gedeelde verantwoordelijkheid te borgen. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 33(2), Driestarwebsiteverwijzing: Hobéonwebverwijzing: Samen de kwaliteit ontwikkelen, monitoren en borgen van Samen (academisch) Opleiden!
17
Congres voor lerarenopleiders 2015
Drie Scenario’s 26 maart 2015 Wie zijn de partners in opleiden? Hogeschool + basisschool Hogeschool + partnerschool Hogeschool + partnerschool + aanstaande leraar Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!
18
Congres voor lerarenopleiders 2015
26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 1 Leverancier van stageplaatsen De opleiding geeft stageplan aan de school/mentor - daarin staan stageopdrachten (doelen, inhoud en organisatie) Werkzaamheden, orde en regelmaat in de school - worden door de activiteiten van de student niet te veel beïnvloed Er zijn afspraken over onder meer aantal stageplaatsen eisen beschikbare mentoren stagebezoekrooster vanuit de opleiding Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!
19
Congres voor lerarenopleiders 2015
26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 2 Mede-opleider Partnerschool is formeel mede-opleider Gezamenlijke afspraken over onder meer speciaal opgeleide en gefaciliteerde opleider/coördinator in school het aantal stageplaatsen de inzet van schoolopleider(s) als basisschoolcoach de inzet van mentoren te verwerven competenties de visie, werkwijze en taakverdeling in begeleiding en beoordeling Professionalisering voor rol van mede-opleider Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!
20
Congres voor lerarenopleiders 2015
26 maart 2015 Drie Scenario’s Scenario 3 Partners in leren Visie op leren, onderwijzen en begeleiding breed gedeeld Samenhang tussen doen en denken professionele en onderwijsontwikkeling hangen samen èn zijn gekoppeld aan praktijk(gericht) onderzoek Er zijn afspraken over onder meer speciaal opgeleide en gefaciliteerde schoolopleider/coördinator in school leren en leren onderwijzen in leerwerkgemeenschappen hoeveelheid en kwaliteit van de leerwerkplekken inbreng en te bereiken prestatie-indicatoren alle betrokkenen taakverdeling in begeleiding en beoordeling Aanstaande leraar is medeverantwoordelijke partner Geldens, J. J. M., & Popeijus, H. L. (2009). Van leverancier van stageplaatsen naar partners in leren. Helmond: Kempellectoraat, Hogeschool de Kempel. Samen Opleiden: De uitdaging van gezamenlijk kwaliteit bepalen, ontwikkelen en borgen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.