College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Beschrijvende en inferentiële statistiek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Mijn gegevens op het web!?
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van PASW Guido Valkeneers.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Hoofdstuk 8: Variantieanalyse met herhaalde metingen hoofdstuk 8
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Statistiek ?! … Ronald Buyl - BISI.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Thesisseminarie 4 Resultaten Correlatie en multiple regressie
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Non-parametrische technieken
Twee-factor Variantie-analyse
Inferentie voor regressie
Voorspellende analyse
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Deze diapresentatie werd vervaardigd door de Capaciteitsgroep Methodologie en Statistiek. De presentatie mag alleen worden gecopieerd voor eigen gebruik.
toetsen van waterkwaliteit
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
PAOG - SPSS cursus 26 augustus & 2 september 2013
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
H2 Lineaire Verbanden.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Herhaling titel van presentatie Groepen vergelijken in SPSS Esli Struys WOT Statistiek, 4 juni 2012.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Inleiding in de statistiek. met ondersteuning van SPSS
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Vragenlijst en Vraagformulering
Regressieanalyse Naomi Kamoen.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Rekenen met getallen : = x Delen door een breuk is hetzelfde als vermenigvuldigen met het omgekeerde van die breuk. Maak je zelf zo min mogelijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
FOKKE en SUKKE helpen bij het veldwerk. Gebruik van een statistisch pakket SPSS Opslaan en bewerken data –selecteren –wegen –hercoderen –Ontwerpen van.
Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Het onderzoeksverslag
Prepare for analysis: 2 planfiles maken, 1 per weegfactor
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Eenvoudige data-analyse: beschrijvende statistische
Wetenschappelijk en significantie
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

College 9 zHoe gaat het met de afname? zData-invoer zEerste analyses

Data-invoer (1) zWelke technische variabelen heb je nodig?  Respondentnummer  Versienummer voor vrglversie (bijv. 1, 2)  Versienummer voor tekstversie (bijv. 1, 2)  Klas/school/interviewer zNummer de vragenlijsten zGebruik SPSS (géén Excel)  Aanschaf via campuslicentie, zVoer de gegevens in, in ‘data view’  Als getallen  Elke respondent een nieuwe regel zMaak volledig codeboek, in ‘variable view’

Data-invoer (2) z‘measure’?  scale z‘Missing value’  waarde die verder niet voorkomt, bijv. 999 zInvoercontrole:  Descriptive statistics – descriptives  mean, sd, max, min  En steekproef van ca 10% van de vragenlijsten

Randomisatiecontrole (1) zZie Falthzik & Jolson 1974: zijn de groepen die de verschillende vragenlijstversies hebben beantwoord, vergelijkbaar? M.a.w., zijn evt verschillen in antwoorden puur aan de manipulatie te wijten?  Afhankelijk van meetniveau:  Chikwadraattoets, t-toets  Chikwadraattoets: ANALYSE  DESCRIPTIVES  CROSSTABS  STATISTICS: CHISQUARE  t-toets zie sheet8  doen over alle vragen die in beide vragenlijstversies gelijk zijn (dus ook de rapportcijfervragen)

Randomisatiecontrole (2) Zijn de groepen die de verschillende tekstversies hebben gelezen, vergelijkbaar? M.a.w., zijn evt verschillen in antwoorden puur aan de manipulatie te wijten? Afhankelijk van meetniveau:  Chikwadraattoets, t-toets  Chikwadraattoets: ANALYSE  DESCRIPTIVES  CROSSTABS  STATISTICS: CHISQUARE  t-toets zie sheet8  doen over alle demografische vragen

Naar een vergelijking van de gemanipuleerde vragen zVoordat je vergelijkt, moeten alle scores hetzelfde betekenen  1=negatief t.a.v. tekst, 7=positief t.a.v. tekst in álle versies!  Transform – recode into same variables (of evt ‘into different variables’).  Bijvoorbeeld: if vrglversie=1, bij vrg 1, 5, 8: 1 wordt 7, 2 wordt 6, 3 wordt 5, enz. If vrglversie=2 vrg 1, 5, 8 niet herkoderen. Goed aanpassen in codeboek.

Verschillen de geobserveerde antwoorden per vrglversie? (1) zData – split file – organize output by groups – ‘versie’ zDescriptives van alle gemanipuleerde vragen  options mean, sd zTabel van maken: positiefnegatiefsemdiff Vraag1 gem (sd)gem (sd)gem (sd) Vraag2 gem (sd)gem (sd)gem (sd)  Vraagnummer én inhoudelijke aanduiding (idem voor versie)  Gem afronden op 1 cijfer na komma, sd op 2 cijfers na komma  Zie tabelgalerijen in Word voor mooie opmaak

Verschillen de geobserveerde antwoorden per vrglversie? (2) Vragen die je stelt bij die tabel: Verschillen de gemiddeldes voor vraag x per vglversie? Verschillen de standaarddeviaties voor vraag x per vrglversie? Zie je een consistent patroon over vragen of vraagsoorten heen? (is pos-vraag steeds positiever beantwoord dan neg-vraag?) Dus: zie je iets interpreteerbaars in déze steekproef? En daarna: zijn deze verschillen/patronen te generaliseren naar een andere steekproef, m.a.w. zijn de verschillen/patronen significant?

Zijn de verschillen tussen vragenlijstversies generaliseerbaar? zOf zijn het steekproeffluctuaties..?  T-toets,  Analyse – compare means – indep samples t-test, test variable vrgx, grouping variable vrglversie (1,2)  F-toets  Analyse – compare means – one way anov, dep list vrgx, factor vrglversie + options descriptives  Of, bij >3 groepen: GLM  Analyse – general linear model – univariate – dep var vrgx, fixed factor vrglversie – post hoc tests for vrglversie + scheffe aanvinken + options descriptives

Nu: kijken naar tekstversies  Is de manipulatie gelukt (is er een onderscheid in tekstkwaliteit aangebracht door de tekstmanipulatie)?  Zelfde analyse als op sh7 en 8, maar nu met tekstversie als onafhankelijke variabele  Afhankelijke variabelen?  De rapportcijfervragen (zijn nl. in beide versies hetzelfde)  Alle andere tekstevaluatievragen, m.n. de dimensies waar je op theoretische gronden effect verwachtte (maar die theorie was niet erg sterk, dus doe maar gewoon alle vragen)

TIPS zVergeet split file of split output niet UIT te zetten, anders blijft ie dat alsmaar doen. zAls je recode into same variable doet, save je file dan even onder een andere naam. Gooi oude versie pas weg als je zeker weet dat het goed is. zAls je recode into different variable doet, maak je nieuwe variabelen aan. Verantwoord ook die in het codeboek! zGeen paniek. Bedenk steeds wat je (conceptueel en in woorden) zou willen weten. zMaak na afloop van een analyse steeds meteen een mooie tabel en een interpretatie in tekst.  Geen SPSS-tabellen in het verslag!!