Assessment en evaluatie in CLIL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Schoolpartnerschappen in Europa
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Presentation Of Learning
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Al doende leren training docenten
Informatie- avond groep 6
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Workshop “Beoordelen”
Return to Sender.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemprl.
Kritisch denken ‘vertaald’
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Toekomstgericht onderwijs
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
OGI Een datamuur in de klas.
kenniscarrousel peerassessment
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Assessment en evaluatie in CLIL EVALUEREN Assessment en evaluatie in CLIL

Kaat Van Hoecke pedagoog- didacticus docent en praktijkcoach lerarenopleiding PCVO Het Perspectief – GENT CLIL-coördinator in de opleiding CLIL-taal in educatieve /Het Perspectief CLIL-opleidingen via EPOS in Córdoba, Mallorca, Finland. Klasbezoeken in Vlaanderen, internationale contacten leerkrachten Nederland, Spanje. Contacten met Ministerie van Onderwijs, Vlaanderen Kaat Van Hoecke

programma Assessment en evalueren: de (pedagogische) functie Specifieke kenmerken voor evalueren in CLIL Alternatieve evaluatievormen

SMAAKMAKERTJE…… offline link

Assessment en evalueren: de (pedagogische) functie

Waarvoor gebruik je evaluatie? summatief formatief Op het einde van het leerproces Ranking ( punten) Doorgaans door de leraar Beoordelend “assessment of learning” Tijdens het leerproces Evolueren, duiden Door de leraar of door de medeleerlingen Sturend “assessment for learning” Als de kok de soep proeft, is het formatief, als de gasten de soep proeven is het summatief….

doelstelling leeractiviteiten evaluatie

doelstellingen leeractiviteiten Beter inzicht in leren Evaluatie en feedback Beter inzicht in leren

Pedagogisch-didactisch concept in CLIL TAXONOMIE van BLOOM ( aangepast door Krathwohl en Anderson) VISIES OP LEREN / SKILLS VAN DE 21STE EEUW Professor X TAALVERWERVING Stephen Krashen / Jim Cummins

Taxonomie van BLOOM LOTS & HOTS

Welke opdrachten ( instructie) komen vaak voor in evaluaties? Som op ( zich herinneren) bepaal (zich herinneren) identificeer(zich herinneren) benoem (zich herinneren) beschrijf(zich herinneren) Geef commentaar bij…(begrijpen) bespreek(begrijpen) verklaar (begrijpen) Geef voorbeelden van (begrijpen)

In welk segment bevinden die opdrachten zich voornamelijk?

De wereld verandert van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. Dit vraagt bepaalde competenties van burgers om succesvol mee te kunnen doen in deze samenleving. Het onderwijs moet hierop inspelen en leerlingen van nu voorbereiden op een toekomst voor later. EU, OESO, UNESCO,….

Pedagogisch concept vd 21ste eeuw http://edorigami.wikispaces.com/21st+Century+Pedagogy

ASSESSMENT VAN DE 21STE EEUW BRON: 21st century fluency project

Op welke wijze wordt er vaak geëvalueerd?

Waarin resulteert evaluatie vaak?

Waarvoor cijfers interessant kunnen zijn: Ouders willen via een cijfer weten hoe hun kind het doet op school ( objectief en vergelijkend) Leraren willen weten in welke mate de inhouden verworven zijn, de doelen behaald zijn Politici willen hun onderwijs aftoetsen aan dat van andere landen, willen weten of hun geld wel goed besteed is …….

Assessment should primarily be for learning . Assessment, often in the form of tests and examinations, is used for all of this. This is not wrong but …… Assessment should primarily be for learning .

John Hattie Dylan Wiliam “ Cijfers geven werkt niet” “Embedded formative assessment” Hoe evalueren om het leren te bevorderen? “ Leren zichtbaar maken” “visible learning for teachers” Leerrendement verhogen. Evaluatie gebruiken als een middel om het leren te verbeteren.

INTERESSANTE BEVINDINGEN in verband met EVALUATIE Lijst van 150 items gerangschikt van belangrijk naar minder belangrijk Jezelf op voorhand een cijfer geven/ verwachtingen van leerlingen 10. ( taakgerichte)Feedback (14. Metacognitieve strategieën) 20. Eerdere prestaties 83. Frequentie en effect van toetsen Nieuwsgierig naar wat amper of een negatief effect op leren heeft? Zie “leren zichtbaar maken “(pag 306) Professor X

TWEE gouden regels bij evalueren maak je doelen duidelijk aan de leerlingen zorg voor transparantie in je evaluatie

Summatief of formatief: maak doelen duidelijk aan je leerlingen

TE ALGEMEEN SMART De leerling heeft inzicht in het proces van websites bouwen De leerling kan na deze periode een website maken met Websitemaker, bestaande uit minstens vier pagina’s De leerlingen kunnen goed samenwerken Gedurende deze taak kunnen de leerlingen zich houden aan drie afspraken over samenwerken: taken verdelen, luisteren naar anderen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen taak De leerlingen durven hun eigen mening te geven In de komende vijf lesweken geven leerlingen steeds vaker hun eigen mening in het groepje waarin ze samenwerken, zodat ze in de laatste week minimaal vijfmaal per bijeenkomst inbreng hebben

Zorg voor transparantie in de evaluatie Maak rubrics 1. schrijf je doelen zeer concreet uit 2. bepaal succescriteria De leerling kan na deze periode een website maken met Websitemaker, bestaande uit minstens vier pagina’s Kwantitatief, zoals het aantal goede antwoorden van sommen: bijvoorbeeld vijf van de zeven sommen goed maken (globaal). Waarneembare leeropbrengst: bijvoorbeeld vijf van de zeven sommen goed maken en goed kunnen uitleggen hoe je de sommen hebt gemaakt (concreet). Gedifferentieerd: voor verschillende groepen leerlingen KAN je verschillende succescriteria formuleren.

