1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring
2 Structuur hoofdstuk 2
3 TERREINVERKENNING VAN SPORTSPONSORING sponsoring, mecenaat, subsidiëring vormen van sponsoring: – sport – cultuur – sociaal – onderwijs promotionele sportrechten versus licenties (celebrity) endorsement
4 TOEGENOMEN BELANG SPORTSPONSORING Omzichtig omspringen met sponsoringdata: – correcte weergave sponsors? – correcte weergave gesponsorden? – met/zonder exploitatie-activiteiten? – sportsponsoringcentrale houdt regionale/lokale uitgaven niet altijd bij
5
6
7
8 MARKETINGCOMMUNICATIEDOELEN EN –DOELGROEPEN 1.Cognitieve doelen (‘think’) 2.Affectieve doelen (‘feel’) 3.Gedragsdoelen (‘do’) Business-to-consumer merk of business- to-business merk?
9
10
11 SELECTIECRITERIA SPORTSPONSORINGVORM 1.Kenmerken sportvorm 2.Beleveniskracht sportvorm 3.Integratiemogelijkheden in marketingcommunicatie 4.Duur impactperiode 5.Inschatting (opportuniteits)kosten
12 Budgettering sportsponsoring: vuistregels Afronding overeenkomst sportsponsoring ‘Oude’ versus ‘nieuwe’ sponsorcultuur integratie strategische opstelling
13
14 SLUIKSPONSORING IN DE SPORT sluiksponsoring sluikpromotie terminologie rond ambushmarketing inhaakactiviteiten (‘top topicals’) agressieve sluiksponsoring
15
16 Wanneer komt sluikpromotie voor? complexe multisponsoromgeving onvoldoende integratie randevenementen Hoe sluiksponsors afblokken? ! Sluikpromotie illustreert dat sponsorcommunicatie essentieel is
17