AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Overstap 4 vmbo-tl naar 4 havo
INTERCULTUREEL VAKMANSCHAP Kennisbundel. Noem een voorbeeld uit de praktijk, waarbij diversiteit een rol speelt.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Omgaan met geschiedenis
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Intercultureel vakmanschap
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
De pluriforme samenleving
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Ouderavond (datum) uitgevoerd door: in opdracht van: (logo school)
Sensing theessence of Blijvliet. Research Sfeer Visie‘s Communicatie Problemen Contact ouders en school.
Mij een zorg!?.
Keuzebegeleiding havo 3
TC&M UNESCO unites us all.
Globalisering. Economisch begrip ‘Nieuwe kolonisatie’ Verbinding maken Reizen Handel engagement.
Interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Wiki Interculturele communicatie
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
“Help mij het zelf te doen”
Interculturele communicatie
Altermoderne Kunsteducatie
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
WOENSDAG 10 OKTOBER Even voorstellen….. -Karen Tijink, docente Engels, coördinator van het project -Femke Loef, docente maatschappijleer -Gemma.
Wiki Interculturele communicatie Reflectie en de klaspraktijk Groep: Incuco.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Dag van de Franse taal 12 november 2015 Maaike Koffeman en Yvonne Schoolmeesters Ronde Tafel Frans.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Interculturele communicatie Proef toets artikel en wat meer.
Workshop Identiteit?.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Keuzethema: differentiatie
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
Ouderavond havo 3 Donderdag 3 maart AGENDA Profielen Doorstroming hbo /vwo Planning.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Doorstroom mbo-hbo Dr. José Mulder. NRO-onderzoek om te kijken hoe overgang mbo-hbo verbeterd kan worden Fase 1: wat is er reeds bekend? Fase 2: monitoren.
CLIL-didactiek voor Duits
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo

Liefde voor Leren 1 oktober 2016 CREATIEF SCHRIJVEN VZW.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Visie mediawijsheid KB
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Voorlichting havo / vwo
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Pilot GZ-psycholoog Kinder & Jeugd Intercultureel
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Benchmark onderzoek.
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cultuur en samenleving
Rolwisseling van student naar docent
Transcript van de presentatie:

AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader

Hoe kan je als docent binnen het Nederlands beeldend onderwijs in je dagelijkse lespraktijk zo natuurlijk mogelijk inspelen op de culturele diversiteit van de samenleving, zodat leerlingen kennis hebben van en kennis maken met verschillende achtergronden en culturen? HOOFDVRAAG

RESULTATEN Houdingskwestie ipv kenniskwestie Verweven in alle lessen Yinka Shonibare Planets in my head, Literature (2010)

RESULTATEN Beginnen bij de leerling – Docentgestuurd – Leerlinggestuurd Het bekende verrijken – Westers referentiekader – Technieken en materialen – Uitwisseling – Nieuwe media Edke Rite of Passage (2011)

RESULTATEN Stereotypering voorkomen – Klein narratief – Make the strange familiair and the familiair strange – Culturele sensitiviteit – Overeenkomsten ipv verschillen

BOUW… INTERCULTUREEL BEELDEND ONDERWIJS SELECTEER DE BOUWSTENEN LEG EEN STEVIGE FUNDERING BOUW VOORT VUL EVENTUEEL AAN MET EIGEN BOUWSTENEN