De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)"— Transcript van de presentatie:

1 Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)

2 Mededelingen: Verjaardag: Graag van tevoren met de leerkracht afspreken. Bij binnenkomst krijgt het kind een feestbutton. Hij/zij mag 2 leuke activiteiten kiezen voor die dag. Het gezamenlijke feestje met de ouders duurt ongeveer 10 min. Graag een kleine, liefst gezonde traktatie. Gym: Maandagmiddag en donderdagochtend. Graag rekening houden met kleding en schoeisel voor die dag. Groepsouders voor groep 4 zijn: Denise (moeder Lotte) & Robert (vader Zoë)

3 Hoe starten we in de ochtend? Bij binnenkomst verwachten wij dat de kinderen op hun vaste plaats gaan zitten om rust in de groep te hebben. Evt. nagekeken werk ligt op tafel. Een * bij een opdracht betekent dat ze deze mogen verbeteren. Kinderen mogen alvast de spullen op tafel leggen voor de 1 e activiteit. (boek/schrift, potlood, gum en werkblokje. Wij willen graag om 8.30 uur beginnen. Wilt U hier aub rekening mee houden? Dank U Dagplanning: Deze wordt besproken en is zichtbaar op het digibord. Dit geeft kinderen duidelijkheid en houvast

4 Weektaak Wat is hier op te lezen? Wat je kunt doen als je klaar bent met het gewone werk. In het begin is dit nog veel hetzelfde maar de weektaken worden steeds individueler. Individuele afspraken en evt. extra begeleiding

5 Welke vakken 1. Technisch lezen: Estafette 2. Rekenen 3. Taal 4. Begrijpend lezen/Nieuwsbegrip 5. Spelling 6. Schrijven 7. Verkeer Op de wanden in de klas is zichtbaar waar we mee bezig zijn en wat we de komende tijd gaan leren.

6 Technisch lezen Estafette 4x p/w 45 min Elke les begint met het flitsen van woorden Doel: Snelheid opvoeren bij woordlezen In deze lessen oefenen we op specifieke woordmoeilijkheden en op het goed en vlot kunnen lezen van teksten. Leeskwartier/Connect 2 à 3 x p/w 15 min. Kinderen lezen zelfstandig in eigen tempo in een zelf gekozen leesboek De leerkracht begeleidt een groepje kinderen die moeite hebben met lezen

7 Rekenen 5x per week 45 min. Automatiseren: Vóór aanvang van de les 1 minuut automatiseren met sommen tot 20 (+ en -) Waar ligt de nadruk op in groep 4: Getallenlijn: tellen/doortellen tot 130 Erbij/eraf sommen tot 100 Tientallen+eenheden 8+5= 12-5= Sommen over 10-tal: 56+18= 25-17= Tafels van 1 t/m 10 automatiseren Delen: groepjes maken/eerlijk verdelen Geld: geldsommen €1, €2 en €0,50, €5, €10 en €20 Tijd: hele-, halve-, kwart-uren kwartalen/maanden Meten: dm, cm ltr, dl kg (wegen)

8 Taal 4 à 5x per week 45 min. Spreken/luisteren: strategieën aanleren om goed te spreken, te luisteren en gesprekken te voeren Schrijven: Welke soort teksten zijn er (weet- verhaaltekst, gedichten…) Hoe schrijf ik een tekst, de opbouw, titel, onderwerp enz. Taalbeschouwing: Structuur van een zin: vraagteken, punten, korte- lange zinnen Zelfstandig naamwoord: mens, dier, plant (naamwoord) Lidwoorden: de, het, een. Tegenwoordige/verleden tijd Over wie gaat het? (onderwerp) doe-woord = werkwoord Woordenschat: 10 nieuwe woorden – toepassen woorden

9 Begrijpend lezen/Nieuwsbegrip Na herfstvakantie om de 4 weken een cito-oefenblad begrijpend lezen Vanaf december 1x p/w Nieuwsbegrip Het lesprogramma ‘Nieuwsbegrip” verzorgt elke week een tekst met actueel nieuws. Via een stappenplan leren kinderen hoe ze een tekst beter kunnen begrijpen. Op het einde van de les volgt altijd een speciale uitzending van jeugdjournaal over het behandelde onderwerp.

10 Spelling 5x per week 30 min. We leren dat je woorden kunt opsplitsen in 3 groepen: 1 Klankwoorden: Hak in klankstukken… zó schrijf je het ook b.v. k-l-o-m-p p-oe-s sch-o p m-ooi g-a-ng k-ie-s r-eu-s 2 Regelwoorden: Je moet een regel toepassen, bijv.: * Hoor je op het einde van een klank een lange klinker, dan schrijf je er maar één (namen, lopen) * Schrijf je een d of t achteraan? Maak het woord langer kran? – kranten paar? – paarden 3 Weetwoorden: Je kunt niet horen welke letter, dus onthouden! Bijv. ei – ij ou – au f~ v~ s~ z~

11 Schrijven 2x p/w Nadruk ligt op de hoofdletters schrijven. Verkeer: Klaar…over ! 2 à 3x per maand. Alle kinderen werken aan de computer: spelling, woordenschat, rekenen

12

13 Einde van de dag Opruimen We hebben dan meestal nog 5 min. tijd voor de evaluatie of een spelletje Kijkt u zelf nu maar eens !


Download ppt "Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)"

Verwante presentaties


Ads door Google