Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Advertisements

‘Besturen & beleid maken’
Sterk door lokale samenwerking!. Onze ambitie is: • behoud van een aantrekkelijk winkelcentrum • effectief functioneren van het centrum • versterken van.
workshop geld zoeken loont
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Ondernemersfondsen in Nederland
Beleidsregel Geïntegreerde Eerstelijnszorg en Innovatie
Terugkoppeling Heidedag januari Heidedag januari 2010 terugblik Thema: Kijk naar binnen, kijk naar buiten, en vooruit Sterkte en zwakte van OSC’45.
Maatschappelijk Aanbesteden
Gemeente en woningbouwcorporatie
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Wat is een communicatieplan?
“Centrum Genk, Bruisend Stadshart”
Kennisforum gemeentelijk distributiebeleid
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Strategische samenwerking
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Bijeenkomst 24 oktober Ontwikkeling Ondernemersfonds woensdag 24 oktober 2012 de Observant, Amersfoort.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Presentatie Gemeenteraad
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
6 stappen in Risico management
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Stichting Ondernemersfonds Centrum ‘s-Hertogenbosch 14 oktoer 2015, Raad van Advies Van, voor, door en met ondernemers van de binnenstad Vul svp de enquête.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Gemeentebrede OndernemersFondsen Bijeenkomst Ondernemersfonds Alblasserdam 25 november 2015 Blaauwberg /Bochove/Ewalts nov
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Ondernemersfonds Alblasserdam. Waarom een ondernemersfonds Collectieve voorzieningen – Collectief financieren Voorkomt “freeriders” Verbetert de samenwerking.
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Detailhandelsvisie Teylingen. Opbouw avond Introductie - belangrijkste conclusies laten zien - belangrijkste actiepunten laten zien Uitwerken - belangrijkste.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Ondernemersfonds Dinkelland 13 maart Ondernemersfonds Dinkelland Doel en Financiering: 1. Versterken toeristisch-economische positie Ootmarsum-Dinkelland:
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Maak meer mogelijk in de gemeente Oostzaan Het Ondernemersfonds: Sleutel tot succes.
Dorpsontwikkelingsplan Kessel juni 2016 Stichting Dorpsoverleg Kessel.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Regionale detailhandelsvisie Noord Limburg
2017.
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Doelstelling vanaf het begin
Een BedrijvenInvesteringsZone (BIZ) in Schiedam Centrum?
Een vitaal economisch Zevenbergen
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten

Businessplan CMP Missie en Visie Strategie Wat wil de consument ? Beleidsanalyse Structuurvisie Centrum Panningen Meerjarenplan Actieplan/ Projecten Werkgroepen Budget / Begroting 2014 Dekking Reclamebelasting Proces

Nieuwe trends en consumenten gedrag moeten in het meerjarenplan geadresseerd worden: Bescherming van, of vasthouden aan het bestaande koopgedrag als leidend principe moet worden losgelaten! Kwaliteit van het winkel aanbod, parkeergemak, sfeer, beleving en veiligheid zijn mede bepalend voor het koopgedrag. Meerjarenplan I

Vastgoedeigenaren en ondernemers zullen op zoek moeten gaan naar nieuwe vormen van samenwerking Ondernemers zullen zich moeten herbezinnen op hun positie in de koopketen Gemeente Peel en Maas zal hiervoor een randvoorwaarden scheppende rol moeten spelen Meerjarenplan II

Behouden verzorgingsgebied van consumenten leidt niet tot groei Nieuwe acties/ projecten uitvoerend en ondersteunend aan de Structuurvisie van het Centrum Panningen. Consument bedienen in zijn vraag naar dynamiek, beleving en attractiviteit Ondernemer helpen de consument op de juiste manier en plek te bedienen Zorg voor meer vraaggericht aanbod Concurrentie versterkend voor de Gemeente Peel en Maas t.o.v. omliggende steden of vergelijkbare plaatsen Verrassend, vernieuwend en uitdagend Actieplan in 2013

In ons plan overstijgen de ambities van het CMP de huidige financiële middelen Additionele financiering hiervoor noodzakelijk vanaf 2014 Draagvlak onderzoeken bij de ondernemers voor de oprichting van een Ondernemersfonds Dit fonds wordt gevoed vanuit een door de gemeente in te stellen reclamebelasting, geldend voor alle ondernemers binnen een afgebakend gebied (geen “free riders”) Gebruikersdeel WOZ waarde als grondslag voor de reclamebelasting Ondernemers zien waaraan hun bijdrage wordt besteed in projecten, uitgevoerd in de Werkgroepen. Uitdagingen voor 2014

