Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016
Alvin Sibbald (1971) ‘Import-Fries’ sinds 1995 Tot 2010 dir. marketing & verkoop De Friesland Landelijke marketing- & communicatieprijzen Sinds 2010 zelfstandig marketingadviseur Projectleider Fan Fryslân 2013: Kwartiermaker Friese regiomarketing org Eind 2014: Marketingplan ‘n Gouden Plak Sinds juni 2015: Programma manager
Waarom Heerenveen ‘n Gouden Plak? Samen ervoor zorgen dat de hele regio Heerenveen, nu en in de toekomst, ‘n Gouden Plak is om te wonen, werken, ondernemen en bezoeken Zorgen voor een nóg aantrekkelijker ‘product’ Zorgen voor een nóg betere promotie
Wisselwerking: We hebben elkaar nodig ‘n Gouden ondernemingsklimaat Betere economie, werkgelegenheid, talent, etc. ‘n Gouden leefklimaat Hogere bestedingen, geluk, gastvrijheid, etc. ‘n Gouden bezoekklimaat Meer bezoekers, langer verblijf, hogere bestedingen, etc.
“Citymarketing is geen sprintje maar een marathon” Prof. Dr. Gert-Jan Hospers Bijzonder Hoogleraar City- en Regiomarketing
Wat willen we o.a. bereiken? Ondernemers geven de regio Heerenveen qua ondernemersklimaat in 2018 een hoger cijfer Inwoners geven de regio Heerenveen qua leefklimaat in 2018 een hoger cijfer Bezoekers geven de regio Heerenveen qua bestemming in 2018 een hoger cijfer Hogere bezettingsgraad toeristische sector Toename bestedingen Evenementen trekken meer bezoekers
Wat is de rol van ‘n Gouden Plak? We maken er hier iedere dag - zelf en samen - wel of geen Gouden Plak van ‘n Gouden Plak = regiomarketing ‘n Gouden Plak wil helpen door kansen te bieden Rol varieert van initiatief nemen, verbinden, ondersteunen, kennis en ideeën delen, coördineren tot en met vermarkten Basis = Samenwerken = Elkaar willen helpen!
2015: De basis is verstevigd Versterken band met leden Versterken band tussen leden en gemeente Versterken band met de ‘thuismarkt’ Enthousiasme, aanwezigheid en zichtbaarheid Zowel plannen als concrete activiteiten Social media, website, communicatiemiddelen Organisatie, financiën, bekendheid, draagvlak en samenwerking En alles met beperkte middelen…
Enquête HOV- & KHN-leden (OKH volgt nog) Cijfer Heerenveen: HOV: 6,97 KHN: 7,20 Heerenveen aanbevelen: HOV: 42% waarschijnlijk, 41% neutraal KHN: 30% zeer waarschijnlijk, 30% waarsch.
Enquête HOV- & KHN-leden (OKH volgt nog) Bekendheid ‘n Gouden Plak: HOV: 88% KHN: 100% Bekend met het doel van ‘n Gouden Plak: HOV: 44% H’veen sterker maken, 15% nee KHN: 63% H’veen sterker maken, 25% nee Draagvlak ‘n Gouden Plak na uitleg doel: HOV: 92% KHN: 100%
Plus (2015) Website: bezoekers (+41%), bezoeken (+38%), 24% (-4%) uit Heerenveen Facebook: Sinds juni 693 likes Betrokkenheid HOV, KHN en OKH Eerste contact met OV’s andere dorpen Positieve reacties
2016: Samen Gouden stappen zetten o.a. Regiogids De Friese Wouden Nieuwe website (eind maart) Promovideo gericht op bezoekers Onderzoek onder bezoekers Praktisch boekje voor bezoekers Stimulering doelgroepgerichte arrangementen Bijeenkomst Heerenveen in 2018 Etc.
2016: Onderzoek onder bezoekers
2016: Promovideo gericht op bezoekers
2016: Praktisch boekje voor bezoekers
2016: Doelgroepgerichte arrangementen
2016: Bijeenkomst: Heerenveen in 2018