AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader
Hoe kan je als docent binnen het Nederlands beeldend onderwijs in je dagelijkse lespraktijk zo natuurlijk mogelijk inspelen op de culturele diversiteit van de samenleving, zodat leerlingen kennis hebben van en kennis maken met verschillende achtergronden en culturen? HOOFDVRAAG
RESULTATEN Houdingskwestie ipv kenniskwestie Verweven in alle lessen Yinka Shonibare Planets in my head, Literature (2010)
RESULTATEN Beginnen bij de leerling – Docentgestuurd – Leerlinggestuurd Het bekende verrijken – Westers referentiekader – Technieken en materialen – Uitwisseling – Nieuwe media Edke Rite of Passage (2011)
RESULTATEN Stereotypering voorkomen – Klein narratief – Make the strange familiair and the familiair strange – Culturele sensitiviteit – Overeenkomsten ipv verschillen
BOUW… INTERCULTUREEL BEELDEND ONDERWIJS SELECTEER DE BOUWSTENEN LEG EEN STEVIGE FUNDERING BOUW VOORT VUL EVENTUEEL AAN MET EIGEN BOUWSTENEN