Anders gaan werken Ervaringen en percepties van vrouwen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt Fatma Arikoglu Stafmedewerker ella | Kenniscentrum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Senegal Senegal.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Pag. 1 prof. dr. M. De Vos Jeugdwerkloosheid – migratie & integratie.
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
J ONGEREN EN WERK Over mogen, moeten, willen en kunnen werken Auteur: Ilse Sinnaeve.
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Allochtonen in het hoger onderwijs
Inburgering in Vlaanderen
Autisme en intelligentie
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Brede school in Berkenbos
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
50 jaar immigratie De historische wortels van de Turkse en Marokkaanse aanwezigheid in België Dr. Jozefien De Bock, curator project migratie STAM – Stadsmuseum.
Gelijkheid en non-discriminatie Jogchum Vrielink (KU Leuven)
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Mozaiko 7/05/2015.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
De donkere kleur van armoede
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Armoede is … Sieg Monten
Zzp: probleem of oplossing?
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Tussen welzijn en werk Een eigen plaats voor Arbeidszorg Gevolgen van werkloosheid voor het individu.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Wat is een vluchteling? Asielzoeker Erkende vluchteling Subsidiair beschermde.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Resultaten van de socio- economische monitoring Tom Bevers Valérie Gilbert.
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Armoedeweb kerngegevens. Werk is een buffer, maar lost armoede niet op: 95% van de werkenden leeft niet in armoede,
Uiterlijke tekenen van godsdienstovertuiging bij openbare besturen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Lokaal loket kinderopvang
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Kansarmoede in de kleuterschool
Een nieuwe start voor kwetsbare vrouwen in India
Waarde(n)vol werk in uitvoering
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Lokaal loket kinderopvang
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Huis van Dialoog vzw Villa Mescolanza
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Anders gaan werken Ervaringen en percepties van vrouwen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt Fatma Arikoglu Stafmedewerker ella | Kenniscentrum gender en etniciteit 26 januari 2016

Ervaringen en percepties van vrouwen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt -Projectidee actie-onderzoek -Centrale vraagstelling -Enkele cijfers -Bevindingen -Focusgroepen -Arbeidsmarkt -Conclusie

Vanwaar dit project? Januari 2014: artikel in De Morgen ECONOMIE ‘Slechts 1 op de 3 Marokkaanse en Turkse vrouwen heeft een job’ , 06.47u - Ann Van den Broek Minder dan een op de drie vrouwen van Marokkaanse en Turkse afkomst heeft werk. Meer dan de helft probeert niet eens werk te vinden.

Wacht even… Marokkaanse en Turkse vrouwen? Belgische vrouwen met Turkse of Marokkaanse roots Veel van deze vrouwen zijn hier geboren Onze gemeenschappelijke verantwoordelijkheid als maatschappij Oneigenlijk wij/zij-denken: ‘wij’ krijgen de schouderklopjes, ‘zij’ worden met de vinger gewezen

‘Zij’ zoeken niet eens een job? Niet af te leiden uit statistisch materiaal socio- economische monitor 2013 FOD WASO en (toenmalig) Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding Bestendigt bestaande beeldvorming

ella vzw klom in haar pen Reactie Ella vzw in De Morgen naar aanleiding van het artikel “70% Vlaamse vs 30% Marokkaanse en Turkse vrouwen heeft een job”: “Waarom slagen we er niet in, ondanks een machinerie van integratiediensten, positieve-actieplannen, streefcijfers en gelijkekansenbeleid om van racisme en discriminatie iets onduldbaar te maken? Want laten we niet hypocriet zijn: als 70% van de Marokkaanse en Turkse vrouwen geen job heeft, dan is één van de redenen hiervoor dat wij dat met z’n allen prima vinden.”

De Morgen: “Van de Marokkaanse vrouwen onderneemt 55 procent geen pogingen om toe te treden tot de arbeidsmarkt, bij de Turkse is dat 57 procent.” ella vzw: “Misschien is de beslissing om thuis te blijven net iets sneller genomen als je weet dat er niemand jou als collega wil?”

Verklaringen artikel De Morgen Traditionele gezinspatronen Vrouwen laaggeschoold Vrouwen te afhankelijk van hun man Beperkte talenkennis Late introductie integratiebeleid Rigide structuren arbeidsmarkt en onderwijs

Voorstel van een volksvertegenwoordiger: Sensibilisering van vrouwen met een migratieachtergrond: “Ik heb geen probleem met vrouwen die zelf bewust kiezen om thuis te blijven. Maar gezien het vreselijk lage aantal werkenden doe ik ook een oproep aan vrouwenorganisaties, zodat ze nog bewuster zouden inzetten op de bewustwording bij allochtone vrouwen.”

Conclusie Discriminatie & racisme? Combinatie betaalde arbeid en gezin/zorgarbeid? (oa. kinderopvang Hoofddoekenverbod En de vrouwen zélf?

