Prikkelverwerking bij kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Advertisements

Kerndoel 11 Thema 6, 7 en 9 3 vmbo(t).
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Hoera, een oudergesprek!
Lotgenotencontact.
Workshop Knallende ruzie
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Snoezelen snuffelen doezelen.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Persoonlijk worden.
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
ADHD bij kinderen.
Angst en angststoornissen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Hoofdstuk 4 Waarnemen en reageren.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos verzet
Werken met groepen jonge kinderen
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Verbindend communiceren met ouders
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
En nu de wereld in! Jezus’ laatste woorden in Matteüs.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Prikkelverwerkingspatronen
Opvoedingssymposium JBGG
Passend onderwijs.
Connectief Connectief.
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Thema 6 : Vreemde talen leren
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
4.1 Geprikkeld Gedrag: alles wat een mens of dier doet
Zintuiglijke waarneming
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Deze les: Huiswerk nakijken Lezen 4.2 Maken 4.2
3.5 Hersenen 1 HV.
Arline Spierenburg november 2018
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Hoe is uw naam, waar zijt Gij te vinden?
Hoofdstuk 6. Afwijkend gedrag
Jullie opdracht Bereid in groep een presentatie voor van 5 minuten rond de onderzoeksstrategie waarin je jou verdiepte Inhoud Wat houdt de strategie.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Presentatie Inspectie - Bezoek
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Prikkelverwerking bij kinderen Patty Buiting Inge Rijs Voorstellen

Prikkelverwerkingtest https://www.youtube.com/watch?v=jev9nR6I59Y Wat waren belemmerende factoren? Wat waren helpende factoren?

Wat is prikkelverwerking? Prikkels * Inwendig Ontstaan in je lichaam (honger, pijn, angst) * Uitwendig Ontstaan buiten je lichaam (geur, geluid, aanraking)

Wat is prikkelverwerking? het vermogen om informatie vanuit de wereld om ons heen en vanuit ons lichaam op te nemen, te selecteren en de verschillende stukjes informatie met elkaar te verbinden zodat wij er op de juiste manier op kunnen reageren.

Hoe verloopt prikkelverwerking? Prikkels komen binnen/waarnemen Prikkels ordenen/filteren Plan maken/betekenis geven Uitvoeren plan/reactie geven

Centrale coherentie http://www.youtube.com/watch?v=yhRRHL2FNOw

Ontwikkeling prikkelverwerking

Ontwikkeling prikkelverwerking Aandacht Geheugen

Als prikkelverwerking anders verloopt..

Beïnvloedende factoren Genetische aanleg Omgevingsinvloeden: Onderwijs Opvoeding

Visie Paul Verhaeghe “Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Ouders en leerkrachten hebben geen controle over het gedrag van hun kinderen. “

Prikkelverwerking in het onderwijs https://www.youtube.com/watch?v=17TMnQjVK4c “Wat vinden we van de stelling van Paul?” “Wat vinden we bevorderend/belemmerend voor de prikkelverwerking bij kinderen?”

Enkele tips Maak oogcontact Spreek aan bij naam Geef tijd om te reageren Formuleer kort en krachtig Check of boodschap goed is overgekomen Herhaling Geef duidelijke verwachting

Vragen?

Bedankt voor jullie aandacht!