Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Diabetesrevalidatie UMCG
Madelein Schotman, verpleegkundig consulent diabetes Heike Mesch, gezondheidszorgpsycholoog Diabetesrevalidatie 2 november 2006
2
Sleutelen aan de regie
3
Diabetesrevalidatie
4
Doelgroep Richt zich op mensen met diabetes die ondanks intensieve diabeteszorg toch problemen blijven ondervinden
5
Diabetes Recht en verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen
Zelfmanagement is hoeksteen van de behandeling Zelfmanagement vaardigheden kun je leren
6
Empowerment Sterker maken van: Het vermogen tot handelen
Het vertrouwen in eigen handelen
7
Wat heb je hier voor nodig
Kennis Vaardigheden - oefenen met zelfregulatie - oefenen met sportsituaties - communicatie - omgang sociale situaties - grenzen stellen naar omgeving
8
Doelen Patiënt bepaalt zijn eigen doelen
Patiënt bepaalt zijn eigen prioriteiten
9
Regie in eigen hand
10
Regie in eigen hand - een voorbeeld uit de praktijk -
Vertaling van zelfmanagement en empowerment naar de praktijk Heike Mesch, GZ-psycholoog, diabetesrevalidatie
11
Casus: mevrouw Bij 4x dd. Insuline sinds 4 jaar HbA1c = 8.3% Regulatieschommelingen die belemmerend zijn voor werk Eet regelmatig bij Gewicht neemt gestaag toe. Voelt zich niet fit Vrouw 28 jaar Verpleegkundige Een fictieve casus Mw. wil haar regulatie verbeteren en denkt dat ze daarvoor meer kennis nodig heeft. Haar internist vindt dat ze nodig moet afvallen.
12
Diabetesrevalidatie Ze komt na de intake door DVK en arts in ons groepsbehandelingsprogramma De basismodule
13
Basismodule Bewustwording Problemen en doelen inventariseren
Aandacht voor belemmeringen, motivatie, belastbaarheid Basiskennis en vaardigheden ‘up-to-date’ brengen Plan van aanpak maken (hoe bereik ik mijn doelen?)
14
“Kunnen, durven, willen”: Patiënten zelf verantwoordelijkheid geven
15
Belemmeringen Kunnen Willen Durven Kennis Vaardigheden Bereidheid
Steun Draagkracht vs draaglast Willen Bereidheid Prioriteiten/keuzes Levensfase Durven Loslaten van het oude vertrouwde Inschatting van de consequenties Vertrouwen in eigen kunnen
16
Actieplan Hoofddoelstelling Belemmeringen (kunnen-durven-willen)
Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Hulpbronnen (in jezelf/thuis) Hulpbronnen (professioneel, bv. Diabetesrevalidatie) Concrete stappen: Ik ga doen We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert
17
“Kunnen, durven, willen” Voorbeeld van mevrouw Bij:
te weinig kennis over wisselwerking koolhydraten-insuline te weinig kennis over de eigen hyposymptomen Durven: angst voor hypo’s angst voor bewegen bang voor oordeel anderen – collega’s Willen: geen prioriteit geven aan diabetes, geen tijd nemen niet op lichaam willen letten – als maar doorgaan Kunnen Durven In eerste instantie dacht mevrouw dat het alleen een kennis probleem was Maar gaandeweg de behandeling kwam ze er achter dat accepatie en hypo-angst een grotere rolspeelden Willen
18
Actieplan mw. Bij Hoofddoelstelling Betere regulatie
Belemmeringen (kunnen-durven-willen) Kennis Hypoangst Bang voor reacties collega’s Geen prioriteit geven aan diabetes (acceptatie?) Subdoelen (gekoppeld aan belemmeringen) Meer kennis Hypo-angst verminderen Beter voor mezelf opkomen op werk acceptatie We begeleiden mensen om hun eigen keuzes te maken en daar hun prioriteiten te stellen Soms kan dat zelfs betekenen dat iemand na de basismodule stopt met de behandeling omdat hij of zij nu niet in de omstandigheden verkeert
19
Actieplan (vervolg) Hulpbronnen (in jezelf, thuis) humor partner
Hulpbronnen (bv. Diabetesrevalidatie) Vervolgmodule Concrete stappen Registreren (2x p.w. 7-pts curve) Tijdens het werk 3 x p. dag extra pauze van 5 minuten nemen (aandacht voor lichaam) Gesprek aangaan met collega’s Gesprekken met diabetesverpleegkundige en diëtiste over koolhydraten en insuline afstemming Zoals u gezien heeft, heeft mevrouw de keuze gemaakt om op afvallen geen doel te formuleren Ervan uitgaande dat patiënten zelf beslissingen nemen en moeten nemen over hun behandeling, is deze behandeling erop gericht patiënten capaciteiten te leren die ervoor nodig zijn om weloverwogen keuzen te maken. Naast de klassieke doelen van educatie, moeten patiënten vertrouwen in het eigen kunnen krijgen en strategieën ontwikkelen om weloverwogen keuzes te maken
20
Schrijven eigen ontslagbrief
Ontslag informatie Ik heb de volgende behandelvormen gevolgd: Ο Basismodule & Vervolgmodule Doelen die ik behaald heb:….. Doelen die ik( nog) niet behaald heb:…… Mijn belemmeringen hierin zijn:……. Ik ga hiermee verder en heb nodig:……. Ik ga doen(concrete stappen):……. Ik maak zelf een afspraak bij:……… We zijn maar een tussenstation en we hopen dat iemand voldoende is uitgerust om zijn weg te vervolgen en de geleerde mee te nemen naar zijn reguliere zorgverleners.
21
empowerment zelfmanagement
22
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.