Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan
2
inhoud Aanleiding Achtergrond Aanpak Doelgroepanalyse, wat is het Een voorbeeld; GS op/overslag Resultaten tot nu toe De toekomst 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 2
3
Aanleiding Geen verbetering naleving met bestaande aanpak Zijn er andere manieren om verbeteringen te krijgen behalve meer standaard controles? 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 3
4
Achtergrond, DCMR werkgebied 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 4 27.000 bedrijven Verdeeld in 36 branches 1,2 miljoen inwoners 16 opdrachtgevers 100 inspecteurs
5
Achtergrond, organisatorisch (Re)organisatie met focus op branches Reorganisatie doel; effectiever naleving bevorderen Ontwikkelprogramma gestart (TH deel); Back office/ondersteuning Digitaal toezicht Intelligence afdeling Inzet ‘’alternatieve’’ instrumenten Doelgroepanalyse 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 5
6
Aanpak Proefdraaien met enkele branches (2013/2015) Toolkit ontwikkeling (Q1/Q2 2016) Training gebruik toolkit bij opstellen brancheplan (sep/okt 2016) Overdracht naar lijn (2016/2017) Doorontwikkeling toolkit (2017-2020) 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 6
7
Doelgroepanalyse; wat is het Inzicht in motieven van niet naleven Aansluiten op motieven door actieplan samen met belanghebbenden Noodzakelijk = Analyse van het probleem; Waar nalevingtekort? Welk risico? Waar, door wie, wanneer en wat voor overlast etc Belanghebbenden analyse (breed) Certificatie instellingen, Verzekeraars, opleiders etc 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 7
8
Een voorbeeld; Op- en overslagbedrijven van (verpakte) gevaarlijke stoffen Deels via laptop Deels via discussie en open vragen 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 8
9
Een voorbeeld 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 9
10
Een voorbeeld 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 10
11
Een voorbeeld Andere modules: Communicatie Verantwoordelijkheden Verbetermogelijkheden Stellingen Samenwerking 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 11
12
Een voorbeeld Uitkomsten Bedrijven geven aan bewust (opslagbedrijven) of per ongeluk(stuwadoors) te overtreden. Dus nog steeds (te) veel overtredingen. M.u.v. blusmiddelen vinden stuwadoors regels best redelijk maar zouden bij ontbreken controles minder snel naleven. Dus nog te weinig draagvlak/zelfverantwoordelijkheid. Opslagbedrijven ervaren lage detectie- en pakkans en laten zich door handhaving beperkt afschrikken. Bedrijven ervaren inspecties als niet selectief, ofwel te weinig risicogericht. Bedrijven ervaren nog weinig impact op hun imago vanuit het toezicht. 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 12
13
Uitdieping analyse: stellingen Hoofdstellingen Totaal DCMR en Hh- partners Totaal niet- overheid Opslagbedrijven Voorschriften/vergunningen De overheid maakt het werken van bedrijven in onze sector moeilijk door het stellen van onredelijke voorschriften die ons veel tijd en geld kosten. 2575 De meeste vergunningsvoorwaarden voor de sector zijn best redelijk. 100 Risico-gerichtheid De toezichthouders van de DCMR weten goed waar de voornaamste veiligheids-en milieurisico’s bij ons bedrijf liggen en dat toezicht is gericht op die onderwerpen. 7581 Begrijpelijke communicatie De DCMR gebruikt in haar communicaties naar de bevolking begrijpelijke taal. 9033 De DCMR gebruikt in haar communicatie naar de branche begrijpelijke taal. 9058 De DCMR informeert de bevolking in begrijpelijke taal over zaken die te maken hebben met de veiligheid en milieurisico’s, die verbonden zijn met onze sector. 10058 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 13
14
Actieplan Overheid: bedrijfsbezoek + direct mail beste communicatiemiddel> beter benutten! Selectiever en met meer focus inspecteren Samenwerking en informatie uitwisseling tussen hh partners bij incidenten (expeditiebedrijven) en tijdens inspecties (stuwadoors) kan beter -> gesprek aangaan en bespreken met partners imago impact vergroten door publicatie inspectieresultaten op internet 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 14
15
Actieplan overheid en bedrijfsleven: Draagvlak expeditiebedrijven voor regels vergroten Kennis en inzicht bij stuwadoors vergroten Door praktisch bruikbare factsheets Procesoptimalisatie bij bedrijven bevorderen Zelfcontrole introduceren en afspraken over maken 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 15
16
Actieplan Bedrijfsleven Bedrijven zouden meer eigen verantwoordelijkheid willen krijgen voor het naleven Volgens expeditiebedrijven moet de brancheorganisatie hun stimulerende rol bij achterblijvende bedrijven waarmaken Bedrijven voeren zelfcontrole uit en delen de uitkomsten met de overheid Factsheet voorzet door Branche organisatie met bedrijven Communicatie afstemmen en organiseren 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 16
17
Realisatie tot nu toe Draagvlak expeditiebedrijven voor regels vergroten door Informatiebijeenkomst met branche o.l.v. (!) brancheorganisatie Inspecties meer selectiever en met meer focus 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 17
18
Geleerde lessen Indien structureel, dan is het een fundamentele verandering van de aanpak! Denk vanwege tijdsinzet goed na bij welke branche het noodzakelijk is. Samenwerking tussen OD/RUDS gewenst en efficient. Ga gesprek aan met opdrachtgever om langere termijn doelen te stellen. 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 18
19
Geleerde lessen Vergt lange adem en aansluiting met lijn. Een externe aanjager helpt de voortgang. Probleemanalyse is essentieel onderdeel voor succes. Elke branche vergt een eigen analyse en aanpak. Of het echt de naleving verbeterd weten we pas over paar jaar!. 10-7-2016 Brancheaanpak DCMR door Marinus Jordaan 19
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.