Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2: Taken van de leiding Blz. 646 t/m 649
Introductie Teamleider AH 1e Verkoper kruidvat
1.2: Taken van de leiding Henry Fayol Henry Fayol 5 elementen op 3:00Henry Fayol 5 elementen op 3:00 Leidinggeven kent 5 elementen - plannen - Organiseren - Opdracht geven - Coordinderen - Controleren
Taak Omvat een of meer werkzaamheden die aan een medewerker zijn toevertrouwd en waarvoor deze medewerker verantwoordelijk is. (Die medewerker kan natuurlijk ook de leidinggevende zijn) Verschillende taken: -Constituerende taken -Dirigerende taken
Constituerende taak Letterlijk: vaststellen, verordenen, regelen. Bestaat uit: -Plannen (werkplanning, personeelsplanning) -Organiseren (vormgeven en inrichten van de detailhandelsonderneming, mensen en middelen combineren) -Coordineren (Werkzaamheden opelkaar afstemmen, alleen mogelijk als bij de uitvoering van de werkplanning leiding wordt gegeven)
Dirigerende taak Letterlijk: het aanwijzen van de richting. Bestaat uit: -Opdracht geven (alle management activiteiten die het winkelpersoneel in beweging zet, vallen onder andere de dagelijkse werkorganisatie en het motiveren, inspireren van het winkelpersoneel) -Controleren (het vaststellen in hoeverre de gerealiseerde resultaten overeenstemmen met de geformuleerde plannen) -Corrigeren (het geven van richtlijnen om bij een geconstateerde afwijking alsnog het gewenste resultaat te behalen.
Controleren Controle op: - Kwaliteit (hoe is het werk uitgevoerd - Kwantiteit (hoeveel werk is er gedaan) Controle vaak met behulp van checklists! Door tijdig ingrijpen kunnen fouten zelfs voorkomen worden! Controle moet niet voor ergenis zorgen!
Delegeren Het overdragen van eigen taken met de daarbij behorende bevoegdheid en verantwoordelijk-heid, zonder daarbij de eindverantwoordelijkheid te verliezen. Degenen die delegeert blijft verantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat
Je kunt/moet delegeren als het winkelpersoneel: Het werk net zo goed of beter kan Taken kan vervullen die jij wegens tijdgebrek slecht kan vervullen Uit oogpunt van kosten en tijd, de taken goed genoeg kan verrichten Dankzij het delegeren zich verder kan ontwikkelen Het werk kan doen omdat het voor jou te kostbaarwordt om het zelf te doen (routinewerk) Of als jezelf er taken bij krijgt
Je mag niet delegeren als: Niemand de taak goed kan verrichten en als er geen belangrijkere taken te doen zijn Het een vertrouwenszaak betreft De taak niet overdraagbaar is De controle van de taakvervulling meer of evenveel tijd kost, dan wanneer je de taak zelf uit zou voeren Je je ondanks delegatie zeer intensief met het taakgebied moet bezighouden om op de hoogte te blijven
Wat zou je kunnen delegeren Bestellingen plaatsen Opleidingen verzorgen Kassa opmaken Mentorschap uitoefenen Goederenregistratie controleren …….