Raad van Advies Winkeliersvereniging, Wonen Limburg, Steengoed P & M, Gemeente Voorzitter/ Bestuursleden uit de Stakeholders Raad van Advies Winkeliersvereniging, Wonen Limburg, Steengoed P & M, Gemeente Voorzitter/ Bestuursleden uit de Stakeholders CMP: Uitvoerend en coördinerend Onafhankelijke Voorzitter/Bestuursleden Directie/Secretariaat CMP: Uitvoerend en coördinerend Onafhankelijke Voorzitter/Bestuursleden Directie/Secretariaat Centrummanager Werkgroep Sfeer en beleving Werkgroep Evenementen en activiteiten Werkgroep Evenementen en activiteiten Werkgroep Veiligheid en leefbaarheid Werkgroep Veiligheid en leefbaarheid Werkgroep Promotie Adviseurs: Gemeente Retailgroep Rabobank P, M en L Extern Adviseurs: Gemeente Retailgroep Rabobank P, M en L Extern Strategisch niveau Strategisch niveau Organisatiestructuur CMP

Uitvoering van projecten vraagt om een stabiele CMP organisatie, met vertegenwoordigers uit de samenwerkende partijen Actieplannen onderbrengen in vier Werkgroepen, die aangestuurd worden door lokale “Ambassadeurs”: Werkgroep “Sfeer en beleving” Werkgroep “Promotie” Werkgroep “Evenementen en activiteiten” Werkgroep “Veiligheid en leefbaarheid” Actieplan / Projecten in 2014 Actieplan in 2014

Gemeente Ondernemers Centrum Panningen Ondernemers Centrum Panningen Steengoed Peel en Maas Steengoed Peel en Maas Overige subsidienten Ondernemersfonds Reclamebelasting Ondernemersfonds Reclamebelasting CMP:Voorzitter/Bestuursleden Directie/ Secretariaat Adviseurs CMP:Voorzitter/Bestuursleden Directie/ Secretariaat Adviseurs €€€ CMP organisatie Projecten Vier Werkgroepen Projecten Vier Werkgroepen Bestaande projecten Nieuwe projecten € Financieringsstroom CMP/Projecten € € €€ €€

Bij het Centrummanagement gaat het primair om samenwerking tussen drie partijen: Ondernemers, gemeente en vastgoedeigenaren. Financiering van het CMP moet hiervan een afspiegeling zijn: Bijdrage van winkeliers, horeca en overige publieksgerichte dienstverlening aan het ondernemersfonds Gemeentelijke bijdrage op basis van meerjarige afspraken Steengoed Peel en Maas is een Herpositioneringsproject opgestart voor het centrum Panningen. Overige, niet structurele bijdragen (Subsidies, sponsoring,..) Financiering door Convenanten Financiering I

In het Centrum Panningen zijn er op dit moment 135 ondernemers (detailhandel, horeca en overige publieksgerichte dienstverlening) De bijdrage van de ondernemers wordt bepaald door het ambitieniveau (projecten) en de begroting van CMP Voor het Ondernemersfonds wordt gestreefd naar een totaalbudget van K€75 In Panningen betekent dit gemiddeld €550 per ondernemer De hoogte van de reclamebelasting: Gekoppeld aan het gebruikersdeel van de WOZ waarde van het pand Financiering via Ondernemersfonds Financiering II

Inkomsten 2014

Uitgaven 2014

CMP van “gisteren” naar “morgen” GisterenMorgen Financiering door Convenant partijen en uit contributie winkeliersvereniging Convenant partijen en Reclamebelasting voor alle ondernemers in het centrum “Ad-hoc” uitvoering van projecten, evenementen en promotie Afstemming op strategisch niveau door de stakeholders Uitvoering door een beperkt aantal, gedreven winkeliers en vrijwilligers Gestructureerde uitvoering van alle projecten via Werkgroepen aangestuurd vanuit het CMP Budget grootte ongeveer € Budget CMP ongeveer € per jaar Deelname door ongeveer 75 winkeliers In Panningen deelname van 135 winkeliers, horeca en publieksgerichte dienstverleners

Enquete: Imago Panningen

Enquete: Panningen in de regio

Enquete: Panningen in de regio

Voorwaarden voor een succesvol Centrum Management in Leudal: Partijen moeten zich gezamenlijk verantwoordelijk voelen voor het centrum: Samenwerkingsbereidheid Doelstellingen van het Centrummanagement moeten gezamenlijk geformuleerd worden: Een integrale visie als basis De juiste partijen moeten aan tafel zitten met verdeelde taken en verantwoordelijkheden: Professionaliteit Tijd en geld moet opgebracht worden door alle partijen: Middelen Advies CMP aan Leudal

Ons devies Samenwerken maakt het verschil! Meer info: