 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Spreuken en Gezegden Louis Welters 2014
Het einde van de Eerste Wereldoorlog
Niet echt maar mama zei dat ik naar school moest *hoest* *hoest*
1 De HERE zeide tot mij: Ga weder heen, bemin een vrouw, (die zich door een ander laat beminnen en overspelig is), gelijk de HERE de Israëlieten bemint,
gekocht maar terzijde gesteld
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
De barst in de kruik Vertaald uit het Duits. Freddy Storm – 06/2010.
Louis.
Beelden storm.
1500 : De Nederlandse opstand
Jongeren willen een eigen leven
Het Trouwfeest.
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
Wanneer een rijke valt zegt men: het was een ongeval,
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
De opkomst van het christendom
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De opkomst van het christendom
Clubactiviteit 1 september 2007 Kajak, mountainbike + bezoek grotten van Hotton Dubbelklik om verder te gaan (als liedje nog speelt)
Bloemenweelde.
Het huwelijk…
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
De kerk in de Middeleeuwen
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
De Republiek in een tijd van vorsten Centralisatie en reformatie § 2.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
De ontwikkeling van Het Christendom..
Kom Hoger #5 Hij moet groter worden!
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
Historisch overzicht Nederland
Het bestuur van de stadstaat
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Het Christendom Paragraaf 8.
De Romeinen en het christendom
Een klein gebaar Een glas melk Op een dag, toen een een arme jongen huis aan huis kleding probeerde te verkopen om zijn studie te kunnen betalen realiseerde.
Hoe luister je naar de wet van God?
Mijn antwoord op Gods zegeningen. Sabbat 1 november 2014 God houdt zich aan zijn beloften. Hij zal ons niet teleurstellen. We kunnen bouwen op de Heer,
Paragraaf 3: kerk en school
ADVENT 2014.
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Sint-Maarten.
Stedelijke cultuur in Nederland
Het was een leuk begin, We ontmoette een paar mensen met een handicap. :Een blinde vrouw :Een slechtziende vrouw :Een jongen die in een grote rolstoel.
Welkom in de kerk Zondag 8 HC Franeker 7 maart 2010 Thema: De Drie- enige, de God van je doop.
Het bestuur van de stadstaat
De eeuw van de Holocaust
Een baas is iemand met de mentaliteit van een werknemer, maar die geen klop meer wil doen. Coluche.
De profeet Pablo Gargallo ( ).
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Heer, hoe zal ik weten dat wat mij beloofd is, mij ook gegeven wordt
Stage: Basisschool de Klingerberg
Preek Matteüs 13:
Van gewesten naar eenheidsstaat
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
De Opstand in de Nederlanden
‘Mixed up piles’.
Amsterdammers onder elkaar
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Blok 3 Samenvatting controle
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
Transcript van de presentatie:

 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid

 Een gierigaard  Geobsedeerd door zijn pot met geldstukken Maar:  Uiteindelijk overwonnen door de vrijgevigheid

“Een huwelijk kan niet droog gesloten worden” Voordat een huwelijk kon worden gesloten, moest er veel geregeld worden. Niet alleen de toestemming van de ouders was nodig, maar ook een flinke voorbereiding:

 Toestemming van de ouders Bijeenkomst om het huwelijk te beschrijven: afspraken tussen man en vrouw werden vastgelegd  Huwelijkscontract moet worden ondertekend (ouders, familieleden en/of vrienden)  Drie maal afkondiging van het huwelijk in de kerk (Calvinisten) of op de Pui: openbare zaak  Bruid moest in staatsie zitten: ontvangst in het huis van haar ouders. Deze gaven een vetje: trakteerden.

 Het “vetje” dat gegeven werd, is voornamelijk drank. Hiermee wordt het huwelijk openbaar gemaakt en alvast gevierd!  Warenar de gierigaard krijgt het voor elkaar het huwelijkscontract bij de toekomstige bruidegom plaats te laten vinden, zodat het hem geen geld hoeft te kosten.

Om het leestempo van de originele theatertekst uit de 17e eeuw te bevorderen is Warenar in modern Nederlands proza omgezet. Er worden echter nog een aantal woorden en uitdrukkingen gebruikt die afwijken van het Standaarnederlands, zoals “Ken je me niet helpen, dan mot ik een ander halen”, “Alle”, “Wacht efkens”, “gij ´t zijt”. Door het gebruik van het Brabants, dat Casper spreekt, en van Amsterdamse spreekwoorden en uitdrukkingen die typisch zijn voor Warenar, Reym en Lekker, willen de hertalers een idee geven van de oorspronkellijke 17 e eeuwse taal. Het karakter van de tekst wordt zodoende behouden.

17 e eeuw in de Republiek:  Calvinisme de officiële godsdienst  Andere richtingen niet verboden, maar: men moest lid van de calvinistische kerk zijn om staatsambten te vervullen er mocht niet al te openlijk vieringen worden houden: in schuilkerken werd dit oogluikend toegestaan Er waren dus niet dezelfde rechten voor iedereen, maar de situatie was beter dan in de rest van Europa:  In Frankrijk werden protestanten vervolgd!  Joden waren, vooral in Portugal, niet veilig

 Eerlijke armen waren mensen die buiten hun schuld tot de bedelstaf veroordeeld waren.  Warenar kan geen eerlijk arme genoemd worden, want hij bezat een pot vol goud.  Uit vrees dat men hem voor een rijk man zou houden, geeft hij niks van zijn schat uit. Hij leeft dus in zelfverkozenen armoede.