Ouderraad 7 december.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Verborgen vormen van pesten
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
….een korte presentatie
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Samen met ouders aan het werk!
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Onderwijspsychologie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Welkom in….
Kinderen en hun sociale talenten
Welkom op deze informatieavond
Dr. Albertus Risaeusschool
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
Welkom bij onze PBS reis
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Rots & Water Marien Lokerse.
Dossier Empowerment.
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Groepsdynamica.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Hoe pedagogisch handelen?
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Ouderavond
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Informatieavond 14 september Havo
Begeleiding bij Werkplekleren
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Alliantie GenderDiversiteit
Praktijk Opleiders Cursus
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Onze school is een KiVa-school!.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Levensbeschouwing Ideale school Kwartiel Bijeenkomst 1.
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

Ouderraad 7 december

Sociometrische oefening Sociometrische oefeningen laten kinderen toe om op een speelse manier uitdrukking te geven aan: hun contacten binnen de groep Hun plaats en positie in de groep Zichtbaar te maken met wie ze in meerdere en mindere mate contact houden Aan te geven bij wie ze zich goed voelen Non-verbaal te communiceren over hun relationele verbondenheid met anderen binnen de groep

KiVa in de klas: lessen Basisprincipe: gedeelde verantwoordelijkheid -> groepsnorm positief beïnvloeden Doel: Bewustmaking rol van de groep Empathie ontwikkelen Inzien dat ze er niet alleen voor staan / gedragen door school(afspraken) Lln worden gestimuleerd het slachtoffer te steunen Lln leren problemen op een adequate manier op te lossen

Inhoudelijke klemtonen lessen Kindgericht, veelzijdig en ervaringsgericht KiVa code Transfer van de lesinhouden Het geleerde tijdens de lessen in de praktijk brengen Het geleerde tijdens andere lessen gebruiken (wordt positief bekrachtigd!) Inzetten in informele contexten (thuis, speelplaats …) Feedback van de leraar en het schoolteam Acute pestincidenten zijn geen onderwerp van de les

Thema’s KiVa-lessen Klassen 1, 2 en 3 Klassen 4, 5 en 6 Laten we kennismaken Wij kiezen voor respect! Zie wat ik nu voel Onze klas: een (h)echte groep Onze klas: iedereen hoort erbij! Goed in contact, zo doe je dat! Anders is leuk Mediawijs, mediawijzer, media-wijst

KiVa-games Ik weet: kennis en inzicht Ik kan: het onder de knie krijgen van essentiële sociale en communicatievaardigheden Ik doe: het op eigen initiatief in de praktijk brengen van een positieve, sociale houding www.kivaschool.be/be/spel

Speelplaatsbeleid Kleuterspeelplaats Weinig activiteit,onvoldoende uitdaging -> plannen ‘groene’ speelplaats Veel ‘trek- en duwspelletjes’ -> consequent op reageren

Speelplaatsbeleid Speelplaats lagere school Regels en afspraken op PV -> consequent op reageren Extra aandacht voor kinderen die zich afzonderen

We zijn er niet allemaal verantwoordelijk voor dat er wordt gepest, maar we zijn er wel allemaal verantwoordelijk voor dat het stopt.