De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING."— Transcript van de presentatie:

1

2 MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING

3 Even voorstellen: VHTO VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek Meer meisjes en vrouwen interesseren voor een opleiding en baan in bèta/techniek en ICT Integrale aanpak: kennismaking vrouwelijke beroepsbeoefenaars in combinatie met bewustwording keuzebegeleiders en actieve rol bedrijfsleven Girlsday | Speeddaten | Workshadowing | Talentenkijker | Vmbo-mbo-brug | Spiegelbeeld

4 Bètamentality Non bèta’sCarrière bèta’s Hekel aan exacte vakken Techniek is geen optie Saai toekomstbeeld Omgaan met mensen Geld verdienen Technologie heeft interessante mogelijkheden Eigen onderneming Concrete bèta’sMensgerichte generalisten Doe-het-zelvers Praktisch ingesteld Verkenners Interesse hoe iets werkt Concreet werk Positief beeld Lessen zijn leuk en nuttig Maatschappelijk betrokken Leuk werk

5 Intertoys gids 2013

6 Bètamentality Verdeling meisjes en jongens over types MeisjesJongens Non bèta’s 20% 7% Carrière bèta’s 26% 30% Concrete bèta’s 25% 38% Mensgerichte generalisten 29% 25%

7 Vmbo-leerlingen verdeeld over de sectoren 2012/2013 N= 36.207N= 33.797 Bron: Platform Bèta Techniek

8 Mbo-leerlingen verdeeld over de sectoren 2012/2013 Bron: Platform Bèta Techniek N= 260.991N= 238.450 Bron: Platform Bèta Techniek

9 4 havo-leerlingen verdeeld over de profielen 2012/2013 N=29.316N= 29.543 Bron: Platform Bèta Techniek

10 4 vwo-leerlingen verdeeld over de profielen 2012/2013 N=19.781N= 21.875 Bron: Platform Bèta Techniek

11 Doorstroom naar bètatechnische vervolgopleiding HO 10-11 (cluster 1&2) HavoVwo Jongens N-profiel68% Meisjes N-profiel23%40% Bron: ResearchNed

12 Percentage vrouwelijke studenten in bèta/technische opleidingen in het HO (science, math, computing) in 2010 Roemenië52% Italië51% Portugal48% Zweden43% VS43% Ierland41% Finland40% IJsland38% EU (27)38% GB37% Frankrijk36% Duitsland35% Denemarken35% Spanje34% Zwitserland31% België30% Japan25% Nederland20% Bron: ISCED 5-6, Eurostat

13 Regionale samenwerking vo, ho, bedrijven(1) Aandacht voor meisjes – startpositie

14 SterkteZwakte KansenBedreigingen Regionale samenwerking vo, ho, bedrijven (2) Aandacht voor meisjes - SWOT

15 Wat houdt meisjes tegen?  Beroepsbeeld en beeld van techniekonderwijs  Omgeving  Zelfbeeld

16 Facts vmbo (1) Beroepsbeelden bepalen keuze voor sector, én:  20% van de meisjes in de onderbouw zegt te weten welke technische beroepen er zijn (tegenover circa 50% van de jongens)  41% van de meisjes in de onderbouw zegt niet te weten welke technische beroepen er zijn (tegenover 24% van de jongens)

17 Facts vmbo (2) Uit de VHTO-keuzemonitor vmbo:  Ouders grote invloed op keuzes van leerlingen  Meisjes onderbouw: Positief tegenover wiskunde Negatief tegenover techniek – sector & beroepen

18 Beroepsbeeld. We zien meestal dít:

19 Meer effect heeft dít:

20 VHTO-beeldenbank ‘Dit Doe Ik’’ voor meisjes po, vmbo, havo en vwo Een beeldenbank met foto’s, filmpjes én verhalen van vrouwen en mannen met een technisch beroep. www.ditdoeik.nl

21 Talentenkijker voor leerlingen groep 7/8 primair onderwijs (po)

22 Girlsday voor meisjes groep 7/8 po & onderbouw vo

23 Tips voor een geslaagde Girlsday  Korte en interactieve presentaties  Gebruik beeldmateriaal en anekdotes  Niet te kinderachtig  Haak in op actualiteit, wat kennen de meisjes  Stem het programma goed af met school en bedrijf  Laat de meisjes iets doen, ontdekken of maken  Laat zien dat werken als vrouw binnen het bedrijf heel gewoon is  Welke opleidingen zijn nodig om te werken binnen het bedrijf

24 Speeddaten voor meisjes vo bij keuze sector, profiel of opleiding

25 Keuzeversterking vmbo voor meisjes 3 e leerjaar theoretische leerweg

26 Integrale aanpak op vmbo voor meisjes, keuzebegeleiders – ook ouders – vakdocenten, vo-docenten, directie

27 Integrale aanpak op havo/vwo voor meisjes, keuzebegeleiders – ook ouders – vakdocenten, vo-docenten, directie

28 Tips: beroepsbeeld  Gebruik contextrijke lesstof  Breng maatschappelijk nut van techniek en exact onder de aandacht  Organiseer gastlessen (door vakvrouwen)  Organiseer excursies naar technische bedrijven  Geef voorlichting over beroepsmogelijkheden tijdens PSO en LOB

29 AfschaffenVerbeteren VerminderenNieuw invoeren Regionale samenwerking vo, ho, bedrijven (3) Aandacht voor meisjes - Aanscherping

30 Bedankt voor jullie aandacht & bijdrage! www.vhto.nl /vhtoamsterdam

31


Download ppt "MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING."

Verwante presentaties


Ads door Google