Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HvA onderwijsconferentie 11 april 2013
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Technology in the classroom
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Portfolio en betekenisvol leren
De “ leraar” als rolmodel
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Feedback, feed up & feed forward
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Tip 7: wissel je werkvormen af
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Gebruik van rubrics bij practica
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Formatief toetsen m.b.v. ICT
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
PEER ASSESSMENT ‘for’ (BLENDED) LEARNING ?! drs. Mario Gielen (UGent & UHasselt)
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Assessment en evaluatie in CLIL
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Gepersonaliseerd leren:
Jaap van Lakerveld Directeur
de docent als didactische coach
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Interactief oefenen, formatief toetsen
Toetsen wij met Lef? Voorstellen
Toetsen? Doe het zelf!.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Interactief oefenen, formatief toetsen
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Lesgeven zonder cijfer?
Formatieve strategieën in de klas
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Teken je toetsprogramma!
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Judith Gulikers Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com Room code: W T 7 Z X P Z Y

Doel van de workshop Kennis nemen van verschillende mogelijkheden om in grote groepen formatief te evalueren.

Wat weten we van formatief evalueren? Een formatieve toets: Ga naar: b.socrative.com Room code: W T 7 Z X P Z Y Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 3

Methode van formatief evalueren: oefentoetsen Voorbeeld Socrative: –Wel of niet anoniem –Randomiseren van de vragen –Randomiseren van de antwoorden –Wel of geen feedback –Wel of geen resultaten –Varianten: Kahoot, Quizizz, … Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 4

Wat is formatief evalueren? Verschillende concepten: –Classroom assessment / evaluation –Formative assessment / evaluation/ formatief toetsen –(Formative) feedback –Assessment for learning: It is part of everyday practice by students, teachers and peers that seeks, reflects upon and responds to information from dialogue, demonstration and observation in ways that enhance ongoing learning (ARG, 2009) Onderwerp via >Beeld >Koptekst en voettekst Pagina 5

Enhance learning Formatief evalueren stimuleert –self-efficacy –intrinsieke motivatie –zelfregulatie (Meusen-Beekman et al., 2015)

Framework voor formatief evalueren Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5-31.

Kenmerken van formatief evalueren Delen van leerdoelen en succescriteria Feed up, feedback en feed forward Rich questioning en dialoog Gebruik van rubrics Self- en peer-assessment Formatief gebruik van summatieve toetsen

Strategieën voor het delen van leerdoelen Vragen stellen –Vraag studenten om de leerdoelen in eigen woorden te formuleren. –Bespreek in tweetallen wat je denkt te leren en waarom Planning en inzicht geven –Vraag studenten op te schrijven wat te al weten en wat ze willen weten –Laat de studenten en planning opstellen voor zowel individuele taken als groepstaken Gebruik voorbeelden –Studenten bespreken goede uitwerkingen, om te bepalen waarom het goed is. Gebruik rubrics –Studenten gebruiken rubrics om voorbeelden te beoordelen –Studenten herformuleren de rubric in eigen woorden. (Moss, C. M. & Brookhart, S. M., 2009)

Rich questioning Vragen zijn gepland Vragen zorgen ervoor dat er nagedacht moet worden Er is voldoende denktijd beschikbaar. (Moss, C. M. & Brookhart, S. M., 2009)

Conclusie Formatief evalueren is geen instrument. Het is een leer- en instructiestrategie die geïntegreerd is in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Tot slot Schrijf een of enkele manieren op waarmee je bij een grote groep studenten formatief kan evalueren. Bedenk een optie om een volgende keer uit te proberen. Bespreek uw idee met uw buurman/buurvrouw

Bronnen Assessment Reform Group (2009) Black, P., & Wiliam, D. (2009). Meusen-Beekman, K., Joosten-ten Brinke, D., & Boshuizen, E. (2015) Moss, C. M. & Brookhart, S. M. (2009) Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D. & Van der Vleuten, C. (2013) …

Dank u voor uw aandacht! Voor meer informatie: