Als opleiding aan de slag rond evaluatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Advertisements

Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Formatief - summatief evalueren
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werkveldtraining 26 september 2013
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Dag van de Docent Het nieuwe ASSOCIATIE-OER. Impact op docenten en studenten.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Een theoretische verkenning
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Voorbeeldtraject Teamontwikkeling
Workshop evalueren Dcp
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Richtlijnen voor de casustoets
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Interne kwaliteitszorg NVAO
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Hoe leren professionals?
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Behavior Based Safety Warehousing
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Teken je toetsprogramma!
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakgroep Nederlands OK?
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Als opleiding aan de slag rond evaluatie Onderwijsdag AUHL Lies Laga – Hogeschool PXL

Wie ben ik? Lies Laga – Lies.Laga@pxl.be Stafmedewerker dienst onderwijs PXL Evaluatie – bachelorproef - leerlijn onderzoek-… PXL- PHL: 2009-2016 KULeuven: 1998-2009 Wie ben ik?

Wie zijn jullie? Deelnemers PXL: 7 Deelnemers UHasselt: 15 Deelnemers PCVO: 3 Wie zijn jullie?

Wat gaan we doen? Korte intro Voorbeelden van oefeningen rond evaluatie Individuele oefening: hoe denk ik het aan te pakken? Peer-overleg en –feedback in kleinere groepen Korte terugkoppeling in plenum Wat gaan we doen?

Waarom aan de slag rond evaluatie? Resultaat verklaart dat student ‘iets’ (niet) kan  moet kwaliteitsvol zijn Stuurt leren van student aan moet ‘juiste’ leren uitlokken Waarom aan de slag rond evaluatie?

Waarom als team aan de slag rond evaluatie? Opleiden = teamgebeuren  evaluatie = teamgebeuren Gemeenschappelijk gedragen visie op toetsing is essentieel Gemeenschappelijk referentiekader opbouwen Belang voor analyseren, verbeteren en borgen van de kwaliteit Aandachtspunt bij kwaliteitsmodellen Belang van teamleren = leren van en met elkaar als team Opbouwen van gemeenschappelijk referentiekader Uitklaren verschillende meningen, opvattingen, verwachtingen, etc. Leren van individuele teamleden + teamontwikkeling  Teamleren als middel om (nog) beter te leren functioneren (samen te werken) als team Waarom als team aan de slag rond evaluatie?

Succesfactoren onderwijsteam (Dekkers, 2009) Eigenaarschap Leiderschap en volgerschap Teamleren en teamontwikkeling Structuur en inrichting Interactie met de omgeving Succesfactoren onderwijsteam (Dekkers, 2009) Bron: Dekkers, M.A.F. (2009). Aan de slag met onderwijsteams in het voortgezet onderwijs. Een praktisch boek over de succesfactoren van onderwijsteams in het voortgezet (Nederland) en secundair (Vlaanderen) onderwijs in een activerende onderwijsomgeving. Nuenen: OAB

Sluijsmans, Joosten-ten Brinke & van Schilt-Mol, 2015 Toetspiramide

Toetsitems (o.a. examenvragen, opdrachten) Kwaliteit = Systematisch ontwerpproces (voorbereiding, ontwerpen, evaluatie) Kwaliteitskenmerken (relevantie, objectiviteit, efficiëntie, specificiteit) Mogelijke oefeningen als team: Peer-review: toetsitems van eigen teamleden (en studentenantwoorden) bespreken en constructief feedback geven. Als team en/of voor opleidingsonderdelen die elkaar inhoudelijk opvolgen Belang van richtlijnen / criteria Als team richtlijnen opstellen voor toetsitems: wat is specifiek relevant voor deze opleiding? Als team integratieopdrachten voor studenten ontwikkelen. Als team itemanalyse maken van afgenomen examen Mogelijke alternatieve toetsitems (andere instellingen, literatuur, etc. ) bespreken in team Toetsitems (o.a. examenvragen, opdrachten)

Kwaliteit = Kwaliteitscriteria (validiteit, betrouwbaarheid, transparantie, …) Systematisch doorlopen toetscyclus Mogelijke oefeningen als team: Peer-review van toetsen van collega’s Afstemming doelstellingen?, kwaliteitsvol?, efficiënte organisatie?, …. Aan de hand van concreet werk van studenten gezamenlijk indicatoren uitwerken/verfijnen Bij meerdere beoordelaars (bv. bachelor- en masterproeven, projecten, stages, portfolio’s, etc.) Voor OLOD’s die bijdragen aan leerlijnen Formatieve functie van evaluaties Opstellen richtlijnen om beoordelaarseffecten te verminderen In vakgroepen bespreken toetsmatrijzen per OLOD Toetsen (schriftelijk, mondeling, opdrachten, papers, presentaties, portfolio’s, etc.)

