GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Advertisements

Iedereen gelijke kansen op school
‘t Schrijverke Zoetermeer
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Workshop opstellen adviesrapport
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Het Debat 1. Het Debat - spelregels Groep zit in kring (zonder tafels) Er volgt een eerste stelling Maak een keuze voor (GROEN) of tegen (ROOD) Ga met.
NME: kiezen, leren, meedoen
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Verhoorcoach in de praktijk
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Handelingsgericht samenwerken
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez
‘Hoe katholiek sociaal denken zichtbaar wordt in het publieke debat’
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Sessie stagebegeleiders Naar een vorming voor toekomstige stagebegeleiders.
Presentatie Bijeenkomst 3
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Een wereld van verschil!. WAT? Aanloop van een proces  2 jaar Verbeteren van de sportwerking op de verschillende niveaus – Lokaal – Bovenlokaal – Regionaal/provinciaal.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
ESF-project ‘naar een hervorming van het stelsel Leren en Werken’ 1.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Programma Inleiding door voorzitter Ingrid Molderez Presentatie van het instrument Concept Opbouw Hoe werkt het instrument? Concrete werkvorm: rollenspel.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Socio-economische actualiteit Hans Denruyter
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Het project! Onze Jeugddienst! Het Jaarthema! Het jaar!
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Vernieuwen wijkparticipatie
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Het project! Onze Jeugddienst! Het jaar! Het Jaarthema!
Het project! Onze Jeugddienst! Het Jaarthema! Het jaar!
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Communicatiecampagne Duaal Leren
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Het project! Onze Jeugddienst! Het jaar! Het Jaarthema!
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Inleiding campusvoorrang
Toolbox EP2019 mbo niveau 3 en 4
Versterk de Jobcoach IN de school
Onderzoeksproject Service’
Transcript van de presentatie:

GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen en Brussel KRAS, Globeateliers, Jongerenambassadeurs, …

WAT IS KRAS? Discussie- en rollenspel Krasse uitspraken en verdieping Mondiale thema’s Eigen mening

HOE WERKT KRAS? Schooloverschrijdend Vrije tijd Leerlingen en leerkrachten +/- 7 momenten per schooljaar

LOKALE KRASGROEPEN

TRAJECT Introductie: Duiken in het thema (september) Rollenspel: Kruipen in de huid van een rol die betrokken is bij het thema (oktober – februari) Uitspraak: de rol afleggen en ongezouten mening laten horen (februari – mei)

TRAJECT OP MAAT Een traject bestaat uit minimaal vijf sessies, meestal uit 7 Een traject volgt steeds de logische volgorde introductie - rollenspel – uitspraak Voor elke sessie is er keuze uit verschillende werkvormen: bijv. parlementaire zitting, vraagstaart, debattle, connect, the manager, consensus, in beeld, …

DOELSTELLINGEN Jongeren denken na en spreken zich uit over mondiale, actuele thema’s Jongeren krijgen inzicht in de democratie en politieke besluitvorming Jongeren leren ervaringsgericht: ze ontwikkelen, funderen en nuanceren hun mening

UITGANGSPUNTEN Voor 16+ers, ASO, TSO, BSO en KSO, samen met vrijwillig begeleidende leerkracht In de vrije tijd Procesmatig werken Flexibel traject met verschillende werkvormen ROLLENSPEL en diverse vormen van UITSPRAAK: discussie, inleving, debat, kritisch denken, …

BEGELEIDING Globelink: –Inhoudsdossier –Methodieken –Promotiemateriaal en methodiek –1 medewerker die lokale werking ondersteunt –Nieuwsbrief –Organisatie Overkoepelende Slotzitting Lokale groep begeleiders: –Rekruteren van de jongeren –Ondersteunen bij schrijven motie –Sessies begeleiden

ACHTERGRONDDOSSIER Bestaat uit vier delen: 1.Algemene inleiding 2.Thema’s 3.Rollen 4.Bijlage

Het voorstel of “motie” Motie = concreet voorstel van 1 rol Opbouw: probleemstelling – argumenten – concrete aanbevelingen (oplossingen) Basis voor debat Afkomst parlement

Het voorstel of “motie” Rol schrijft voorstel Concrete aanbevelingen  DOEL: voorstel laten goedkeuren door andere rollen