Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ 08-10-2015 Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Nieuwe blik op publieksagressie
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Digitale Studiemaatjes
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
MBO passend onderwijs
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
HAN Faculteit Educatie.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Vroegtijdige Schoolverlaten
Voortgangsgesprek fase 1
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
moderniseren van het curriculum.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
ik zie , ik zie wat jij niet ziet!
Voortijdig schoolverlaten
Eerstejaarsproblemen
Studieadviesregeling
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Perspectief van de cliënt
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Minor agoog in de GGZ outreachend werken, tweede bijeenkomst.
Geïntegreerde schoolverbetering
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Interculturele klassen, ouders en buurten
De sociale wijkteams in Leiden
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Begeleiding bij Werkplekleren
Leerlingen en ouders aan het woord
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
bij kwaliteit en outcome
Voorlichting leerplicht
Ouders en school samen Maart 2016
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Herstellend handelen – hergo introductie
Transcript van de presentatie:

Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker

Agenda 1.Signalen voor uitval 2.Rolverdeling rond signalering 3.Naar proactief signaleren van onderwijsuitval 4.Met elkaar in gesprek

signaleren-van-onderwijsuitval.aspx

Signalen voor uitval

Signalen voor schooluitval: docentperspectief Discontinuïteit in gedrag van studenten Erkenning van ‘het probleem’ door de student Signalen hebben betrekking op: Leerproces Betrokkenheid Persoonlijke omstandigheden

Signalen voor schooluitval: instellingsperspectief De betekenis die docenten geven aan signalen is belangrijkste onderdeel van het VSV Docenten concentreren zich op signalen waar ze zelf invloed op uit kunnen oefenen (studievoortgang, gedragsmatige betrokkenheid) Veel docenten maken onvoldoende gebruik van signalen die het vmbo door geeft (nieuwe start, privacy)

Signalen voor schooluitval: onderzoeksperspectief Onderzoek naar risico factoren is niet een-op-een te vertalen naar een lijst met signalen die docenten kunnen benutten Het voorspellen van onderwijs uitval vraagt een structurele monitoring van studenten (ook zicht hebben op wat zich buiten de klas afspeelt) Schooluitval blijft moeilijk te voorspellen, het gaat om een set van risicofactoren (overbelaste jongeren vs. geruisloze opstappers)

Signalen voor uitval: leerproces

Signalen voor uitval: betrokkenheid

Signalen voor uitval: persoonlijke omstandigheden

Stelling 1: Meer feitenkennis over signalen voor uitval zal docenten helpen om uitval eerder te voorspellen

Rolverdeling rond signalering

Rolverdeling rond signalering: Docent perspectief Doorverwijzen naar tweede en derde lijn gaat niet vanzelf: De lijnen moeten kort zijn Snelle reactie tijd Vertrouwen op een vervolg Wederkerige samenwerking Teams gaan verschillend om met doorverwijzen Behoefte aan eenduidigheid bij doorverwijzing

Rolverdeling rond signalering: instellingsperspectief Taak van een docent moet beperkt blijven tot het onderwijzen en begeleiden van het onderwijsproces; zorgtaken liggen bij de tweede en derde lijn Hiaat bij signalering is vaak het gebrek aan procedure kennis bij docenten; docenten weten vaak niet wat ze met een signaal aan moeten Werken aan verbetering van de samenwerking tussen de lijnen: gespecialiseerde studieloopbaanbegeleider Verzuim medewerker bij teamoverleg Vertrouwen tussen vmbo en mbo versterken Verbeteren terugkoppeling aan docent

Rolverdeling rond signalering: onderzoeksperspectief Organise to learn en WRR: Docenten zien uitval verreweg het vaakst aankomen Reactie vermogen van docenten echter ingeklapt Instellingen zijn nog zoekende naar een adequate rol en taakverdeling: Er bestaat een spanning tussen de organisatie aanpak die docenten omschrijven als complex en onpersoonlijk en een meer persoonlijke aanpak door docenten (kan mogelijk leiden tot overbelasting van docenten)

Stelling 2: Docenten hebben gebrek aan procedure kennis bij het doorverwijzen van hun studenten

Naar proactief signaleren van onderwijsuitval

Uitdaging voor docenten:

Uitdaging voor instellingen: Tijd voor kennis: meer aandacht voor dit onderwerp onderwerp bij de professionalisering van docenten Tijd voor contact: ondanks acute vraagstukken continu blijven agenderen van vroegtijdig signaleren Inrichting leeromgeving: condities scheppen waaronder docenten en tweedelijns professionals elkaar informeel ontmoeten Inrichting onderwijs: denk bijvoorbeeld aan de richtlijnen voor LOB-gesprekken en/of extra aandacht voor de studenten in de eerste periode van het schooljaar

Uitdaging voor onderzoekers: Onderzoeksresultaten opleveren over voortijdige schooluitval die behulpzaam zijn voor docenten in hun onderwijspraktijk

Met elkaar in gesprek

Cirkel van invloed & cirkel van betrokkenheid Werk in groepjes van drie á vier personen: 1.Waar ‘schuurt’ het bij jullie bij de vroegtijdige signalering van schooluitval? 2.In hoeverre liggen deze schuurpunten in jullie cirkel van invloed (datgene waar je zelf iets aan kunt doen) en in hoeverre liggen deze schuurpunten in jullie cirkel van betrokkenheid (datgene wat zich in de omgeving afspeelt waar je niks aan kunt doen) 3.Welke mogelijkheden zien jullie om je cirkel van invloed t.a.v. deze schuurpunten te vergroten?

Bedankt voor je actieve en constructieve bijdrage! E