Toetscyclus Ontwerpen Construeren items/opdrachten Construeren toets Toetsmatrijs Construeren items/opdrachten Construeren toets Vaststellen cesuur Afname Beoordelen Analyseren Interpreteren en beslissen Evalueren Toetscyclus

Voorbeeld analytische rubric Bron: SAM-schaal

Belang van overleg bij opstellen criteria Onderzoek Prof. Sue Bloxham (University of Cumbria, UK) ‘five potential reasons were identiefied that link judgement about specific elements of assignements to potential variation in grading. Using different criteria to those published Assessors have different understanding of shared criteria Assessors have a different sense of appropriate standards for each criterion The constructs/criteria are complex in themselves, even comprising varioous sub-crteria which are hidden to view Assessors value and weight criteria differently in their judgements. Emphesise pre-teaching moderation – Discussion of assessment tasks, criteria and exemplars. Bron: http://transformingassessment.com/sites/default/files/files/TA_webinar_4_ nov_2015_slides.pdf Belang van overleg bij opstellen criteria

Toetsprogramma (doordacht geheel van evaluaties) Kwaliteit = Weergegeven in kwaliteitscriteria toetsprogramma Invloed op leerproces Kwaliteit afzonderlijke toetsen Mogelijke oefeningen als team: Opstellen evaluatiematrix en als team kritisch bekijken ahv kwaliteitscriteria: stand van zaken: per OLOD wat, wie , wanneer, hoe, waarom wordt geëvalueerd? Aftoetsen aan kwaliteitscriteria Benchmarking met andere opleidingen: wat is zinvol voor eigen opleiding? Toetsprogramma (doordacht geheel van evaluaties)

Voorbeelden van kwaliteitscriteria toetsprogramma Dijkstra & Baartman (2011) KIT: Kwaliteitsinstrument toetsprogramma http://www.kwaliteit-toetsprogramma.nl/ Voorbeelden van kwaliteitscriteria toetsprogramma

Kwaliteit = Duidelijkheid wenselijke resultaten en interventies Inbedding in de context Onderbouwing van wenselijke interventies (geïnformeerd door eigen én andere context) Mogelijke oefeningen als team: Brainstorm visie op evalueren: wat betekent ‘goed evalueren’ voor het team? Vertalen naar waarom evalueren, wie evalueert, wat evalueren we, hoe evalueren, wanneer evalueren? SWOT-analyse met het hele team van de huidige manier van evalueren in de opleiding Polsen naar onduidelijkheden bij het team en deze vertalen naar richtlijnen Formuleren van gedragen richtlijnen (cfr. toetsitems en toetsen) … Toetsbeleid (visie op evaluatie in opleiding, duiding toetsprogramma en richtlijnen voor kwaliteit en organisatie)

Kwaliteit = Duidelijkheid van rollen, taken en bevoegdheden Denken en handelen vanuit processen (andere niveaus) Efficiëntie Mogelijke oefeningen als team: In kaart brengen van rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden SWOT analyse rond efficiëntie van toetsproces Examenrooster, indienen antwoordmodellen, voorzien van lokalen, toezichthouden, verdeling mondelinge examenuren, feedbackmomenten voor studenten, publicatie van de punten, …… Toetsorganisatie (duidelijke rollen, taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden; samenwerken en logistiek)

Toetsbekwaamheid (focus op evalueren om te beslissen én te leren; ) Kwaliteit = Summatieve versus formatieve functie ≠ bekwaamheden nodig ≠ evaluatievormen  ≠ bekwaamheden Vakbekwaamheid, pedagogische bekwaamheid en vakdidactische kennis ≠ rollen en functies  ≠ bekwaamheden Professionaliseringsinitiatieven Lerende gemeenschap  informeel leren Mogelijke oefeningen als team: Actieonderzoek : eigen evaluatiepraktijk als onderwerp van onderzoek Participerend ontwerpen: samen evaluatieopdrachten ontwerpen (al dan niet voorafgegaan door korte vorming) Peer-feedback Evalueren samen met collega’s Visie op toetsing ontwikkelen , beleid maken Professionaliseringsinitiatieven afbakenen: waar hebben we nood aan?  Quiz over evalueren en toetsen Welke competenties missen we in ons team? Maandelijkse evaluatietip op teamvergaderingen Toetsbekwaamheid (focus op evalueren om te beslissen én te leren; )

Dekkers, M.A.F. (2009). Aan de slag met onderwijsteams in het voortgezet onderwijs. Een praktisch boek over de succesfactoren van onderwijsteams in het voortgezet (Nederland) en secundair (Vlaanderen) onderwijs in een activerende onderwijsomgeving. Nuenen: OAB Dijkstra, A. & Baartman, L (2011). Zelfevaluatie van de kwaliteit van assessment. [Gedownload op 11 januari 2016 van http://www.ou.nl/documents/10815/82460a3b-ed92-413d-81cc- 36f6462ee2ff ] Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D. & Schilt-Mol, T., van (Red.)(2015). Kwaliteit van toetsing onder de loep. Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen. Antwerpen-Apeldoorn: Garant Meer info?