De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

(of belonen of bekrachtigen)

Verwante presentaties


Presentatie over: "(of belonen of bekrachtigen)"— Transcript van de presentatie:

1 (of belonen of bekrachtigen)
Effect van Waarderen (of belonen of bekrachtigen) Doetina Meijer 11 november 2016

2 Volgens Waarderen: Belonen: Bekrachtigen:
waar·de·ren (waardeerde, heeft gewaardeerd) 1 de waarde bepalen; schatten 2 op prijs stellen Belonen: be·lo·nen (beloonde, heeft beloond) 1 iem. iets geven als dank voor een bewezen dienst Bekrachtigen: be·krach·ti·gen (bekrachtigde, heeft bekrachtigd) 1 (van een overeenkomst, verklaring) bevestigen 2 wettigen, ratificeren Belonen: dus niet iets geven zodat iemand iets voor je gaat doen (met tegenzin). Waarderen: waarde aan iets geven. Bekrachtigen: bevestigen. 2

3 SWPBS & waarderen Waarom is waarderen/belonen/bekrachtigen zo belangrijk binnen SWPBS? Aanleren van gewenst gedrag. Net als bij andere vakken. Positieve insteek. Aandacht voor gewenst gedrag (alles wat aandacht krijgt groeit) Herkennen van goed gedrag, voorbeeld van medeleerlingen. Samenvattend wordt er met PBS een gewenste verwachting uitgesproken, gewenst gedrag aangeleerd (modelling) en gewenste gedrag systematisch bekrachtigd. SWPBS is een manier op een positief onderwijsklimaat te scheppen op de school. Het legt de nadruk op het principe dat goed gedrag beloond moet worden, omdat zo veel leerlingen goed gedrag herkennen (observeren) en het zelf ook gaan doen.

4 Beoogd Resultaat Kinderen die zich veilig voelen.
Blij en vrolijk Sociaal Trots

5 Kritiek op waarderen. Kinderen gaan alleen iets doen voor een beloning. Er is sprake van extrinsieke motivatie Er wordt een trucje geleerd; leeg zonder inhoud Er is ook veel kritiek op het belonen binnen SWPBS.

6 Angstbeeld Hondje van Pavlov Gedresseerde aap Alleen tegen betaling
Het behaviorisme. Alleen tegen betaling

7 Welke waardering, beloning of bekrachtiging?
Flap-over: Welk effect moet de waardering te weeg brengen om zulke leerlingen te krijgen

8 Duim, lach, compliment, schouderklopje.

9 Medaille, cijfer, diploma

10 Geld, sticker, snoepje, cadeautje

11 Opdracht 1

12 Streetlab

13 Opdracht 2

14 Opdracht 3 Verdelen in groepjes. Opdracht kaarten en oogmaskers geven.

15 Wat is nu het effect van waarderen?

16 Wat nemen jullie mee?

17 Speciaal voor jullie

18 Tot slot Bedankt voor jullie komst! Doetina Meijer


Download ppt "(of belonen of bekrachtigen)"

Verwante presentaties


Ads door Google