De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Babette Meijer: en Jaco Scheer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Babette Meijer: en Jaco Scheer"— Transcript van de presentatie:

1

2 Babette Meijer: b.meijer@aps.nl en Jaco Scheer j.scheer@aps.nl
Denklessen Babette Meijer: en Jaco Scheer

3 Welkom bij denklessen!!!

4 Wat gaan we doen? Voorstellen Verwachtingen peilen Achtergrond
- Denklessen ervaren - Reflecteren, benoemen - Samengevat

5 Verwachtingen kort peilen
Op de muur plakken. De volgende kijkt waar zijn post-it bij hoort. Dit doen allen, zodat er groepen ontstaan. Wij geven kort een reactie, wat wel/niet Schrijf kort en bondig op je post-it wat je beeld /verwachting is van denklessen en plak deze op de muur

6 Denklessen CASE-project door Kings College London (eind jaren ‘90)
20 scholen in Nederland 30 activiteiten voor jarige Onderhouden in vaklessen Concept, beoordelingen vs leerproces Niet oplossingsgericht maar oplosstrategiegericht Doel: het ontwikkelen van denkvaardigheden, houding en een hoger abstractieniveau te bereiken.

7 Doelen (1) het stimuleren van de ontwikkeling van het denken van 12/13 jarigen en het onderhouden bij 13/17 jarigen Concreet formeel/operationeel

8 Doelen (2) het ontwikkelen van teamwork (samenwerkend leren)
Individueel teamwork

9 Doelen (3) Verandering in taakopvatting van docenten: van onderwijzen laten leren

10 Opbrengsten Leerlingen passen denkpatronen toe die relevant zijn voor de natuurwetenschappelijke vakken en vertonen de passende vaardigheden en houdingen. Leerlingen hebben zich leer- en sociale vaardigheden eigen gemaakt. Docenten breiden het didactisch en pedagogisch repertoir uit passend bij de moderne opvattingen over leren

11 Herman Brood springt van Hilton-hotel
Van onze verslaggevers    AMSTERDAM - Muzikant en kunstenaar Herman Brood (54) heeft gistermiddag een einde aan zijn leven gemaakt door van het dak van het Amsterdamse Hilton-hotel te springen. Brood sprong rond half twee zijn dood tegemoet nadat hij het hoteldak aan de Apollolaan had weten te bereiken. Na een val van 30 meter sloeg hij te pletter. Op zijn lichaam werd een briefje gevonden waarop stond dat hij geen zin meer in het leven had. Verder meldde het schrijven: "Maak er een mooi feest van. En misschien zie ik jullie nog eens."

12 De wind waait door je haren
Wat moet je allemaal weten om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen (duo’s 2 min) Maak viertallen

13 Volledige instructie Wat: Bepaal zoveel mogelijk manieren om te kijken of luchtweerstand veel effect heeft op de eindsnelheid Hoe: in groepen van 4 Tijd: 20 min Hulp: geen Opbrengst: één persoon uit de groep legt uit Klaar: Vraag de docent naar extra opdracht

14 Rollen Persoon 1 schrijft op wat allemaal mogelijke oplossingsstrategieën zijn. Persoon 2 let op of iedereen goed zijn redenatie uitlegt. Is het te volgen? Vraag door! Check of iedereen het volgt! Persoon 3 bewaakt de tijd en let op of ieder aan de beurt komt in de gestelde tijd. Persoon 4 moedigt aan en geeft complimenten (in de klas even oefenen).

15 Andere onderwerpen Bedenk een voorbeeld bij een ander natuurkunde onderwerp waar leerlingen dit soort problemen ook tegen komen. En waar je du op deze wijze te werk kunt gaan!

16 De 5 pijlers van Denklessen
(Starter) Concrete voorbereiding (CV) Cognitief conflict (CC) Constructief groepswerk (CG) Reflectie (R) Transfer (T) Bedenk één item uit de opdracht die je nu kunt benoemen

17 is gericht op voortgang (Controleert of het af is)
Wat zien we veel: De docent… Denklesrol: De docent … is gericht op voortgang (Controleert of het af is) helpt zoveel mogelijk geeft antwoorden geeft een oordeel: het was goed of niet is gericht op denken en op het versterken van het zelfvertrouwen op dit punt. laat de leerlingen zoveel mogelijk zelf oplossen stelt vragen Er is geen goed antwoord, alleen een goed proces

18 Reflectie Wat spreekt je aan in denklessen . .
Is je verwachting uitgekomen, of was dit echt heel iets anders en hoe vind je dat. Wie komende week een opdracht in zijn klas gaat doen met denklessen kan gratis ondersteuning krijgen, mail ons. Heb je dit niet nodig, dan zijn we heel benieuwd naar je ervaring. Laat het ons weten!

19

20 Bij APS Ondersteuning bij het eigen maken van het Denklesconcept
Didactisch materiaal bij Denklessen Een complete map met 30 Denk- activiteiten met daarin 7 denkpatronen

21 Babette Meijer b.meijer@aps.nl Jaco Scheer j.scheer@aps.nl
The End… Babette Meijer Jaco Scheer Welkomstwoord. Deze ppt krijgt u als u mij mailt. Ook voor vragen kunt u mij mailen!

22 Pijlers: 1. Constructieve voorbereiding
5+5+5 = 550 Hersenen Hersenwerking Taal Docentgedrag Zone v naaste ontwikkeling Denkpatronen (in onze vakken) Samenwerken (starter) Pijlers: 1. Constructieve voorbereiding 2. Cognitief conflict 3. Constructief groepswerk 4. Reflectie 5. Transfer 7 Denkpatronen 1 Variabelen, controleren en uitsluiten 2 Classificeren en ordenen 3 Verhoudingen en evenredigheden 4 Toepassen van regels van waarschijnlijkheid 5 Compensatie 6 Onderzoek naar correlaties 7 Hanteren verklaringsmodellen


Download ppt "Babette Meijer: en Jaco Scheer"

Verwante presentaties


Ads door Google