Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVincent de Vos Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater
2
Veel kinderen horen te weinig woorden Een kind uit een gezin met ongeschoolde/ laaggeschoolde ouders hoort ca. 615 woorden per uur. Een kind uit een gezin met ouders met een redelijke opleiding hoort 1251 woorden per uur. Een kind uit een gezin met hoogopgeleide ouders hoort 2153 woorden per uur. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
3
Wat maakt zwakke lezers zwak? Wat doet de school eraan? Opbrengstgericht werken Vrij lezen: kennis uit MLP De rol van de bibliotheek: meer doelgericht samenwerken met de school Monitor de Bibliotheek op school Maatwerk van de bibliotheek, met kennis van MLP, 4you! Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
4
Zwakke lezers Woordenschat Technisch lezen Algemene kennis Toepassen van leesstrategieën Motivatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
5
Leesvaardigheid: PIRLS 2011 Tiende plaats voor lezen Scores stabiel t.o.v. meting 2006: daling tot stand gekomen Enkele andere landen zijn Nederland voorbij gestreefd Goed nieuws: Nederland heeft de beste zwakke lezers! Alle deelnemende kinderen uit groep 6 halen ten minste het laagste niveau. Keerzijde: Nederland heeft zeer weinig excellerende leerlingen Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
6
Wat doen de scholen? Sinds 2007 meer aandacht voor basisvaardigheden taal en rekenen. (taalpilots, scholen aan zet) Meer aandacht voor verschillen tussen kinderen Resultaten moeten omhoog via werkwijze van opbrengstgericht werken Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
7
De school zoekt de oplossing in methoden, didactiek en organisatie. Dat is nodig, maar niet voldoende. Dus: Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
8
Vrij lezen! Goed voor woordenschat begrijpend lezen schrijfstijl spelling kennis van grammatica Stephen Krashen (1993), The Power of Reading: Insights from the Research. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
9
Onderzoek S Mol en A Bus: To read or not to read Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
10
Nog meer bewijs: de relatie tussen lezen en Cito-scores Er is een positief verband tussen het lezen van boeken en de scores op taal, wiskunde en studievaardigheden van de Cito-eindtoets. Frequent boeken lezen van een hoger niveau is de beste voorspeller voor Cito-scores taal. Bron: D. Kortlever & J. Lemmens: ‘Relaties tussen leesgedrag en Cito-scores van kinderen.’ Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, 40, 1, 2012 Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
11
Wat kan de bibliotheek bijdragen? Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
12
Doelgericht samenwerken Oog voor de problemen van de school: wij helpen jullie om taalproblemen te verminderen. Aansluiten bij de werkwijze van de school: opbrengstgericht werken. Maatwerk leveren: diensten en collecties mede richten op de zwakke lezers. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
13
Opbrengstgericht Werken Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
14
Leerkrachten informeren Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Hoe?
15
Monitor De Bibliotheek op school Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
16
Wat meet de Monitor? Leengedrag Leesmotivatie Leesgedrag Leescultuur thuis Leesbevorderend gedrag van leerkrachten Uitvoering leesbevorderingsbeleid Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
17
Opbrengstgericht werken met de Monitor 1. Resultaten analyseren Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
18
Aantal uitleningen Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
20
Leesvoorkeuren in groep 7 van school Y Meisjes Vriendschap Humor Ander onderwerp School Griezelen Jongens Sport Humor Techniek Griezelen Oorlog Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
21
Kennis inzetten bij analyse Verband leggen leesmotivatie, leesgedrag en leesvaardigheid kenmerken van zwakke lezers de collectie leesbevorderend gedrag van leerkrachten (boekenkring – praten over boeken) Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
22
Informatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 www.makkelijklezenplein.nl Van leesmotivatie naar taalprestatie Open Boek Verborgen talenten JSW, Didactief
23
Opbrengstgericht werken met de Monitor 2. doelen stellen Voorbeeld van doelen zijn: Kennis inzetten Zwakke lezers benoemen als specifieke doelgroep Belang van tijd voor vrij lezen Actieve rol van de leerkracht Collectie: maatwerk en presentatie Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
24
Opbrengstgericht werken met de Monitor Stap 3: afspraken maken over (nieuwe) werkwijzen Voorbeelden zijn: Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
25
Monitor De Bibliotheek op school Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
26
Kennis inzetten Begeleiding van zwakke lezers in de schoolbibliotheek. Samenstellen en opstellen van collecties in de schoolbibliotheek en in de klas. Leerkrachten toerusten om effectief te werken aan leesbevordering (boekenkring, alternatieve werkvormen voor boekspreekbeurt, begeleiding bij boekkeuze (de vijfvingertest)) Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
27
Opbrengstgericht werken met de Monitor Stap 4: werkwijzen uitvoeren Jaar (of half jaar) uitvoeren, daarna opnieuw kijken naar de resultaten. De lees- of taalcoördinator houdt de vinger aan de pols bij de leerkrachten. Door de werkwijze regelmatig te herhalen, worden trends zichtbaar, ook in de taalprestaties van de leerlingen. Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
28
Samengevat: Maak scholen bewust maken van het belang van vrij lezen en vrijetijdslezen, ook voor zwakke lezers Sluit aan bij de problemen en werkwijzen van de school Faciliteer leerkrachten om effectief te werken aan leesbevordering bij zwakke lezers Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
29
Lezen loont! Ook voor zwakke lezers Kenniscirkel dBos 4 juni 2013
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.