Actie-onderzoek Acht focusgroepen in Brussel en verschillende Vlaamse centrumsteden Interviews met centrale stakeholders in het arbeidsmarkt- en activeringsbeleid Aftoetsing van de verhalen, noden en wensen van de vrouwen aan de huidige beleidscontext

Centrale vraagstelling Een sector die mensen wil activeren, en hierin veel middelen en energie steekt VERSUS Mensen die willen werken, en geen (gepast, betaald) werk vinden/krijgen. “Zij willen niet werken” <> “zij willen niet dat ik werk” Deze spanning in kaart brengen en proberen af te bouwen = opzet van het project

Enkele Belgische cijfers (socio-economische Monitoring) 67% van de vrouwen in België tussen de 18 en 60 jaar is ‘actief’  75% van de vrouwen van Belgische origine is beroepsactief  51% van de vrouwen van Zuid/Centraal- Amerikaanse origine is beroepsactief  45% van de vrouwen van Maghrebijnse origine is ‘actief’  40% van de vrouwen van ‘andere Europese’ origine is ‘actief’

Activiteitsgraad De activiteitsgraad is bijzonder laag voor vrouwen en mannen met een niet-EU en EU-nationaliteit die minder dan 5 jaar zijn ingeschreven in België Dit geldt ook voor vrouwen en mannen met een niet-EU nationaliteit maar langer dan 5 jaar ingeschreven in het Belgisch Rijksregister Positie vrouwen vrijwel steeds precairder

Lage tewerkstellingsgraad vrouwen met een migratieachtergrond impliceert … Socio-economische kwetsbaarheid Veel sociale rechten kunnen enkel volledig worden opgebouwd via betaalde arbeid  Een lage tewerkstellingsgraad betekent een hoger armoederisico of effectieve armoede

Bevindingen focusgroepen Vrouwen wensen ofwel zo snel mogelijk een betaalde job, en zijn daar actief naar op zoek Wachten liever nog een aantal jaar met het zoeken naar betaald werk (in verband met de zorg voor jonge kinderen, cf. kinderopvang) Of zien de zoektocht naar werk als niet-prioritair

Bevindingen focusgroepen Verschil nieuwkomers en andere categorieën vrouwen (specifieke behoeften en hindernissen) Verschil eerste en tweede generatie vrouwen Eerste generatie: zorg voor kinderen centraal, koesteren nauwelijks wensen/dromen voor zichzelf, hopen wel op voltooiing opleiding en betaald werk dochters, benoemen generatieverschil Tweede generatie: wens voor betaald werk, eventueel betaald werk aan huis (bij kleine kinderen, hoofddoek)

Bevindingen focusgroepen Tweede generatie: geboren in België, toch minder kansen dan personen met een Belgische  Frustratie  Extra inspanning om te geraken waar je wilt; vaak lang traject; support, ontspanning en empowering belangrijk ‘Wij’/’zij’-discours soms verinnerlijkt Grote impact hoofddoekenverbod  In het algemeen negatieve attitudes tav hoofddoek

Specifieke obstakels Binnenshuis (in het algemeen): genderstereotypen, stereotiepe rolpatronen Buitenshuis: discriminatie, hoofddoekenverbod, combinatie betaalde arbeid en onbetaalde zorgarbeid, taalvereisten

Onderwijs Veel meisjes met migratieachtergrond in BSO en T-BSO  In het algemeen worden zowel vrouwen als mannen met een migratieachtergrond al te gemakkelijk doorverwezen naar ‘lagere’ studierichtingen Vaak in studierichtingen zonder veel perspectief op een job  Zorgt er mogelijk voor dat meisjes en vrouwen zich richten op alternatief levenstraject (huwelijk/relatie en kinderen) Nader onderzoek nodig

Onderwijs enkele opmerkelijke cijfers SONAR-onderzoek Autochtone meisjes Turkse meisjesN-Afrikaanse meisjes Start secundair > 12 jaar9%52%42% B-stroom8%50%41% Doorstroom Zittenblijvers24%33%42% B-stroom (3° jaar) 18%69%58% Uitstroom Geen diploma10%53%44%

Autochtone meisjes Turkse meisjesN-Afrikaanse meisjes Hoger onderwijs Voortstuderen (% van gediplomeerden ) 79%36%56% Geslaagd in eerste jaar 55% 39% Arbeidsmarkt Geen werk na 1 jaar na schoolverlaten 16%67%57%

Arbeidsmarkt (Nog) niet gestoten op initiatieven die vrouwen actief ondersteunen bij terugkeer naar arbeidsmarkt (na jaren van onbetaalde zorgarbeid) Het hebben van een netwerk is zeer belangrijk op Vlaamse arbeidsmarkt  Vrouwen met een migratieachtergrond hebben vaak minder ‘sociaal kapitaal’ (daarom zijn mentoringprojecten interessant. Richten zich nu vaak op ‘high potentials’)

Arbeidsmarkt Vrouwen met een migratieachtergrond zijn onzichtbaar voor het activeringsbeleid en het ruimere arbeidsmarktbeleid  richt zich in eerste instantie op werkenden en werklozen/werkzoekenden; vrij ingeschrevenen minder prioritair Veel vrouwen met een migratieachtergrond ‘kosten’ relatief weinig, het zijn zogenaamde ‘goede armen’ (in tegenstelling tot bijv. ‘hangjongeren’)

Gelijke Kansen en Integratiebeleid Gelijke Kansen: vooral vrouwen, holebi’s, transgenders en mensen met een handicap Integratie en inburgering: mensen met een migratieachtergrond Assen kruisen wel door horizontaal gelijke kansen en integratiebeleid  De toepassing hiervan is echter niet afdwingbaar

Anti-discriminatie Zeer uitvoerige wetgeving Moeilijk te bewijzen Veel vrouwen hebben niet de ruimte/draagkracht om een klacht neer te leggen  Te smalle handelingsruimte (met name vrouwen in armoede)

Anti-discriminatie Discriminatie voor vrouwen grootste probleem, blijkt ook uit bevragingen onder etnisch-culturele minderheden van Minderhedenforum  Bestrijding discriminatie op basis van etniciteit, religie/levensbeschouwing en taal echter niet eerste beleidsprioriteit

Conclusie Veelheid van factoren, structurele mechanismen die op elkaar ingrijpen en elkaar versterken Probleem gekend; weinig concrete acties en maatregelen

Bedankt! Fatma Arikoglu