De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005."— Transcript van de presentatie:

1 ©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005

2 ©Van Weert + Partners, 2005 Inhoud Waarom een interne CMS? Waarom een ‘open’ leergang CMS? Potentiële deelnemers Beoogde resultaten De leergang

3 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? Maatwerk, borging, leren door doen, CM denken en handelen, voortrekker, vaandeldrager

4 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (1) CM is maatwerk, dient aan te sluiten bij de eigen organisatie, eigen medewerkers zijn hier beter toe in staat De implementatie is een kwestie van een lange adem, de organisatie dient CM te gaan denken, handelen en ademen CM dient consequent op de agenda te staan en men dient toe te zien op de uniforme toepassing van de taal

5 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (2) CM is doen, oefenen en learning-on-the-job. Na de ‘technische’ implementatie begint het pas. De aanwezigheid van een CMS faciliteert, stimuleert en ondersteunt het oefenen en leren. Het succes van CM valt of staat met de continue beschikbaarheid van een vangnet, het in de directe nabijheid aanwezig zijn van een coach/ vraagbaak.

6 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een interne CMS? (3) Het echte werk begint pas na de implemen- tatie, het gevaar is groot dat CM dan weer ‘wegzakt’. De CMS houdt de organisatie scherp en alert. vervult een grote rol bij het ‘onderhouden’ van het systeem: opfristrainingen, introductie- cursussen, up-to-date houden profielen is vaandeldrager, missionaris van CM draagt zijn kennis en vaardigheden over

7 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang? Ervaringen met CMS, vraag van de branche, experimenteel, instellingsoverstijgend, uitwisseling

8 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang CMS?(1) Ervaring met CMS: prettige en erg succesvol Vraag / behoefte uit de markt, van de klant Prettige werkwijze. Meer gelijkwaardig, meer samenwerken en samen zoeken naar (maatwerk)oplossingen Creëren &faciliteren van kennisuitwisseling

9 ©Van Weert + Partners, 2005 Waarom een ‘open’ leergang CMS?(2) Missie / visie Van Weert + Partners samen vorm en inhoud geven aan nieuwe en experimentele activiteiten en werkwijzen meer dan ‘gewone’ training uitwisseling van ervaringen, samen leren en implementeren

10 ©Van Weert + Partners, 2005 Potentiële deelnemers Betrokkenheid bij CM, essentiële competenties,

11 ©Van Weert + Partners, 2005 Betrokkenheid bij CM Organisaties die (voornemens zijn) CM (te) implementeren Projectleiders/managers/medewerkers Functionarissen die (mede) zijn voor de implementatie P&O adviseurs Staffunctionarissen gericht op innovatie en ontwikkeling

12 ©Van Weert + Partners, 2005 Essentiële competenties CMS Leervermogen (vlot opnemen en toepassen nieuwe kennis en vaardigheden) Didactische en coachende vaardigheden Organisatiesensitiviteit (o.a. rolbewustzijn, omgaan met weerstanden) Plannen en organiseren Prestatiemotivatie (o.a. drive,enthousiasme)

13 ©Van Weert + Partners, 2005 Beoogde resultaten CMS, Toolkit CM ©, uitwisseling, delen van kennis, platforum

14 ©Van Weert + Partners, 2005 De CMS Projectleider, adviseur, trainer, coach en expert, vraagbaak, vaandeldrager die (beter) in staat is om om te gaan met weerstand, draagvlak te creëren feedback te geven, te spiegelen, te coachen op te treden als co-trainer op te treden als co-assessor /beoordelaar

15 ©Van Weert + Partners, 2005 Toolkit CM © Handboek: één taal/ comp. woordenboek Handboek voorbeeldvragen (comp. gericht interviewen) Handboek ontwikkelen van competenties Handleiding en format POP’s Quick-scan voor het vaststellen van competentieprofielen en basiscompetenties

16 ©Van Weert + Partners, 2005 Toolkit CM © Per deelnemer /organisatie 1 toolkit (papier) Indien gewenst CD Voorjaar 2006 ook online, introductiekorting

17 ©Van Weert + Partners, 2005 Netwerk/platforum De deelnemers kunnen tijdens en na afloop ervaringen uitwisselen, elkaar ondersteunen en feedback geven op hun rol / bijdrage aan evt. implementatie Gebruik maken van elkaars expertise Indien gewenst met ondersteuning van Van Weert + Partners

18 ©Van Weert + Partners, 2005 De leergang Programma, werkwijze, waar en wanneer

19 ©Van Weert + Partners, 2005 Programma 1e blok (2 dagen) theoretische uitgangspunten leren spreken van één taal competentieprofielen en basiscompetenties beoordelen van competenties (KNOW) 2e blok (2 dagen) competentiegericht interviewen (STAR) rollen van de CMS de implementatie Impulsdagdeel

20 ©Van Weert + Partners, 2005 Werkwijze Kleine groepen (maximaal 12) 2 trainers, veel persoonlijke aandacht Train-de-trainer Mix tussen theorie en doen Veel oefenen, zelf doen, feedback Rode draad is fictieve business case Veel uitwisseling van praktijkervaringen

21 ©Van Weert + Partners, 2005 Voor- en najaar 2006 Incompany ‘Open’ leergang Locatie: afhankelijk van deelnemers

22 ©Van Weert + Partners, 2005 Vragen en informatie Van Weert + Partners Postbus 127, 4100 AC Culemborg Jouko van Aggelen, managing consultant j.vanaggelen@vanweert.nl 0345 510515


Download ppt "©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google