Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErna Wauters Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Welkom op de Algemene Informatieavond. 22-09-2014
2
Spoorboekje: 19.00Inloop met koffie/thee 19.15Centraal gedeelte 20.15Informatie in de groepen 21.00Sluiting 2
3
Mededelingen van de school/MR/OR Transfers leerlingen t.b.v. therapieën Sophia Ontwikkelingsperspectieven en de rol van de ouder Buitenschools sportaanbod Schoolgids ‘14-’15 Rondvraag Centraal gedeelte: 3
4
Mededelingen School: Voorstellen: Karin Nijhuis, zorgcoördinator SO Anissa Abed, docent VSO Mededelingen Medezeggenschapsraad: 2 Vacatures oudergeleding van de MR Aanmeldingen welkom (Amy Wassing/Erwin van Crugten) Mededelingen Ouderraad: Aanmeldingen welkom (Shereeta Rosheuvel/Anke Hartog) Herinnering aan voldoen ouderbijdrage 4
5
Evaluatie transfers leerlingen t.b.v. therapieën Klaasjan van Haastrecht/Sophia Revalidatie 5
6
Ontwikkelingsperspectieven en de rol van de ouder Ben van den Broek 6
7
ONTWIKKELINGSPERSPECTIEF 7
8
WETTELIJK De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling binnen zes weken een ontwikkelingsperspectief vast na op overeenstemming gericht overleg met de ouders De school gebruikt een samenhangend systeem van (genormeerde) instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties van de leerlingen De school volgt of de leerlingen zich ontwikkelen conform het ontwikkelingsperspectief en maakt naar aanleiding hiervan beredeneerde keuzes De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling binnen zes weken een ontwikkelingsperspectief vast na op overeenstemming gericht overleg met de ouders De school gebruikt een samenhangend systeem van (genormeerde) instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties van de leerlingen De school volgt of de leerlingen zich ontwikkelen conform het ontwikkelingsperspectief en maakt naar aanleiding hiervan beredeneerde keuzes 8
9
Thema Opbrengstgerichtheid: invoering ontwikkelingsperspectief WAS Handelingsplan Elk schooljaar in overeenstemming met ouders, jaarlijkse evaluatie ook rapportageplicht vorderingen IS Ontwikkelingsperspectief Bevoegd gezag na advies van de CVB en na overleg ouders. Evaluatie tenminste éénmaal per jaar met ouders/leerling. OPP: inschatting ontw.mogelijkheden verbinden instroom - en verwacht uitstroomniveau. Voortgangsrapportage School rapporteert over de vorderingen vd de leerlingen aan de ouders/verzorgers Voortgangsregistratie Een voortgangsregistratie (LVS) is daarbij verplicht. 9
10
UITGANGSPUNTEN OPP Middel en geen doel Inspanningsverplichting Ambitieus Gericht op opbrengsten Geen resultaatverplichting In de tijd geformuleerd Meetbaar/toetsbaar Vergelijkbaar (intern en extern) Beïnvloedbaar Dynamisch document Middel en geen doel Inspanningsverplichting Ambitieus Gericht op opbrengsten Geen resultaatverplichting In de tijd geformuleerd Meetbaar/toetsbaar Vergelijkbaar (intern en extern) Beïnvloedbaar Dynamisch document 10
11
Thema Doorstroomleeftijd, verblijfsduur en onderwijstijd Thema Doorstroomleeftijd, verblijfsduur en onderwijstijd WAS Maximum leeftijd De leeftijd waarop de leerling het speciaal onderwijs én het voortgezet speciaal onderwijs moet verlaten is (behoudens verlenging) 20 jaar. IS Doorstroomleeftijd SO: 14 jaar. Vervolg: VSO-school of VO-school VSO: 20 jaar Het OPP vd leerling bepaalt in welk uitstroomprofiel de leerling wordt geplaatst. Uitstroomprofielen : 1.VERVOLGONDERWIJS, 1.ARBEIDSMARKTGERICHT 1.DAGBESTEDING. 11
12
ONTWIKKELINGSPERSPECTIEF: WAT Uitstroomniveau o.b.v.: Leerpotentieel (Opbouw intelligentie), Leervorderingen. Protectieve en Belemmerende factoren in kind, gezin en school. Leerrendementsverwachting per vakgebied a.d.h.v.toetsafnames. Op basis van deze resultaten wordt een conclusie getrokken met verwijzing naar de bijhorende leerroute met bijhorend arrangement. Uitstroomniveau o.b.v.: Leerpotentieel (Opbouw intelligentie), Leervorderingen. Protectieve en Belemmerende factoren in kind, gezin en school. Leerrendementsverwachting per vakgebied a.d.h.v.toetsafnames. Op basis van deze resultaten wordt een conclusie getrokken met verwijzing naar de bijhorende leerroute met bijhorend arrangement. 12
