Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Briefconventies 6 januari 2014
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
naamwoordelijk gezegde
“Hoe kom ik aan klanten?”
Taaloefeningen. Mijn oom wil een heel mooi schilderij kopen. zin 1 Zinnen ontleden.
Welkom bij de 4e workshop over:
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Het maken van een presentatie
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
KOMMAGEBRUIK.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het Potlood.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Verkopen van heldendom Ruud Dekker Directeur Marketing For All Finance.
Interpreteren van data
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Bezoekersgerichte teksten
Schrijven met een strategie
Communicatie met ouders
Stappenplan Samenvatten
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Aanleiding van het evenement - Promotiefilm voor Essentmedewerkers.
Workshop Klantgericht Corresponderen. Doelstellingen  Aanreiken basistechnieken klantgericht corresponderen  Presentatie richtlijnen schriftelijke communicatie.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
De zakelijke (formele) brief
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Activerende teksten.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De vraag is je beste vriend
Standaard briefmodel (briefconventies)
Northwind traders Wie wij zijn Ondertitel brochure of bedrijfsslogan
Standaard briefmodel (briefconventies)
Bedrijf – adres – postcode – plaats – telefoonnummer – - website
Voeg hier een foto van het product in
Direct Doelgroepgericht schrijven: schrijfstijlen
05/09/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (2) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Uw bedrijfsbrochure Dit is een uitstekende plek voor een missieverklaring U kunt deze nieuwe professionele brochure gebruiken zoals hij nu is of u kunt.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Betoog.
Bedrijf – adres – postcode – plaats – telefoonnummer – - website
Schrijven Zakelijke brief.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Transcript van de presentatie:

Welkom Masterclass Wervend Schrijven

Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep

Maak het persoonlijk T.a.v. Mevrouw Jansen Aan de hand van jullie brief:

Een pakkende kop! Wat mist hier?

Een pakkende kopregel: Is wervend Is persoonlijk Benoemt product en/of bedrijf Maakt de regel ‘Betreft:’ overbodig Bent u al Present in Leiden? Voorbeeld:

Goed & fout Deze zin is te lang! Belangrijke onderdelen benadrukken is een aanrader! Deze intro verbeteren:

AIDA-structuur Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Desire:‘Dit wil ik wel!’ Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Dus: 4 alinea’s!

Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Drie ‘ja-vragen’ of herkenbare situatie schetsen Gebruik show-don’t-tell Oplossing = dienst

Attention:‘Dit is eventueel iets voor mij’ Al een relatie met deze klant? Gebruik deze fase om de relatie te bevestigen en je waardering hiervoor te benadrukken! Voorbeeld: Heeft u ook last van hardnekkige vlekken? Gebruik dan nu …

Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Basiskenmerken dienst weergeven Vertaal kenmerken naar voordelen voor de klant Gebruik show-don’t-tell

Interest:‘Hmm, dit is interessant’ Niet vertellen maar…Laten zien!

Desire:‘Dit wil ik wel!’ Secundaire kenmerken dienst weergeven Vertaal kenmerken naar voordelen voor de klant Gebruik show-don’t-tell

Desire:‘Dit wil ik wel!’ Duidelijk maar…Nog duidelijker!

Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Aanzetten tot actie Afsluiten met positieve wens voor de toekomst Originele afsluiter Geef contactinformatie Maak het urgent

Action:‘Dit ga ik aanschaffen!’ Originele afsluiter! Geef contactinformatie

PS‘Oh, zit dat zo?!’ Altijd toevoegen! Hou het kort en bondig Mag nieuwe informatie bevatten

PS‘Oh, zit dat zo?!’ PS Neem ook eens een kijkje op stichtingpresent.nl/leiden! Juiste spelling PS? PS Tekst

Verder met de brief Relevant voor bedrijven? Dit is niet beeldend Dubbelzinnig

Verder met de brief Niet: Wij willen of wij doen Wel: U wil, U heeft dit nodig, dit wilt U toch ook

Verder met de brief Wat zegt dit? Is dit relevant voor de (zakelijke) lezer?

Verder met de brief Interessant, maar te vroeg geplaatst

Verder met de brief Erg grote stap!

Verder met de brief Niet: Bulletpoints Wel: Lopend verhaal

Verder met de brief Wel: Voorbeeld van zeer bekende organisatie Niet: Verdelen over twee pagina’s Wervende brief = max. 1 a4

Verder met de brief Wel: Verwijzen naar plek met meer informatie én aangeven wat daar te vinden is. Is zeker een pré maar geen must Niet: Verwijzen naar een brochure, die zijn te langdradig voor een zakelijke klant

Verder met de brief Wel: Herhalen belangrijke informatie Niet: Opsommen d.m.v. bulletpoints Interessant! Hoe dan?

Verder met de brief Aandachtspunt: Teveel vetgedrukte tekst werkt averechts

Overige aandachtspunten Maak gebruik van (originele) bijvoeglijk naamwoorden Maak gebruik van elliptische ofwel onvolledige zinnen Eigen bedrijf duidelijk boven aan de brief plaatsen (logo + adres) Gebruik eventueel een relevante en mooie foto van jullie dienst óf voeg de flyer toe

Overige aandachtspunten Maak gebruik van actieve zinnen in plaats van passieve zinnen Voorbeeld: Samen met AkzoNobel is er een mooie projectdag vormgegeven.

Einde Masterclass Bedankt voor jullie aandacht!