Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Organisaties en management. Agenda  Les 2   1.1 Organisaties en 1.2Management  leren behandelde & mk wb 1.1 tm 1.5.
Introductie.
Werkoverleg Leidinggeven Blz. 95.
Auke Hofstra B.V. Production Improvement Competentiemanagement.
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Werkplanning Leidinggeven Blz. 187.
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Leidinggeven en coachen
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Een andere manier van werken Een uitwerking van de Visie.
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Management en leidinggeven
Fase 1 Ken de (detail)handel
Werken in een arbeidsorganisatie H2 Werkhouding Assistent verkoopmedewerker.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
GOED KOOPMANSGEBRUIK QUO VADIS?
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Pemprl.
H11 Afronden. Opleveren Opdrachtgever vroegtijdig betrekken bij opleveren. Zo voorkom je verrassingen Opleveren van deelprojecten sluit ‘hoofdstukken’
Periode 2 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: Verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties.
VPH Les 1.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Schoonmaak Par: 5.5.3: Derving.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Periode 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par:
Periode 4 Kassawerkzaamheden Kerntaak: kassatransacties afhandelen en/of deze leiden Hoofdstuk: bedienen van het afrekensysteem Par: 3.3 Blz. 478 tm 483.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Controleren van de voorraad en bestellen.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Schoonmaak Par: 5.4.5: Personeeelsinstructie.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
ZESC – Situationeel leiderschap
Terecht op de praktijk het blauwe boekje voor de dierenartsassistente
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
ZESC – Taken en verantwoordelijkheden
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Visieontwikkeling Les
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Begeleiden Les 5.
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Werken in een arbeidsorganisatie
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Transcript van de presentatie:

Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2: Taken van de leiding Blz. 646 t/m 649

Introductie Teamleider AH 1e Verkoper kruidvat

1.2: Taken van de leiding Henry Fayol Henry Fayol 5 elementen op 3:00Henry Fayol 5 elementen op 3:00 Leidinggeven kent 5 elementen - plannen - Organiseren - Opdracht geven - Coordinderen - Controleren

Taak Omvat een of meer werkzaamheden die aan een medewerker zijn toevertrouwd en waarvoor deze medewerker verantwoordelijk is. (Die medewerker kan natuurlijk ook de leidinggevende zijn) Verschillende taken: -Constituerende taken -Dirigerende taken

Constituerende taak Letterlijk: vaststellen, verordenen, regelen. Bestaat uit: -Plannen (werkplanning, personeelsplanning) -Organiseren (vormgeven en inrichten van de detailhandelsonderneming, mensen en middelen combineren) -Coordineren (Werkzaamheden opelkaar afstemmen, alleen mogelijk als bij de uitvoering van de werkplanning leiding wordt gegeven)

Dirigerende taak Letterlijk: het aanwijzen van de richting. Bestaat uit: -Opdracht geven (alle management activiteiten die het winkelpersoneel in beweging zet, vallen onder andere de dagelijkse werkorganisatie en het motiveren, inspireren van het winkelpersoneel) -Controleren (het vaststellen in hoeverre de gerealiseerde resultaten overeenstemmen met de geformuleerde plannen) -Corrigeren (het geven van richtlijnen om bij een geconstateerde afwijking alsnog het gewenste resultaat te behalen.

Controleren Controle op: - Kwaliteit (hoe is het werk uitgevoerd - Kwantiteit (hoeveel werk is er gedaan) Controle vaak met behulp van checklists! Door tijdig ingrijpen kunnen fouten zelfs voorkomen worden! Controle moet niet voor ergenis zorgen!

Delegeren Het overdragen van eigen taken met de daarbij behorende bevoegdheid en verantwoordelijk-heid, zonder daarbij de eindverantwoordelijkheid te verliezen. Degenen die delegeert blijft verantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat

Je kunt/moet delegeren als het winkelpersoneel: Het werk net zo goed of beter kan Taken kan vervullen die jij wegens tijdgebrek slecht kan vervullen Uit oogpunt van kosten en tijd, de taken goed genoeg kan verrichten Dankzij het delegeren zich verder kan ontwikkelen Het werk kan doen omdat het voor jou te kostbaarwordt om het zelf te doen (routinewerk) Of als jezelf er taken bij krijgt

Je mag niet delegeren als: Niemand de taak goed kan verrichten en als er geen belangrijkere taken te doen zijn Het een vertrouwenszaak betreft De taak niet overdraagbaar is De controle van de taakvervulling meer of evenveel tijd kost, dan wanneer je de taak zelf uit zou voeren Je je ondanks delegatie zeer intensief met het taakgebied moet bezighouden om op de hoogte te blijven

Wat zou je kunnen delegeren Bestellingen plaatsen Opleidingen verzorgen Kassa opmaken Mentorschap uitoefenen Goederenregistratie controleren …….