SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Hogere denkvaardigheden
Logical Framework Approach
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Beoordelen met behulp van rubrics
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Return to Sender.
Beleidsinformatie Jeugd
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Concept examenprogramma
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 2: ontwerp.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Talent in Ontwikkeling
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Handreiking bij het aanbieden van keuzevakken Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Differentiatie bij computational thinking lessen van Hello Ruby
Mijn visie op onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom op het Saenredam College
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie

Professionaliseringsmodule Blok 3 Evaluatie Doelen De deelnemer kan de kwaliteit van het (tussen)resultaat van het (onderdeel van) het LOB-programma onderzoeken en verbeteren: een keuze maken uit verschillende evaluatiecriteria en methoden; het ontwikkelde (onderdeel van het) LOB-programma evalueren op basis van de opgestelde ontwerp- en kwaliteitscriteria. Activiteiten: 1.Bepaal welke aspecten geëvalueerd kunnen worden (relevantie, consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit) en welke evaluatiemethoden (focusgroep, walk through, try-out) en activiteiten (checklist, interview, vragenlijst) passend zijn, op basis van de achtergrondinformatie. 2.Ontwikkel een evaluatie-instrument. Doe dit door één van de voorbeeldinstrumenten uit de achtergrondinformatie aan te passen. 3.Voer een eenvoudige evaluatie van (het onderdeel van) het LOB-programma uit en stel verbeterpunten vast. Bronnen: Video-materiaal en achtergrondinformatie over leerplanevaluatie (activiteit 1 en 2) Video-materiaal achtergrondinformatie Optioneel, ter verdieping: Beoogd resultaat: Een uitgevoerde evaluatie die zicht biedt op de kwaliteit van het tussenresultaat en op mogelijke verbeterpunten.

3.1 Bepaal de evaluatie-aspecten: AspectCriterium RelevantieHet ontwerp voorziet in behoefte en is gebaseerd op recente inzichten. ConsistentieHet ontwerp zit logisch in elkaar. Verwachte bruikbaarheidInschatting of het ontwerp bruikbaar is voor de situatie waarvoor het is bedoeld. Verwachte effectiviteitInschatting of werken met het ontwerp tot gewenste resultaten leidt. Werkelijke bruikbaarheidHet ontwerp is bruikbaar voor de situatie waarvoor het is bedoeld. Werkelijke effectiviteitWerken met het ontwerp leidt tot gewenste resultaten.

3.1 Bepaal de evaluatiemethode 3.2 Pas het voorbeeldinstrument aan OntwikkelstadiumVoorbeeld evaluatie- aspect Voorbeeld evaluatie-methode Voorbeeld instrument Globaal ontwerp Bijv werkwijze voor docenten Verwachte bruikbaarheid screeningchecklist docentonafhankelijkheid Gedeeltelijk uitgewerkt product Bijvoorbeeld een doorlopend programma voor LOB Consistentiewalk-throughCriterialijst evalueren Volledig uitgewerkt product Bijv handreiking voor docenten Werkelijke bruikbaarheid Micro-evaluatieChecklist docenthandelen Geïmplementeerd product Bijv leerlingmateriaal Werkelijke effectiviteit Try-outVragenlijsten voor leerlingen en docenten Volledig uitgewerkte leerlijn LOB Verwachte effectiviteit Focus-groepChecklist LOB Lesmateriaal in ieder stadiumAfhankelijk van stadium Checklist LOB- lesmateriaal

3.3 Voer de evaluatie uit en stel verbeterpunten vast