Structuur van een eenvoudige rubric

Omgangsvormen hanteren t.o.v. - beleefdheid - open houding Criteria Communiceren Score Omgangsvormen hanteren t.o.v. - beleefdheid - open houding - je plaats weten - respectvol t.a.v. mede-leerlingen en leerkrachten Ik hanteer altijd de juiste omgangsvormen. Ik hanteer meestal de juiste omgangsvormen. Ik vergeet soms de juiste omgangsvormen te hanteren. Ik hanteer zelden de juiste omgangsvormen Lichaamstaal gebruiken - houding - gezichts-uitdrukking Ik ben me goed bewust van wat mijn lichaamstaal bij anderen oproepen. Ik ben me meestal bewust van wat mijn lichaamstaal bij anderen oproepen. Ik ben me vaak niet bewust van wat mijn lichaamtaal bij anderen oproepen. Ik sta niet stil bij wat mijn lichaamstaal bij anderen oproepen. Gesprek voeren - formeel - informeel Ik luister naar anderen en reageer op de juiste manier. Ik luister meestal naar anderen en reageer meestal op de juiste manier Ik luister soms naar anderen en reageer vaak niet op de juiste manier Ik reageer op anderen zonder naar hen te luisteren. Reflecteren op eigen gedrag Ik weet hoe ik overkom en ik kan aangeven op welke punten ik mij kan verbeteren. Ik weet niet altijd hoe ik overkom, ik heb aanwijzingen van anderen nodig om mijn gedrag te verbeteren. Ik vergis me nogal eens over hoe ik overkom en kan alleen met begeleiding mijn gedrag verbeteren. Ik sta zelden stil bij de manier waarop ik overkom.

Ik kan dit zonder problemen Ik kan dit als iemand mij soms even helpt Ik kan dit enkel als ik hulp krijg ik kan dit helemaal niet goed Ik kan binnen de gegeven tijd gerichte informatie vinden op een site ik kan na het lezen van de informatie de kernwoorden uit de tekst halen Ik kan de verbanden tussen de kernwoorden mondeling verklaren Feedback leraar

Tips voor rubrics http://eacea.ec.europa.eu/LLp/projects/public_parts/documents/languages/ka2_mp_505313_AECLIL.pdf http://www.schrockguide.net/assessment-and-rubrics.html http://rubistar.4teachers.org/index.php

Lisbeth Brevik,”assessment for learning in the CLIL classroom Conferentietekst At the core of CLIL, Mallorca 2014

2. Specifieke kenmerken voor evalueren in CLIL Evaluatievormen Wat gaan we evalueren? Inhoud of taal? Of beide? In welke taal gaan we evalueren? Hoe zorgen we ervoor dat de taal geen barrière vormt voor het evalueren van inhouden?

Montse Irun, Let’s CLIL

Wat evalueren? http://www.researchgate.net/publication/267041919_Assessment_for_learning_in_the_CLIL_classroom

Wat evalueren? rolverwarring

INHOUD vs TAAL INHOUD TAAL Selecteren ( BLOOM + assessment van 21ste eeuw) Mix van formatieve en summatieve evaluatie Globale beoordeling van het taalgebruik Vakspecifiek taalgebruik!!! Vakgerelateerd taalgebruik

In welke taal evalueren? instructietaal= bij voorkeur doeltaal niet de moedertaal Let op: lln moeten de eindtermen wel in het Nederlands halen!!!

Examen/ toetsen INHOUD taalgevaar Hoe ervoor zorgen dat de doeltaal geen barrière vormt voor bewijzen dat men de inhoud beheerst? Montse Irun, “ Let’s CLIL” instructietaal

Wat we zeker willen vermijden...

Kunnen interpreteren van data uit grafieken Tekst en data kunnen linken Zinnen begrijpen Taaldrempel = laag tot medium

Lezen & begrijpen Multiple choice= goede keuze Laag taalrisico

Laag taalrisico

http://www.slideshare.net/mirun/clil-5-assessment-in-clil

Alternatieven voor evalueren met pen en papier

FILMPJE BLOOM

http://www.unity.net.au/padwheel/padwheelposterV3.pdf

digitaal leren en evalueren - LOTS en HOTS

http://www.schrockguide.net/bloomin-apps.html

https://dl. dropboxusercontent. com/u/121271/bloomin/bloominandroid https://dl.dropboxusercontent.com/u/121271/bloomin/bloominandroid.jpg

http://www.teachertrainingvideos.com/ http://ict-idee.blogspot.be/p/bericht-1-tm-25.html WEB+2.0+Tools DIGITAL WEBTOOL BLOOM BLOOMING APPS

LEERLINGEN ZELF EXAMENVRAGEN LATEN MAKEN WORDLE MINDMAP LEERLINGEN ZELF EXAMENVRAGEN LATEN MAKEN QUIZ