Download de presentatie
GepubliceerdGeert Bosman Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Academische informatievaardigheden
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht
2
Inhoud Voorstellen Mariet Wolterbeek, directeur Z.O.U.T.
Ronald Huizer, programmamanager innovatie BiSC Partners van het project: Universiteitsbibliotheek UU Revius Doorn
3
Waarom academische informatie vaardigheden?
Onderzoek TU Twente: Holband, Michah (2016) Wetenschapsoriëntatie: een onderzoek naar de mate waarin wetenschapsoriëntatie in het voortgezet onderwijs voorkomt en praktijkvoorbeelden van andere scholen. Onderzoek UVA (Amsterdam): Huysmans, F.J.M. (2015) Voorbij het uitlenen: de openbare bibliotheek als kennisplatform
4
Waarom academische informatie vaardigheden?
World Economic Forum
5
Achtergronden project
Bronnen zijn steeds meer digitaal en nemen in aantal en toegankelijkheid toe Zoekgedrag van leerlingen en studenten is veranderd en verplaatst naar internet Bronnen zijn digitaal en nemen in aantal toe Zoekgedrag van leerlingen en studenten is verplaatst naar internet # aantal bronnen # aantal studenten # zoekaanvragen # aantal uitleningen
6
Doelstellingen project Z.O.U.T.
Z-O-U-T werkt met een productenboek Producten hebben altijd een link met doelstellingen van gemeenten doel gemeenten om iedereen mee te laten doen aan de maatschappij nodig is o.a. digitale vaardigheid
7
Doelstellingen project Z.O.U.T.
Z-O-U-T voert hiervoor diverse projecten uit, waaronder: 1. basisscholen: cyberpesten project 2. taalhuizen, basisvaardigheden 3. middelbare scholieren leren digitale informatie vaardigheden
8
Doelstellingen project Revius Doorn
Nieuwbouw locatie Integratie met de Bibliotheek Z-O-U-T, in plaats van lokale schoolmediatheek Verrijking met Bibliotheek collecties Collectioneren door Bibliotheek
9
Doelstellingen project Revius Doorn
Docenten begeleiden bij doorontwikkelen van academische informatie vaardigheden Leerlingen in het VO beter voorbereiden op hoger onderwijs Versterken van het wetenschappelijke profiel van Revius Doorn
10
Doelstelingen project Universiteits Bibliotheek Utrecht
Beginnende studenten kunnen beter en sneller dan nu hun weg vinden in informatie en bronnen van de Universiteit Ongeveer tweederde van de studenten van de Universiteit Utrecht is afkomstig uit de provincie Utrecht Kan een bijdrage leveren aan voorkomen van achterstanden/uitval Beginnende studenten kunnen beter en sneller hun weg vinden in informatie en bronnen van de Universiteit Ongeveer tweederde van de studenten van de Universiteit Utrecht is afkomstig uit de provincie Utrecht Kan een bijdrage leveren aan voorkomen van achterstanden/uitval Universiteitsbibliotheek Utrecht is ontstaan in 1636, toen de Stadsbibliotheek Utrecht werd opgenomen in de toen opgerichte Universiteit van Utrecht. Vestigingen Drift (binnenstad) en Uithof (campus)
11
Doelstellingen project BiSC
Bibliotheken ondersteunen bij nieuwe dienstverlening voor het onderwijs Kostendekkend+ Versterken strategische partnerschappen van Bibliotheken in het Hoger Onderwijs Cultuurnota provincie Utrecht doelstelling: Alle burgers in provincie Utrecht taal-& digitaal-vaardig
12
Context: Leerlingen VO
Op Revius is er een tool (Bolas) voor het profielwerkstuk dat gebruik maakt van academische bronnen Tool geeft inzicht in zoekgedrag van leerlingen Tool helpt leerlingen bij brongebruik, maar leert geen informatievaardigheden aan
13
Context: Studenten Op de UU zijn allerlei handreikingen & leermiddelen: LibGuides van Universiteitsbibliotheek Utrecht Academic Skills Center van Universiteit Utrecht
14
Huidig modellen Informatievaardigheden VO en HO
Voorbeeldmatig leerplankader Informatievaardigheden Bij informatievaardigheden gaat het om het doelgericht en systematisch omgaan met informatie. De systematiek is vastgelegd in zes stappen: Informatieprobleem formuleren: vastleggen van het informatieprobleem en welke informatie en gegevens nodig zijn om de taak uit te kunnen voeren; Zoekstrategieën: strategieën om informatie te zoeken, het bepalen van de mogelijke bronnen en het selecteren van de beste bron; Verwerven en selecteren van informatie: het verzamelen van informatie op basis van zoek- en selectiecriteria, het selecteren van informatie op basis van bruikbaarheid en betrouwbaarheid; Verwerken van informatie: het verwerken van informatie in tekst, tabellen, grafieken, daarbij antwoord gevend op het informatieprobleem door conclusies te trekken, een standpunt in te nemen en te onderbouwen en suggesties te doen voor nader onderzoek; Presenteren van informatie: de informatie uit meerdere bronnen wordt georganiseerd en het resultaat van de taak wordt gepresenteerd; Evalueren en beoordelen: terugkijken op het proces en de uiteindelijke resultaten van het doelgericht en systematisch omgaan met informatie, waarbij het resultaat wordt beoordeeld op betrouwbaarheid, bruikbaarheid en relevantie. Model: Voortgezet onderwijs Internationaal Model: Hoger Onderwijs
15
Aanpak Leerlingen Revius Docenten Revius Expertise Expertise
Inschrijving Expertise Universiteits- bibliotheek Utrecht Bibliotheek ZOUT Expertise KB
16
Aanpak Nulmeting (VO vs. HO) Werkvormen/leermiddelen: hergebruik!
Referentiekaders Bestaande competenties medewerkers Werkvormen/leermiddelen: hergebruik! UU HU overige HO partijen
17
Aanpak Bronnen Out of scope
Gebruik bestaande & beschikbare bronnen in school & Bibliotheek KB & NBC+? Google Search Engine met open bronnen Narcis HBO Kennisbank etc….
18
Projectfasering Definitiefase (Q1 2017) Ontwerpfase (Q2 2017)
Startnormen Hoger Onderwijs vergelijken met eindnormen Voortgezet Onderwijs = welke hiaten kunnen we benoemen? Ontwerpfase (Q2 2017) Opzet effectmeting: 0-meting docenten, tussentijds en vervolg effecten. Ontwikkeld lesmateriaal hergebruiken door andere partijen zoals KB, Cubiss etc.
19
Vervolgstappen Verbreding inhoudelijk
HAVO VMBO Vakgebieden Verbreding naar andere organisaties Provincie Utrecht Nederland
20
Tips:
21
Vragen en discussie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.