Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Maas Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen
2
Doel bijeenkomst Wat is belangrijk voor een goede start met lezen in groep 3 en hoe kunnen we de kans op een succesvolle leesstart bij de kinderen gezamenlijk vergroten?
3
Belang van lezen Bij veel vakken op school spelen teksten een belangrijke rol. Voor deelname aan het maatschappelijke leven; informatie via kranten, boeken, internet enz. Plezier
4
Risicokleuter ? Kleuters die in januari groep 2 minder dan 6 letters kennen. Kleuters die uitvallen op onderdelen van de kleuterscreening. Kleuters met spraak-/taalproblemen. Kleuters met leesproblemen in de familie.
5
Kleuterscreening Letters benoemen Snel benoemen primaire kleuren Beginklank kunnen zeggen Pogingen tot schrijven ondernemen Rijmen Woordobjectivatie (kort – lang woord) Auditieve synthese (v-i-s)
6
Kleuren benoemen
7
Invented spelling
9
Beginnende geletterdheid Niet alle kleuters profiteren van het klassikale aanbod. Verlengde instructie in een kleine groep met het programma: “Een steuntje in de rug met klanken en letters”. Tevens een voorschot op het aanvankelijk leesproces.
10
Een steuntje in de rug met klanken en letters
11
Doel van het programma Spelenderwijs bekend raken met de functie van klanken en letters, waardoor de overgang van groep 2 naar groep 3 (en dus het aanvankelijk leesproces) vereenvoudigd wordt. Doordat de kinderen ervaring opdoen met activiteiten rond geletterdheid groeit het zelfvertrouwen, de motivatie en wordt de kans op een succesvolle leesstart vergroot.
12
Wat gaan we doen? We gaan de kinderen helpen anders naar woorden te kijken. tot 5 jaar – betekenis van woorden > 5 jaar – kijken en luisteren naar woordvorm (fonologisch bewustzijn)
13
Oefenen vaardigheden Klank – tekenkoppeling : 10 letters Rijmen: rijmen 2 woorden?; kan je zien dat ze rijmen?; beginrijm (welke woorden beginnen met een “m”)? Analyse: woorden verdelen in lettergrepen, letters/klanken. Wat hoor je vooraan? Wat achteraan? ( letters zoals we horen!) Synthese: woorden, woordstukjes, plakken klanken/letters Foneembewustzijn: als de vorm verandert, verandert ook de betekenis
14
Praktische zaken We oefenen 10 weken Twee keer per week ongeveer 20 minuten Groepjes van 3 of 4 kinderen Percevalweg: maandag en donderdag Koninginneweg: woensdag en vrijdag Oefenen o.l.v.: Miranda van Seters
15
ouders Oefenmap gaat na 1 e oefendag van de week mee naar huis. Drie keer per week 10 minuten oefenen Vast tijdstip Geen tijd gehad, niet compenseren door een uur te oefenen, maar gewoon weer oppakken Strijd werkt averechts Kansen grijpen!
16
Week 1 Beginnende geletterdheid: Waar is iets te lezen?
17
Klank-tekenkoppeling ( www.wijsmetletters.nl )
18
Auditieve concentratie Luisteren naar een verhaal en reageren bij “geheimwoorden” Eerst 1 geheimwoord, dan met 2 en 3 oefenen.
19
Vingerpoppetjes Loek Lapper, Kareltje Klank en Lisa Langzaam
20
Start: Deelnameformulier Na afloop: Diploma voor inzet en harde werken Verslag hoe het gegaan is
21
Vragen ??? Veel plezier met het oefenen en blijf vooral ook voorlezen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.