Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Evaluatie van mentorprojecten
Bedrijfsverbetering met de Code
LICHT – ZIEN EN LICHTBRONNEN
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Academische vaardigheden - C1.5
Samen werken aan een gezonde regio!
2. Communiceren met pubers
Het opleidingsprofiel:
Welkom op deze informatieavond
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Testen met aandacht Een betere tester door Mindfulness Esther Kluver.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Beter Onderwijs Nederland
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Opgroeien in de stad les 3
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Braziliaanse muziek.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
What is the meaning of? Student centered learning
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
BSM Bewegen, Sport en Maatschappij
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman

Agenda 1.Verklaringen 2.Oplossingen 3.Identiteitsontwikkeling en onderwijs 4.Motivatie/betrokkenheid en identiteit Problemen: De gebrekkige motivatie / betrokkenheid van Nederlandse leerlingen Moeite om een (de juiste) studie te kiezen

De gebrekkige motivatie van de Nederlandse leerling

De gebrekkige motivatie van Nederlandse leerlingen Reacties / verklaringen: 1.Er is iets mis: met de leerling met het onderwijs 2.Het valt wel mee verschillende context (mondige leerlingen; betekenis onderwijs voor sociale mobiliteit) kennelijk hebben we didactisch goede leraren

De gebrekkige betrokkenheid van Nederlandse leerlingen

Wat weten we over motivatie? Oplossingen

Niet motiveren naar motieven ontwikkelen Door betekenisvoller onderwijs

Door onderwijs dat leerlingen laat ervaren dat wat je op school leert antwoorden op vragen en problemen zijn over vragen en problemen laat meedenken stimuleert eigen vragen te stellen laten ervaren dat zij met hun kennis en vaardigheden van betekenis zijn

Kennis en vaardigheden als middelen om om te gaan met vragen en problemen

Meedenken over vragen en problemen – meewerken aan oplossingen

Eigen vragen formuleren en eigen oplossingen vinden

Zelf van betekenis zijn

Identiteitsontwikkeling als taak voor de school Identiteit: antwoord op de vraag wie je bent en wie je wil zijn (vgl. persoonsvorming /subjectivering) niet iets vaststaands, diep in jezelf Identiteit doe je Identiteit ontwikkel je door deelname aan sociale praktijken Identiteit is nooit af

Identiteit anno 2015 Opbouwen identiteit is voor jongeren tegenwoordig verwarrender en intensiever, door: individualisering verdwijnen van traditionele verbanden emancipatie migratie (multiculturele samenleving)

Identiteitsontwikkeling als taak voor de school Erikson (1968): Identificatie, exploratie, commitment Vianna & Stetsenko (2011): ‘Meaningful life project / agenda’  kennis, vaardigheden enz. zijn nodig om een meaningful life project te verwezenlijken  maakt leren op school betekenisvol

Als leerling ervaren dat je als persoon iets kunt toevoegen Niet de vraag: ‘wat wil je, wat past bij je?’ Maar: ‘waar wil je aan bijdragen?’ Dat kan: – in studie- en beroepskeuzeactiviteiten –In regliere lessen