13
WERKEN MET OPP Vertalen Ontwikkelingsperspectief (lange termijn) naar Onderwijsbehoeften (korte termijn) Vertalen Ontwikkelingsperspectief (lange termijn) naar Onderwijsbehoeften (korte termijn) Nieuwe leerling : OPP => gegevens vd verwijzende school of eigen testgegevens: startprofiel. Leerlingen met DL < 30: OPP met leerdoelen voor het eerstvolgende schooljaar en een uitstroomperspectief Leerlingen met DL >30 : OPP met leerrendementsverwachtingen tot overstap V(S)O en een uitstroomperspectief Nieuwe leerling : OPP => gegevens vd verwijzende school of eigen testgegevens: startprofiel. Leerlingen met DL < 30: OPP met leerdoelen voor het eerstvolgende schooljaar en een uitstroomperspectief Leerlingen met DL >30 : OPP met leerrendementsverwachtingen tot overstap V(S)O en een uitstroomperspectief VSO Leerlingen Onderbouw : OPP met leerrendementsverwachtingen tot sector-/ profielkeuze incl. uitstroomprofiel VSO Leerlingen Bovenbouw: OPP met leerrendementsverwachtingen per vakgebied tot Examens en uitstroomprofiel VSO Leerlingen Onderbouw : OPP met leerrendementsverwachtingen tot sector-/ profielkeuze incl. uitstroomprofiel VSO Leerlingen Bovenbouw: OPP met leerrendementsverwachtingen per vakgebied tot Examens en uitstroomprofiel 13
14
OPP - DE PIRAMIDE (V)SO LG /LZ Algemene gegevens Medische diagnose & Cognitieve capaciteiten Protectieve factoren Leerbelemmerende factoren Besteding onderwijstijd School & Groepsverloop & Schoolvorderingen Ontwikkelingsprofiel Ontwikkelingsperspectief & Verwacht Uitstroomprofiel Algemene gegevens Medische diagnose & Cognitieve capaciteiten Protectieve factoren Leerbelemmerende factoren Besteding onderwijstijd School & Groepsverloop & Schoolvorderingen Ontwikkelingsprofiel Ontwikkelingsperspectief & Verwacht Uitstroomprofiel 14
15
SO 15
16
SO > DL 30 16
17
VSO 17
18
Buitenschools sportaanbod Patricia de Haan 18
19
DE PIRAMIDE SPORTEN
20
20
21
SPORTEN OP DE PIRAMIDE 2 keer per week gymles 1 keer met de groep (heterogene groepen) 1 keer op niveau (homogene groepen) Zwemles op maat Naschoolse sporten 21
22
Naschoolse sporten Maandag 15.00 – 17.00 uur Dinsdag 15.30 – 17.30 uur Woensdag 12.30 – 14.00 uur Donderdag 15.15 – 16.45 uur Vrijdag 15.00 – 16.30 uur 22
23
MAANDAG (1) PERIODE 1: Voetbal -Voor groep 5-8 + VSO -15.00 – 17.00 uur -Trainer Edwin Vurens van SV Erasmus -Cursus duurt tot de kerstvakantie 23
24
MAANDAG (2) PERIODE 1: Dansen -Groep 5-8 + VSO -15.00 – 16.00 uur -Yoram van Splinteren -Cursus duurt tot de kerstvakantie 24
25
DINSDAG LOOPBASKETBAL GROEP 5-8 + VSO GROEP 1: 15.30 – 16.30 UUR GROEP 2: 16.30 – 17.30 UUR LOCATIE: Sportzaal De Kameleon 25
26
BASKETBAL Wedstrijden tegen andere basketbalteams Een professionele wedstrijd bezoeken Uitje ter afsluiting van het seizoen 26
27
WEDSTRIJDENWEDSTRIJDEN 27
28
Woensdag Periode 1: basketbal Groep 2 tot en met groep 4/5 Trainer van St4R 12.30 – 14.00 uur Eerst eten, daarna sporten!! Cursus duurt tot de kerstvakantie 28
29
Donderdag Badminton i.s.m. BC DKC Groep 5-8 + VSO 15.15 – 16.00 uur groep 1 16.00 – 16.45 uur groep 2 5 keer per jaar training op de vereniging NK aangepast badminton 29
30
Vrijdag (Rolstoel)tennis Groep 5-8 + VSO 15.00 – 15.45 uur groep 1 15.45 – 16.30 uur groep 2 1 keer per periode training op de vereniging 30
31
Sporten periode 2 + 3 Maandag Periode 2: KameleonSport Periode 3: Voetbal (SV Erasmus) Woensdag Periode 2: Honkbal (ADOLakers) Periode 3: Handbal (SOS Kwieksport) 31
32
De gymsectie!! Dirja, Jennifer, Sanne en Patricia 32
33
Schoolgids ‘14-’15 33
34
Schoolgids ‘14-’15 Eén gids voor SO en VSO: doorgaande lijn. Praktische informatie/verwijzingen naar website Inhoudelijke informatie/verwijzing naar website Uitstroomgegevens ‘12-’13 Feedback op gids per e-mail naar Peter van der Bor 34
35
Rondvraag VSO-ouders: Project Friends to Friends Inge Verhoeven 35
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.