Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Dekker Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Inspiratiedag Natuur Op School Welkom!
2
Inspiratiedag Natuur Op School Programma: Toelichting bij het NOS-subsidiereglement De Speelplaats ParticiWadde? Lunch Outdoor Education: leren van, over of in de natuur? Aan de slag!
3
Provinciale subsidies voor vergroening van schooldomeinen
4
Twee basisvoorwaarden Vier uitgangspunten Biodiversiteit bevorderen Educatieve meerwaarde EcologischEducatief ParticipatiefGeïntegreerd
5
Hoe loopt zo’n vergroeningstraject? Indienen intentieverklaring (www.west-vlaanderen.be/nos)www.west-vlaanderen.be/nos Verkennend gesprek met MOS-begeleider Vorming voor het team (2 uur) Bevraging van team, kinderen, ouders… Eventueel inschakelen externe expertise Opmaak inrichtingsplan Opvragen offertes Opstellen plan om project educatief te integreren in de schoolwerking Indienen projectvoorstel en wachten op goedkeuring Uitvoering van het project Indienen subsidiedossier
6
Wie zal wat betalen?* -Terugbetaling 85 % vd aanvaarde investeringskost -Minimum investering: € 1000 ( € 850 subsidie) -Maximum subsidie: € 5000 ( € 5885 investering) -Prefinanciering -Bepaalde onderdelen: vastgelegd bedrag. -* Binnen de perken van de daartoe op de begroting van de provincie West-Vlaanderen goedgekeurde kredieten.
7
Welke kosten mag ik inbrengen? -Streekeigen plantgoed -Uitbraak verhardingen -Graafwerken (poel, heuvel, …) -Inhuren externe expertise -Noodzakelijke afrasteringen -Ondersteuningsmaterialen -Educatieve en veldwerkmaterialen -Klein tuingereedschap -… Dit in overleg met de MOS-begeleider (redelijkheid: vergroening primeert!)
8
Ik maak een dossier en daarin zit… 1.Projectvoorstel: -Het projectvoorstelformulier met gegevens van de school -Beknopte schriftelijke toelichting (doelstellingen, omschrijving educatieve verankering, verduidelijking participatief luik) -Werkplanning voor de uitvoering van het project -Planning voor opvolging en onderhoud van het project -Gedetailleerde begroting (met uitgaven- en inkomsten) en bestekken/offertes -Plattegrond beginsituatie -Plattegrond gewenste situatie 2. Subsidieaanvraag -Plattegrond en foto’s realisatie -Offertes en facturen (met betaalbewijs) -Eventuele vergunningen (of bewijs aanvraag ervan) -Visibiliteit Provincie
9
En wanneer zien we ons geld? -Project volledig afgewerkt -Alle facturen binnen -Subsidieaanvraagformulier + begroting ingediend voor 1 november Uitbetaling ten laatste januari volgend kalenderjaar
10
Vragen?
11
De Speelplaats Hoe omschrijf je je eigen speelplaats? Waarvoor wordt de speelplaats gebruikt? Wat gebeurt er tijdens de pauze op de speelplaats? Wat vinden de leerlingen van hun speelplaats?
12
Maak het verschil op de Speelplaats! Organisatie ‘Diversiteit en Samenleving’ Onderzoek naar Samenleven op de speelplaatsen Brochure: 4 centrale kwesties, 9 aanbevelingen Activiteiten en Animatie / Toezicht en Begeleiden Afspraken en Regels / Infrastructuur en Ruimte
13
Maak het verschil op de Speelplaats! 1)Maak de middagpauze aantrekkelijker 2)Zorg voor nieuwe ontmoetingskansen 3)Zorg voor nieuwe ontmoetingsmomenten 4)Moet iedereen toezicht doen?
14
Maak het verschil op de Speelplaats! 5) Aandacht voor kreukel- en transitzones
15
Maak het verschil op de Speelplaats! 6) Kies een beperkte set regels 7) Praat over taal
16
Maak het verschil op de Speelplaats! 8) Geef je speelplaats een facelift *hoe aantrekkelijker maken? Wat willen de leerlingen? *zones, kleur, zitelementen, GROEN 9) Draag zorg voor je infrastructuur *Groen zorgt voor zacht gedrag *onderhoud en netheid *kleine ingrepen of grote veranderingen?
17
Groen op de Speelplaats! -onderzoek bij ziekenhuizen: snellere genezing -groen zacht gedrag -multifunctioneel: ontspannen én uitleven -stress-hormoon vermindert -symptomen adhd minder -pestgedrag minder -leerlingen opgeladen na de pauze, beter geconcentreerd
18
Groen op de Speelplaats! Meer info? Facebookgroep ‘ZOT van Natuur’
19
Autonome Middenschool Bredene
20
Houtlandinstituut Torhout
21
Grenslandinstituut Menen
22
Sint Pieter Middenschool Oostkamp
23
Basisschool
24
Jenaplanschool De Feniks
25
Groen op de Speelplaats! Eindtermen!
26
Groen op de Speelplaats! Pauze!
27
ParticiWadde? Waarom?
28
Participatie Hoe?
