Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Verborgen vormen van pesten
Communicatief gedrag + / -
Workshop OGW in de klas..
Redactioneel schrijven Les 2
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Ik hou van Holland spel!.
Taalkunde Grammatica A
Portfolio
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Al doende leren training docenten
Welkom op onze thema-avond
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Interpreteren van data
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Workshop klassenmanagement
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Bijeenkomst September 2015
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Thema Roos van Leary in de klas
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Ondernemingsvormen.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Luisteren naar de stilte
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
beslist geen rocket science
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Transcript van de presentatie:

week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas

Introductie opdracht didactisch practicum door Peta. 1. Aangrenzend paar. 2. Beurtwisseling. 3. Vragen stellen: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen? 4. Vragen stellen: wat doe je met de antwoorden van de leerlingen? 2

1. Je kunt de volgende begrippen definiëren: aangrenzend paar, beurtwisseling, repair. 2. Je kunt deze principes van beurtwisseling koppelen aan docentengedrag. 3. Je weet hoe je een vraag zodanig kunt formuleren dat zo veel mogelijk leerlingen zo goed mogelijk zullen nadenken en antwoorden. 4. Je weet hoe je kunt inspelen op antwoorden van leerlingen. 3

 Vorig jaar in P4 besproken: wat was dit ook alweer? 4

5

6

 Telefoongesprekken start wetenschapsgebied conversatieanalyse.  Hello? vs.  This is Mrs. Smith. May I help you? 7

 Lijkt heel chaotisch, maar verloopt volgens duidelijke patronen. 1. Huidige spreker kan een ander selecteren. 2. Iemand anders kan zichzelf selecteren op een punt dat een beurt (mogelijk) afgerond is. 3. De huidige spreker kan zelf doorgaan. 8

 Hand-out: voorbeelden beurtwisseling. 9

 In de klas verloopt beurtwisseling deels anders.  Hoe? - Docent kiest de spreker (= geeft leerling expliciet de beurt, verbaal). - Docent kijkt leerling aan (= non-verbale selectie). - Leerling selecteert zichzelf. 10

 Thema 3: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?  Thema 4: wat doe je met de antwoorden van de leerlingen? 11

 Waarom stellen mensen vragen?  Waarom stellen docenten vragen? Vaak: - om groep erbij te houden - voortgang eigen verhaal 12

 Hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zegen? 13

'Ik heb nu een vraag waarvan ik wil dat jullie er eerst even rustig over nadenken. Daar krijg je even de tijd voor. Noteer wat je denkt in je schrift. Ik vraag zo kriskras wat gedachtes terug. De vraag luidt: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?' 14

 Ebbens en Ettekoven Effectief leren: echte vragen ● prikkelen tot nieuwsgierigheid ● laten leerlingen op zoek gaan naar het goede antwoord ● laten leerlingen net aangeboden kennis verwerken 15

 Hand-out: schema met vragen over Roodkapje.  Lees en noteer welke verschillen in de vragen ervoor zorgen dat categorie 1 t/m 4 oplopen in complexiteit. 16

Niet goed: - 'Wie weet wat een dictatuur is?' - 'Vingers, wie weet wat een dictatuur is?' - 'Johan, weet jij wat een dictatuur is?' - 'Wie weet wat een dictatuur is, eh … Johan?' 17

Wel goed: in 4 stappen 1. 'Let op, ik heb een vraag voor iedereen! Denk eerst na, het wordt helemaal stil.' 2. 'De vraag is … Zeg in eigen woorden wat een dictatuur is.' 3. 'Het blijft twee minuten stil, denken! En noteer een trefwoord.' 4. 'Klaar? Wissel je antwoord uit met je buur, ik vraag zo kriskras terug. Geen vingers.' 18

 Thema 3: hoe laat je leerlingen zo veel mogelijk zeggen?  Thema 4: wat doe je met de antwoorden van de leerlingen? 19

 Wat was ‘face’ ook alweer?  Relatie tussen face en jezelf/een ander in een uiting verbeteren?  Verbeteren noemen we repair. 20

 Repair in informele communicatie: rangorde in voorkeur. - Vroege correctie gaat voor late correctie. - Repair door spreker zelf heeft gaat voor herstel door een ander. 21

 Onderwijs: ‘ander geïnitieerde zelfcorrectie’.  NTRI: Next Turn Repair Initiation.  Hand-out p. 2: kiezen waarvan er sprake is in het schema met de vier fragmentjes. 22

 Morgen nieuwe dossieropdracht op Blackboard  Volgende week laat ik iets zien over werken met Wikiwijs. 23

1. Je kunt de volgende begrippen definiëren: aangrenzend paar, beurtwisseling, repair. 2. Je kunt deze principes van beurtwisseling koppelen aan docentengedrag. 3. Je weet hoe je een vraag zodanig kunt formuleren dat zo veel mogelijk leerlingen zo goed mogelijk zullen nadenken en antwoorden. 4. Je weet hoe je kunt inspelen op antwoorden van leerlingen. 24