1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring. 2 Structuur hoofdstuk 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Skans 16 maart 1961.
Advertisements

Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Duurzame Ontwikkeling Business of the Next Generation.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
1 Case 1: De kernwaarden van het WK en EK Voetbal.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Succesvol samenwerken
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © Onbekend 1/5 STA ‘S EVEN OP (Onbekend) Sta 's even op als je Jezus lief hebt Sta 's even op.
Procesintegratie staat voorop!
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Logisch redeneren in wiskunde C
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 4 Sport-sponsoring en reclame
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Case 1 Kim en Justine Marketingcommunicatie ván en dóór sport.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
ELEMENTEN VAN DE PROMOTIEMIX
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Voetbalmarketing Are you being served. KU Leuven, 11 oktober 2012
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Herstructurering Sociaal Domein
1 Case 2: De sponsoring van professionele wielerploegen.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
1 Case 4 Virtuele televisiereclame in de sport. 2 Ontstaan en evolutie - USA jaren negentig - Virtuele speltoevoegingen en reclame - Amerikaanse sporten.
YES!Delft Building Tomorrows Leading Firms Initiatief van de gemeente Delft en de TU Delft.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Wat ga je leren in dit hoofdstuk over de Romeinen:
Beter Onderwijs Nederland
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Poppodium Strategic Business Game
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
DOWN’S SYNDROOM Aline Parmentier – 1BaSW B. Terminologie ◦ Kinderen met Down’s Syndroom ◦ Handicap ◦ Disability.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Over NME en EDO PWC NME Minaraad 17 oktober
Informatieavond subsidie- en accommodatiebeleid Gulpen, 2 juni 2009.
Instructie hfst 1 klas 3tl. Koopkracht Koopkracht= hoeveel kun je kopen met je geld Inflatie= algemene prijsstijging Koopkrachtstijging= loonstijging.
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Hoofd- en onderaannemerschap
Ontwikkelingspsychologie 16september
Onderwijspsychologie
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Visie ontwikkeling
Prijs Wordt per blikje rond de 2 euro verkocht.
Integratieproject Financiën
Bewegen en Cognitie Chris Visscher Esther Hartman
Presentatie en marketing
JEUGDzorg - voor wie?.
WAARDERING: +++ ZEER GOED
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 2: Sportsponsoring

2 Structuur hoofdstuk 2

3 TERREINVERKENNING VAN SPORTSPONSORING sponsoring, mecenaat, subsidiëring vormen van sponsoring: – sport – cultuur – sociaal – onderwijs promotionele sportrechten versus licenties (celebrity) endorsement

4 TOEGENOMEN BELANG SPORTSPONSORING Omzichtig omspringen met sponsoringdata: – correcte weergave sponsors? – correcte weergave gesponsorden? – met/zonder exploitatie-activiteiten? – sportsponsoringcentrale houdt regionale/lokale uitgaven niet altijd bij

5

6

7

8 MARKETINGCOMMUNICATIEDOELEN EN –DOELGROEPEN 1.Cognitieve doelen (‘think’) 2.Affectieve doelen (‘feel’) 3.Gedragsdoelen (‘do’) Business-to-consumer merk of business- to-business merk?

9

10

11 SELECTIECRITERIA SPORTSPONSORINGVORM 1.Kenmerken sportvorm 2.Beleveniskracht sportvorm 3.Integratiemogelijkheden in marketingcommunicatie 4.Duur impactperiode 5.Inschatting (opportuniteits)kosten

12 Budgettering sportsponsoring: vuistregels Afronding overeenkomst sportsponsoring ‘Oude’ versus ‘nieuwe’ sponsorcultuur  integratie  strategische opstelling

13

14 SLUIKSPONSORING IN DE SPORT sluiksponsoring  sluikpromotie terminologie rond ambushmarketing inhaakactiviteiten (‘top topicals’)  agressieve sluiksponsoring

15

16 Wanneer komt sluikpromotie voor? complexe multisponsoromgeving onvoldoende integratie randevenementen Hoe sluiksponsors afblokken? ! Sluikpromotie illustreert dat sponsorcommunicatie essentieel is

17