Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman
Agenda 1.Verklaringen 2.Oplossingen 3.Identiteitsontwikkeling en onderwijs 4.Motivatie/betrokkenheid en identiteit Problemen: De gebrekkige motivatie / betrokkenheid van Nederlandse leerlingen Moeite om een (de juiste) studie te kiezen
De gebrekkige motivatie van de Nederlandse leerling
De gebrekkige motivatie van Nederlandse leerlingen Reacties / verklaringen: 1.Er is iets mis: met de leerling met het onderwijs 2.Het valt wel mee verschillende context (mondige leerlingen; betekenis onderwijs voor sociale mobiliteit) kennelijk hebben we didactisch goede leraren
De gebrekkige betrokkenheid van Nederlandse leerlingen
Wat weten we over motivatie? Oplossingen
Niet motiveren naar motieven ontwikkelen Door betekenisvoller onderwijs
Door onderwijs dat leerlingen laat ervaren dat wat je op school leert antwoorden op vragen en problemen zijn over vragen en problemen laat meedenken stimuleert eigen vragen te stellen laten ervaren dat zij met hun kennis en vaardigheden van betekenis zijn
Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen en problemen
Meedenken over vragen en problemen – meewerken aan oplossingen
Eigen vragen formuleren en eigen oplossingen vinden
Zelf van betekenis zijn
Identiteitsontwikkeling als taak voor de school Identiteit: antwoord op de vraag wie je bent en wie je wil zijn (vgl. persoonsvorming /subjectivering) niet iets vaststaands, diep in jezelf Identiteit doe je Identiteit ontwikkel je door deelname aan sociale praktijken Identiteit is nooit af
Identiteit anno 2015 Opbouwen identiteit is voor jongeren tegenwoordig verwarrender en intensiever, door: individualisering verdwijnen van traditionele verbanden emancipatie migratie (multiculturele samenleving)
Identiteitsontwikkeling als taak voor de school Erikson (1968): Identificatie, exploratie, commitment Vianna & Stetsenko (2011): ‘Meaningful life project / agenda’ kennis, vaardigheden enz. zijn nodig om een meaningful life project te verwezenlijken maakt leren op school betekenisvol
Als leerling ervaren dat je als persoon iets kunt toevoegen Niet de vraag: ‘wat wil je, wat past bij je?’ Maar: ‘waar wil je aan bijdragen?’ Dat kan: – in studie- en beroepskeuzeactiviteiten –In regliere lessen