29
Participatie Hoe? Formeel/ad hoc? Wie? Welke trap? Wat is bespreekbaar? Leerproces?
30
Participatie Wie? Leerlingen – leerkrachten - leerlingenbegeleiders – onderhoudspersoneel – poetspersoneel – ouders - buurt – gemeente – lokale (natuur) vereniging – provincie - … Wanneer? Vanaf de start Doorheen het hele proces!
31
Participatie Voorbeeld: -Sint Pieter Oostkamp -SiGo Gistel -VTI Harelbeke
32
Participatie leerlingen Wat? *start: ideeën sprokkelen, bevragen *tijdens: terugkoppelen planning, *uitvoering: meewerken, verantwoordelijkheid
33
Participatie leerlingen Start: ideeën sprokkelen, bevragen -onderzoeksopdracht ‘biodiversiteit in de stad’ -bevraging, interview, … tijdens les Nederlands -oriënteren op luchtfoto in aardrijkskunde -reflecteren op ‘samenleven op de speelplaats’ tijdens zedenleer/ethiek/religie -domein opmeten en tekenen tijdens WW -droomspeelplaats tekenen in PO
34
Participatie leerlingen Start: ideeën sprokkelen, bevragen -leerlingenraad -groene envelopmoment -wensenlijstje -ideeënbus -fotojacht -’dit kan anders’-prikkertjes -deMOS: Green your School -NOW/WOW/HOW-box
35
Participatie leerlingen *tijdens: terugkoppelen -poll -stemming (prikkers, vlagjes, snoeppapiertjes, zonnebloempitjes, blaadjes, inkleuren, …) *tijdens: planning -communicatie -offertes opvragen, budget berekenen, fondsenwerving -plantenlijst opmaken, inplanting -ontwerpen en maken van bank
36
Participatie leerlingen *uitvoering: meewerken, verantwoordelijkheid -planten, onderhouden -mee afspraken opmaken -…
37
Participatie leerlingen *tijdens: terugkoppeling
38
Participatie leerkrachten, leerlingenbegeleiders -bezorgdheden en kansen m.b.t. ‘samenleven’ -droomoefening -wensenlijstje -inventarisatie outdoor education -vorming outdoor education -begeleiden participatieproces in de klas
39
Participatie onderhoudspersoneel -goed zicht op knelpunten/mogelijke oplossingen -staan (deels) in voor onderhoud groen -mogelijks meer poetswerk -bevraging en terugkoppeling Of -structureel in de werkgroep
40
Participatie ouders -informeren/bevragen/meebeslissen? -online bevraging -tijdens oudercontact -steun ouderraad -praktisch: landschapsarchitect, aannemer, natuurgids, journalist, hulp tijdens werkweekend, …
41
Participatie anderen Wie nog betrekken? Voorbeelden, good practices? Wat neem je mee? eindtermendebat
42
ParticiWadde? Middagpauze!
43
Outdoor Education Zelfstandig nadenken is belangrijker dan de waarheid vinden. (socrates) In een actieve positie maak je meer kans om intelligent te worden dan in een passieve. (Michel Serres) Gebruik de hele natuur, inclusief de natuur, als klaslokaal! (Richard Louv)
44
Outdoor education Opdracht: Denk terug aan een intense leerervaring. Wat maakt het zo sterk?
45
Outdoor Education – Wat? Verschillende vormen van buitenonderwijs: Omgevingsonderwijs: het leren in, van en over je eigen leefomgeving, meestal buiten de school Natuurklassen: leren in, van en over de natuur, tijdens een meerdaagse Buitenspel: buiten spelen individueel of collectief Het ‘echte‘ spel= spel zonder VW? Openluchtonderwijs = outdoor education
46
Outdoor Education = openluchtonderwijs 3 componenten: Buitenruimte = lesruimte (Buitenruimte als verlengde van het klaslokaal)
47
Outdoor Education – Wat? Flow learning vier stappen (Joseph Cornell) 1. Stimuleer enthousiasme met een energizer 2. Concentreer de aandacht aandacht richten via de zintuigen 3. Directe (natuur)ervaringen nadruk op de individuele beleving van de natuur verbondenheid met alle levende organismen 4. Inspiratie delen ervaringen en inspiratie uitwisselen
48
Outdoor Education Aandachtspunten: Op tocht of op school? Alle weersomstandigheden Niet ver, niet uitzonderlijk, geen sensatie Regelmaat ! Vast stramien, ritueel Multi-inzetbare werkvormen Weinig en natuurlijke materialen, authenticiteit- en duurzaamheidsgedachte Slecht weer bestaat niet… Alleen slecht aangepaste kledij ;-)
49
Outdoor Education
50
Praktisch Ontwerp Plantenkeuze : biologie/natuurwetenschappen: bloemwijzen, vruchten, knoppen, bomen, … Voeding/verzorging: kruidenvoor keuken en verzorging Latijn: opmerkelijke plantennamen PO: natuurlijke kleurstoffen, vormen Wetenschappelijk Werk: geometrie in de natuur Houttechnieken: boomsoorten Aankoop planten Planopmaak Vergunningen Uitvoering Afspraken Onderhoud
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.